2009-02-04, 11:31
Medlem
tänkte att jag skulle prova dethär med marklyft igår. lastde på 100 kg och lyfte två lyft med förhoppningsvis hyfsad teknik. men fick ändå för mig att man riskerade att skada ryggen, kändes lite riskabelt. så jag tog av en del vikt och började repa på 65 istället med resultat att det kändes rätt meningslöst. man vill ju köra tungt. så min fråga är hur mycket törs man köra med som total novis utan bälte. den enda träning min lägre rygg fått på ett gym förut är när man testat en sån där maskin där man hakar fast fötterna och "böjer på ryggen"...
Citera
2009-02-04, 11:56
Medlem
KoettFaerss avatar
Hur ska man kunna veta det med den kanppa informationen du ger? Läs några stickys eller jewtuba på deadlift så får du se om du har gjort rätt.
Citera
2009-02-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redneck rebel
tänkte att jag skulle prova dethär med marklyft igår. lastde på 100 kg och lyfte två lyft med förhoppningsvis hyfsad teknik. men fick ändå för mig att man riskerade att skada ryggen, kändes lite riskabelt. så jag tog av en del vikt och började repa på 65 istället med resultat att det kändes rätt meningslöst. man vill ju köra tungt. så min fråga är hur mycket törs man köra med som total novis utan bälte. den enda träning min lägre rygg fått på ett gym förut är när man testat en sån där maskin där man hakar fast fötterna och "böjer på ryggen"...

Kolla här: http://youtube.com/watch?v=hqxim0YXr90

Lär dig. Värm upp noggrant. Filma gärna dina lyft och lägg upp t.ex här.
Citera
2009-02-04, 12:23
Moderator
^Eazs avatar
Jag kör alltid med bälte, har haft problem med ländryggen förrut och riskerar inte marklyft utan bälte.
Citera
2009-02-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redneck rebel

Marklyft är den övning folk får minst skador av, men tänk på att alltid värma upp, och var inte så viktkåt.
Citera
2009-02-04, 12:47
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillant4
Marklyft är den övning folk får minst skador av, men tänk på att alltid värma upp, och var inte så viktkåt.

Va? Finns så sjukt många som gör den fel och skadar sig.
Citera
2009-02-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Va? Finns så sjukt många som gör den fel och skadar sig.

Förutsättningen är såklart att man gör den rätt.
Citera
2009-02-04, 13:02
Medlem
Enzymes avatar
Ganska vanligt att många slarvar med tekniken pga viktkåthet det har man ju gjort själv

Många bl.a. här skryter om att de tar si eller så mycket i mark men att göra det strikt är en annan femma
Citera
2009-02-04, 13:51
Medlem
Brullas avatar
Citat:

Det är få som faktiskt kan det, man måste ta sig tid att lära sig marklyft, till skillnad från en del andra övningar som sitter automatiskt.

Jag kör inte marklyft för tillfället efter som att jag har problem med korsryggen, har försökt med bälte men det har inte hjälpt. Jag tror att det beror på att jag är lite svankryggad, problemet uppstod när jag körde knäböj. Har en kompis som inte heller kör det nu som har gjort det mycket tidigare.

En stor nackdel med marklyft är att det blir svårt att utföra om man har har skadat sig, spelar ingen roll vart skadan sitter egentligen. Jag föredrar frivändningar, känns som en mer naturlig rörelse, nästan som en full ROM variant av marklyft.
Citera
2009-02-04, 14:32
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in