Citat:
Ursprungligen postat av hindutimes
Hur kan egentligen Usama Bin Laden, med koranens hjälp och genom hänvisningar till jihad hävda att hans handlingar skulle leda honom och hans anhängare till paradiset? Många har fått för sig att jihad betyder heligt krig, när det i själva verket betyder eftersträvan. Hur kan han använda jihad som försvar? Jag förstår inte logiken i det hela. Jag förstår inte syftet? Antagligen så stämmer hans tolkning av jihad på ett eller annat sätt men jag har inte kunnat klura ut det...
På många olika sätt. Huvuddraget kan nog påstås vara att han ser sig själv som attackerad. Islam tillåter krigföring under förutsättning att det är ett försvarskrig. Han påster således att Amerika för ett aggressionskrig (mer eller mindre tydligt) mot Islam och kan därmed peka på Koranens alla belöningar för den som dör i ett rättfärdigt krig (t.ex. paradiset osv.).
Det finns såvitt jag vet två typer av Jihad. Den inre strävan efter förbättring och gudfruktighet och den "yttre" kampen mot en aggressor. Allt står och faller med tolkningen av om man för ett försvarskrig eller inte.
Det är värt att notera att det finns allt för många som delar Usama Bin Ladens tolkning av Koranen. Många muslimer såklart men vad som är intressantare, icke-muslimer, som menar att han tolkar Koranen på ett riktigt sätt.