Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Är den bortglömd?

Nu när du säger det har jag nog endast stött på den, utanför själva serien, i form av gamla Mad-parodier, "tijuanabiblar", en Joakim Lindengren-serie om rökningens nyttiga effekter och enstaka Pondus-strippar (naturligtvis anspelar de tre senare exemplen på sex appealen hos några av de vältecknade kvinnorna i serien

)
Jag vet inte egentligen om den är bortglömd, det är mest ett vagt intryck. Visst ges det ut tjusiga samlingsvolymer som de från Dark Horse med fokus på Frank Frazettas insatser som hjälptecknare, och även Epix har ju givit ut ett par samlingsalbum på svenska på 90-talet -
De ä inte nödvänditvis mänschlit och
Det väschta odjur som nånsin levat. Men ändå, med tanke på hur stor och även "finkulturellt" respekterad den en gång var - jag föreställer mig att det ändå är förhållandevis få personer på dagens gator som omedelbart kan svara på vad en gnurgla är eller vad Sadie Hawkins' dag innebär. Några saker som hos mig bidragit till detta - erkänt vaga - intryck är att serien blandats ihop med
Tuffa Viktor i översättningarna av
The Simpsons, och att gnurglorna alldeles historielöst kallas för "schmoos" även på svenska i den nya biografin över Tove Jansson. Och i något annat svenskt sammanhang har den förvirrat uppfattats som och kallats för "Spökis".
Gnurgla heter det ju för helvete.

(Nå,
här hittade jag precis en kanske i sammanhanget trösterik tråd.)
Men jag ser i Alexander Theroux lilla biografi
The Enigma of Al Capp att Capp tydligen kände sig ur fas med tiden och sviken av publiken redan i slutet av sin tecknarkarriär, då sådant som
Pogo och
Peanuts och
Doonesbury började bli de intellektuellas favoritserier. Detta - liksom det faktum att han anklagats för sexuella övergrepp mot en studentska vid University of Wisconsin 1972 - kan väl ha bidragit till hans välkända politiska omvändning mot slutet av livet då han övergav sin tidigare liberalism och anammade en bittert-misantropisk hållning, på tvärs mot tidens alla trender så mycket han bara orkade. Det var nu han skapade sådant som
The Hardhat's Bedtime Story Book och proppfyllde
Knallhatten med angrepp på protestsångare och studentrevoltörer, t.ex. i sidor som
dessa. Beundransvärt motvalls, förstås, men knappast särskilt satirkonstnärligt högstående.
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Men jag håller med pojken med guldbyxorna att många serier förflackades eftar att en ny tecknare tog över.
Kunde vara intressant att fundera på vilka serier som kan anses ha blivit bättre eller i alla fall utvecklat andra kvaliteter under nya händer - det har väl också förekommit, förmodar jag. Om man bortser från serietidningsförlagens figurer, som ju ofta mer avgjort varit
corporate properties med hela redaktioner och tecknarstudior bakom sig? Franquin får väl anses ha tagit över
Spirou på ett ganska bra sätt.

Ernie Bushmiller tog över
Fritzi Ritz och utvecklade den sedermera till
Lisa & Sluggo. Fred Lasswell tog över
Barney Google och fasade ut titelpersonen till förmån för
Snuffy Smith/Tjalle Tvärvigg. Burne Hogarth gjorde som Hal Fosters efterträdare inget dåligt jobb med
Tarzan... fast där kanske vi närmar oss utpräglade
corporate properties igen. Vad kan man komma på mer?