2009-01-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaha2k2
eh? Jag tror du svarade till fel person. Jag har redan en lägenhet i gbg.
Och f.ö. så tror jag det är mer attraktivt att bo i de östra delarna av gbg än i de västra.
Med de östra menar jag såklart inte de Nordöstra delarna. (Bergsjön, Gamlestan, Kortedala, Kviberg etc.) Utan, kålltorp, torp, bagaregården, lunden, skår, örgryte, härlanda.

Det finns ingen kommunal bostadskö i Göteborg.

Det som finns är interna köer inom de olika fastighetsbolagen där du kan få stå i kö ifall du redan hyr en bostad av dem.
Eller så finns det köer hos diverse privata hyresvärdar.
Min hyresvärd kör med kö, hur noga den följs vet jag dock inte.

Banankontakt!
Citera
2009-01-25, 17:04
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolagodis
Kanske inte, allt är ju relativt, men inget ställe jag skulle vilja bo på iallafall

Varför inte relativt billigt mycket hyresrätter. Nästan bara svenskar och de berikare man ser bor i Bergsjön.
Enligt min mening lika bra eller illa som att bo på centrala Hisingen.

Kan säga att en lägenhet i Kortedala i regel har tre gånger så många sökande som en lägenhet i Bergsjön eller Angered.
Citera
2009-01-25, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jahlbo
Områden utanför GBG? som kungsbacka osv? Vad har man att rekomendera där?

Du ger inte så mycket information om din ekonomi, vilken typ av ställen du gillar osv så därför blir det lite svårt att ge en rekomendation.

Man kan bo fint vid havet i Onsala, Särö eller Kullavik. Innerstan ser jag ingen anledning att flytta till, bättre att välja något inne i GBG istället då.
Citera
2009-01-25, 19:41
Medlem
Mandingos avatar
Såhär två år efter att jag flyttat till brämaregården kan jag säga att det är ett av de skönaste områden jag bott i...

ser ut som majorna, centralare än mycket annat, lugnare än resten av hisingen... kort och gott jävligt skönt område... okej att de flesta hus är gamla och rätt slitna, men det är inget problem för mig... hyran ligger på en bra nivå...

dessutom är det många som inte söker lgh här eftersom det står hisingen, det finns faktiskt mer än ghetton på ön... enda nackdelen är att det är jobbigt att gå hem från stan över bron när man är kalas...
Citera
2009-01-25, 20:54
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Såhär två år efter att jag flyttat till brämaregården kan jag säga att det är ett av de skönaste områden jag bott i...

ser ut som majorna, centralare än mycket annat, lugnare än resten av hisingen... kort och gott jävligt skönt område... okej att de flesta hus är gamla och rätt slitna, men det är inget problem för mig... hyran ligger på en bra nivå...

dessutom är det många som inte söker lgh här eftersom det står hisingen, det finns faktiskt mer än ghetton på ön... enda nackdelen är att det är jobbigt att gå hem från stan över bron när man är kalas...

Nej nej NEJ! Tyst nu! Du ska inte förstöra för oss som bor på hisingen och vet att det är mer än bara ett stort getto. För om du säger att det är bra här, ja Då kommer fan och hans moster vilja flytta hit snart och då blir det bara tråkigt.

Hisingen är ett stor getto!!!!! flytta inte hit. utan sök dig till majorna. hahaha. Varför ska alla bo i majorna? jävla lökar som vill bo där bara.
Citera
2009-01-26, 10:18
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo

Vet inte var ghettostämpeln på Hisingen kommer ifrån.
Det finns vad jag vet två ghetton på Hisingen Biskopsgården och delar av Backa. Det finns ju alla möjliga områden på Hisingen.
Citera
2009-01-26, 10:23
Medlem
Mandingos avatar
Ajfan! bortse från vad jag sa, Hisingen är ett ghetto och broarna borde rivas så alla brottslingar stannar kvar på ön... inför genast patrullbåtar i göta älv så de inte kan smita över på flottar likt kubanska flyktingar på väg till florida... eller förresten sänk hela ön med folk och allt!

Citera
2009-01-26, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jahlbo
Har planer på att ev. förflytta sig emot Göteborg , men vart ska man bo, vart ska man inte bo??

Om du ska köpa bostadsrätt, exempelvis 2 r o k , ser prisbilden för olika områden ut ungefär såhär

1. Riktigt dyrt: allt i centrum, Linnéstan och Örgryte, runt 2 miljoner

2. Ganska dyrt: Guldheden, Majorna/Masthugget, allt från Olskroken till Kålltorp, södra Gbg , från 1.2 miljoner

3. Billigare: Kortedala, Frölunda, Mölndal, Hisingen, från 0.5 miljoner
Citera
2009-01-26, 14:07
Medlem
Har fått erbjudande om en lägenhet på Lilla Regementsvägen 16 uppemot Kviberg, lägenheten är nybyggd (2006) och så vitt jag vet fräsch men jag är lite orolig över läget och förbindelser in till city. Någon som har erfarenhet av området eller annan intressant information?
Citera
2009-01-26, 15:43
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Jag är uppväxt i Majorna, det är ett väldigt fint område, samtidigt som det är ett väldigt fult. Mycket skit händer där, mycket knark och mycket brott, var inte för länge sedan som det var något ungdomsgäng som bötade folk och liknande.. Men det beror självklart på vart i majorna man bor, Godhemsgatan och Mariaplan är helt okej, men området runt KaptensGatan - Chapmanstorg skulle jag inte flytta in i ifall jag så fick en lägenhet där.

Bötningen har bara drabbat små ungar på skolan i närheten så att så länge man inte är under 12 eller har barn i den åldern är det ingen fara. Flera av ledarna för förortsgängen har också flytt(at) till Majorna på senare år men så länge man inte har sin bil parkerad bredvid deras (med tanke på bomber) är det ingen fara med det heller.

En myt om Majorna är att det är mycket präktiga kulturmänniskor och barnfamiljer. Det stämmer men inte alls lika mycket som om man promenerar i Haga en stund.
Citera
2009-01-26, 16:34
Medlem
Blaha2k2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Har fått erbjudande om en lägenhet på Lilla Regementsvägen 16 uppemot Kviberg, lägenheten är nybyggd (2006) och så vitt jag vet fräsch men jag är lite orolig över läget och förbindelser in till city. Någon som har erfarenhet av området eller annan intressant information?

Jag har bott där. Det är studentlägenheterna antar jag?
Förbindelserna är bra. språvagn; 6,7,11 går därfrån. 11:an är nattvagn.

Var beredd på att under helgerna så är kvibergs marknad öppen och då kommer det ett lemmeltåg med diverse invandrare, dom skitar ner som fan och skränar. Men du kan hitta diverse stöldgods och billiga grönsaker på marknaden, vilket alltid är trevligt.

Det är som sagt ett studentområde med allt det innebär.
När jag bodde där så var det någon lustig jävel som sparkade sönder hissen i våran trappuppgång.

Kviberg ligger åt bergsjönhållet och delar spårvagnssträcka med de som bor och ska ut dit. Vilket inte alltid är så himla roligt om du åker hem en fredag- och lördagsnatt.
Citera
2009-01-26, 16:35
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon

Kviberg är ett ganska lugnt och fint område med mycket natur i närheten utav en gammal militärförläggning.

Det är inte särskilt berikat förutom på helgerna då Kvibergs marknad hålls vilket gör att området förvandlas till en bazar i mellanöstern.

Förbindelserna är mycket goda både sexan, sjuan och elvan går genom Kviberg och det tar ungefär 10 minuter in till centrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in