2009-01-21, 07:25
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Jag har reagerat på det här med busschaufförer.

Andra yrkeschaufförer visar hänsyn, hjälper till i trafiken, ger tecken, placerar sig, bländar av i tid och försöker underlätta för medtrafikanter så gott det går.
Detta gäller dock inte busschaufförer som verkar göra allt tvärtom.

Sittandes i sin skjorta och slips, gärna med pilotglasögon, så verkar de tro att de är guds gåva till mänskligheten. Nonchalanta och jävliga verkar de göra allt de kan för att göra livet surt för andra trafikanter.

De placerar sig sällan, bländar inte av i tid och är dåliga på att visa vart de ska. Värst är tätortsbussarna där de gärna använder alla filer som går och utnyttjar sin rätt att blinka och svänga till fullo. Ibland med rent livsfarliga situationer som följd.

Min egen teori är att de flesta yrkeschaufförer har valt sitt yrke själva för att de gillar att köra bil eller andra fordon. Busschaufförer verkar ha blivit tvingade till en körkortsutbildning av arbetsförmedlingen där de senare har fått lappen via någon kurs på AMS, AMU eller Lernia, you name it.

Fler än jag som har tänkt på detta?
Citera
2009-01-21, 07:33
Medlem
Tycker de allra flesta yrkeschaufförer är bättre än idioterna i BMW/Mercedes

Men det är ju min upplevelse av saken. Har dock haft körkort för kort tid för att vara "bra" som källa, 5 år och xxxxx mil.
Citera
2009-01-21, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Jag har reagerat på det här med busschaufförer.

Andra yrkeschaufförer visar hänsyn, hjälper till i trafiken, ger tecken, placerar sig, bländar av i tid och försöker underlätta för medtrafikanter så gott det går.
Detta gäller dock inte busschaufförer som verkar göra allt tvärtom.

Sittandes i sin skjorta och slips, gärna med pilotglasögon, så verkar de tro att de är guds gåva till mänskligheten. Nonchalanta och jävliga verkar de göra allt de kan för att göra livet surt för andra trafikanter.

De placerar sig sällan, bländar inte av i tid och är dåliga på att visa vart de ska. Värst är tätortsbussarna där de gärna använder alla filer som går och utnyttjar sin rätt att blinka och svänga till fullo. Ibland med rent livsfarliga situationer som följd.

Min egen teori är att de flesta yrkeschaufförer har valt sitt yrke själva för att de gillar att köra bil eller andra fordon. Busschaufförer verkar ha blivit tvingade till en körkortsutbildning av arbetsförmedlingen där de senare har fått lappen via någon kurs på AMS, AMU eller Lernia, you name it.

Fler än jag som har tänkt på detta?
ja busschaufförer kan verklige inte köra buss, det är klart att det finns några men dom flesta får bussarna att hoppa fram (bokstavligt talat) och är uppe å kör på trottoars kanterna med ena hjulet, visa kan inte växla bussen i backar, andra kan inte köra ut bussen i korsning utan 700m avstånd till nästa bil och vissa kan knappt svänga med bussen... Men ja tror verkligen inte det beror på att folk vill köra bil utan att man automatiskt hamnar på buss när man inte kan köra bil annars hade inte 99% varit invandrare..
Citera
2009-01-21, 11:03
Medlem
Jag har hört från säkra käller (en busschaufför) att dem inte längre har företräde ut ur hållplatser även om dem blinkar då det orsakat för många olyckor? Skall ha ändrats nyligen, någon som vet nåt?

Vet inte hur många gånger jag hållt på att få en buss i sidan på min lastbil när jag kört om en buss som står på en hållplats och blinkar höger. Har också fått blinka med helljus flera gånger då dem börjat blinka och köra ut samtidigt när jag bara är 1-2 meter bakom och har fart med mig. Helt sinnes, oavsett om dem har företräde eller inte får dem åtminstone blinka och vänta nån sekund så att man har en chans att bromsa.
Citera
2009-01-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag har hört från säkra käller (en busschaufför) att dem inte längre har företräde ut ur hållplatser även om dem blinkar då det orsakat för många olyckor? Skall ha ändrats nyligen, någon som vet nåt?

Vet inte hur många gånger jag hållt på att få en buss i sidan på min lastbil när jag kört om en buss som står på en hållplats och blinkar höger. Har också fått blinka med helljus flera gånger då dem börjat blinka och köra ut samtidigt när jag bara är 1-2 meter bakom och har fart med mig. Helt sinnes, oavsett om dem har företräde eller inte får dem åtminstone blinka och vänta nån sekund så att man har en chans att bromsa.

De måste ju förstå att när vi kommer med lastbilarna så kan vi inte bara stanna och tvärnita den hur som hellst när vi har 30t bakom ryggen.
Busschaufförerna är faktiskt en böld i röven för våran transportbransch
Citera
2009-01-21, 11:29
Medlem
orvarens avatar
Eftersom busschaufförerna inte kan köra,så är det ju en JÄVLIGT säker källa till information!
Citera
2009-01-21, 11:29
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Då har din källa fel!!
Lagen att lämna företräde till bussar som ska ut från hållplats på 50-vägar eller lägre hastigetsbegränsning gäller!Förutsatt att dom använder blinkers åt rätt håll förstås!
Jag går yrkestrafikutbildning just nu och hade genomgång om trafiklagar i veckan!Så det har inte ändrats!

Men av egen erfarenhet så vet jag också hur j-vla korkade en del bussförare kan bete sig!Både på vägarna och inne i bussen!!!
Citera
2009-01-21, 14:49
Medlem
fotsvampshorans avatar
Varför klagar alla på bussförare?
Sitt själv i 8-9 timmat i trafiken som är belamrad av bilister som kör så jäkla bra å har mentaliteten bara jag kommer först eller jag tjänar nog 5 sek på att tränga mig. Skulle man vänta på att NI bilförare ska släppa ut oss i korsningar skulle man få sitta i kanske 12-14 timmar per dag.
Finns kanske en anledning till varför man tar upp många körfält. Bussen tar lite större plats en era fjollbilar vid en sväng.
Det finns för övrigt idioter ialla brancher. Men eftersom man ser bussar hela tiden så är det ju lätt att skylla på dom.
Varför klagar ni inte på dom livsfarliga utländska chaufförerna som kör med taskiga sommardäck/ fordon vid denna årstid eller har tagit sig en snapps ur flaskan förmycket å kör i trafiken.

Ni är ju bara lite förbannade för att ni antingen kommer något sen.
Eller nästan blivit påkörda av en buss när ni ska tränga er.

För det finns ju inga idioter till bilförare tydligen.
Citera
2009-01-21, 15:24
Medlem
Hur fan tror du man lockar bra förare med denna lön?

Ingångslön 18920 och en lönetrappa som är 8 år där lönen stiger 1400kr.

Klart som fan det är mest idioter som kör, de som är så hopplöst inkompetenta att de inte kan få ett annat jobb...
Citera
2009-01-21, 15:30
Medlem
implantss avatar
Tycker mest dom kan vara lite läskiga när dom kör om min lastbil på smal väg. Och då sitter jag inte i nån liten fjuttig lastbil heller. Dom är bara så stressade att dom måste hålla 5 km/h mer än mig.
Citera
2009-01-21, 15:42
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvampshoran
Varför klagar alla på bussförare?
Sitt själv i 8-9 timmat i trafiken som är belamrad av bilister som kör så jäkla bra å har mentaliteten bara jag kommer först eller jag tjänar nog 5 sek på att tränga mig. Skulle man vänta på att NI bilförare ska släppa ut oss i korsningar skulle man få sitta i kanske 12-14 timmar per dag.
Finns kanske en anledning till varför man tar upp många körfält. Bussen tar lite större plats en era fjollbilar vid en sväng.
Det finns för övrigt idioter ialla brancher. Men eftersom man ser bussar hela tiden så är det ju lätt att skylla på dom.

Varför klagar ni inte på dom livsfarliga utländska chaufförerna som kör med taskiga sommardäck/ fordon vid denna årstid eller har tagit sig en snapps ur flaskan förmycket å kör i trafiken.

Ni är ju bara lite förbannade för att ni antingen kommer något sen.
Eller nästan blivit påkörda av en buss när ni ska tränga er.

För det finns ju inga idioter till bilförare tydligen.
Mina arbetspass sträcker sig över hela natten och jag är ingen personbilsförare då.
Med ditt resonemang om att bussarna är så stora så kan man ju undra varför långtradarchaufförer alltid gör sitt bästa för att hjälpa till?
De placerar sig sällan så illa som en buss gör och tränger sig inte på samma sätt.
Oavsett vad man än jämför med så beter sig busschaufförer sämre än övrig tung trafik. Du ser nog inte det. Antingen så är du inte yrkeschaufför och inte har bilen som arbetsplats, eller så är du helt enkelt busschaffis.
Citera
2009-01-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Mina arbetspass sträcker sig över hela natten och jag är ingen personbilsförare då.
Med ditt resonemang om att bussarna är så stora så kan man ju undra varför långtradarchaufförer alltid gör sitt bästa för att hjälpa till?
De placerar sig sällan så illa som en buss gör och tränger sig inte på samma sätt.
Oavsett vad man än jämför med så beter sig busschaufförer sämre än övrig tung trafik. Du ser nog inte det. Antingen så är du inte yrkeschaufför och inte har bilen som arbetsplats, eller så är du helt enkelt busschaffis.

Du har inte tänkt på att det kan vara för att bussarna har en pressad tidtabell att följa? Det kan i många fall handla om sekunder, och blir bussen sen har chauffören utskällning att vänta vid nästa hållplats.. ''jag betalar minsan skatt, och då ska du vara i tid'', ''på min tid kom alltid bussen i tid'', ''IDIOT DU ÄR SEN'' osv. Troligen inte särskilt kul att lyssna på dagarna i enda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in