2008-12-28, 16:11
Medlem
Sweeper80s avatar
Hur göra när man friterar? Har aldrig gjort det förut men vill prova. Typ potatisskivor eller fiskpinnar.

Kan man ha i olja i en vanlig kastrull? Borde man väl kunna? Ska man ha i ngt mer? Kan man ha olivolja eller skall det var ngn spec olja? Hur göra med värme, tid, etc?

Om det är ngn som kan så dela gärna med dig! Tack!
Citera
2008-12-28, 16:19
Medlem
judaass avatar
Jag skulle rekomemndera dig att du köper en fritös, helt klart. Kostar inte så mycket ändå.
Har en vän som säger att det går bra att fritera utan fritös med, hur han går till väga då har jag dock aldrig frågat.
Citera
2008-12-28, 16:44
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Hur göra när man friterar? Har aldrig gjort det förut men vill prova. Typ potatisskivor eller fiskpinnar.

Kan man ha i olja i en vanlig kastrull? Borde man väl kunna? Ska man ha i ngt mer? Kan man ha olivolja eller skall det var ngn spec olja? Hur göra med värme, tid, etc?

Själv har man fritös.

Men dom gångerna jag friterar i kastrull är när jag experimenterar och inte vill förstöra oljan i fritösen om det går åt helvete.

Jag kör då på vanlig matolja (billigare) i en kastrull. dock brukar jag ha en hålslev emellan så att dom inte ligger direkt i botten då jag tycker det är lätt att det fastnar då. En stor sil eller liknande borde också fungera bra.
Citera
2008-12-28, 16:51
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Själv har man fritös.

Men dom gångerna jag friterar i kastrull är när jag experimenterar och inte vill förstöra oljan i fritösen om det går åt helvete.

Jag kör då på vanlig matolja (billigare) i en kastrull. dock brukar jag ha en hålslev emellan så att dom inte ligger direkt i botten då jag tycker det är lätt att det fastnar då. En stor sil eller liknande borde också fungera bra.

Okej okej. Man kör upp olja till full värmen först så att den bubblar och har sig antar jag? (Är inte så hemma på matlagning). Hur lång tid har man i grejerna? Ngn min bara eller?
Citera
2008-12-28, 16:52
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judaas
Jag skulle rekomemndera dig att du köper en fritös, helt klart. Kostar inte så mycket ändå.
Har en vän som säger att det går bra att fritera utan fritös med, hur han går till väga då har jag dock aldrig frågat.

Tror inte jag skall köpa ngn... Inte för att prova ngn gng varannan månad på sin höjd.
Citera
2008-12-28, 16:59
Medlem
klybans avatar
Gryta går alldeles utmärkt.

Men du måste lära dig din spis och hur varm den gör oljan.
Man friterar ofta i 2 omgångar med 2 olika temperaturer.
Första omgången kör man i ca140grader andra omgången i ca180grader.
Om man tar oljan för varm så kommer den börja sota och då smakar det inte så gott längre.

Varför folk skaffar fritöser är för att det är så enkelt att få den temp man är ute efter.

En termometer är nog inte fel i detta sammanhang för dig så du lär dig var reglaget på spisen ska vara för att få en viss temp i grytan på oljan.
Finns ett knep där man slänger i en bit formfranska så ska den bli gyllenbrun inom en viss tid och då är tempen bra.
Men väldigt osäkert metod dock.
Citera
2008-12-28, 17:00
Medlem
defyras avatar
Citat:
Okej okej. Man kör upp olja till full värmen först så att den bubblar och har sig antar jag? (Är inte så hemma på matlagning). Hur lång tid har man i grejerna? Ngn min bara eller?
Ta det jävligt försiktigt med värmen, kan annars börja brinna rejält! Släck med ett lock eller annat sätt som kväver! Aldrig vatten, men det vet du nog..
Citera
2008-12-28, 17:07
Medlem
Asgarvads avatar
Det går bra att fritera i kastrull. Med fördel kan man använda en termometer i oljan så att man har koll på tempen, särskilt så att man inte överskrider oljans flampunkt på 180 grader då det blir som att koka bensin. Ha ett tätslutande lock till hands ifall oljan fattar eld så att branden kan kvävas. Släck aldrig, aldrig med vatten!! Häller man vatten i het olja får man en ångexplosion som brännskadar allt och alla i närheten.
Friterar man potatis är det bra att göra det i två steg: Först i 120 grader så att bitarna blir mjuka, sedan i 160 grader för att få den bruna krispiga ytan. Ta inte för mycket på en gång så att oljan kyls ner för mycket. Olivolja är inte bra att fritera i. I Belgien gör man sina berömda pommes med hästister.
Citera
2008-12-28, 18:17
Medlem
WaRs avatar
Funkar fint, kör med ett metalldurkslag och vanlig billig frityrolja. Och sätt ALLTID ett alarm när du värmer oljan. Var nära att sätta eld på min förra lägenhet en gång när jag värmde olja medans jag satt och tittade på serier... Och som sagt släck med lock, inget vatten i varm olja!
Citera
2008-12-28, 19:00
Medlem
JerryCottons avatar
Man kan ju annars göra det lätt för sig och söka i forumet, bara för att ta några trådar;
https://www.flashback.org/showthread.php?t=568612
https://www.flashback.org/showthread.php?t=796935
Citera
2008-12-28, 19:25
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:

Stor brand- & brännskadevarning är det första jag tänker.

Jag kan dock berätta hur du inte ska göra:

För många år sedan, i en studentlya med kokskåp, så blev jag en kväll så jävla sugen på chips eller något liknande snacks.

Hade en 2-liters matolja hemma, så jag tappade upp i en gryta och hettade upp samtidigt som jag gjorde en improviserad smet av vatten, ägg och mjöl (tror jag) och lite kryddor.

Så formade jag 4 st små bollar, som hasselnötter ungefär, och slängde i på prov.
Där stog jag i bara kalsingar och suktade över hur gott det skulle bli - när 3 av bollarna behagade explodera - simultant!
Jag, väggar och tak sprayades av 250-gradig olja
Citera
2008-12-28, 19:39
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Stor brand- & brännskadevarning är det första jag tänker.

Jag kan dock berätta hur du inte ska göra:

För många år sedan, i en studentlya med kokskåp, så blev jag en kväll så jävla sugen på chips eller något liknande snacks.

Hade en 2-liters matolja hemma, så jag tappade upp i en gryta och hettade upp samtidigt som jag gjorde en improviserad smet av vatten, ägg och mjöl (tror jag) och lite kryddor.

Så formade jag 4 st små bollar, som hasselnötter ungefär, och slängde i på prov.
Där stog jag i bara kalsingar och suktade över hur gott det skulle bli - när 3 av bollarna behagade explodera - simultant!
Jag, väggar och tak sprayades av 250-gradig olja
Aj!

Faan vilken tur att jag aldrig har provat, har tänkt på det flera ggr. Hade ingen aning om att oljan kunde börja brinna vid en viss temperatur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in