2008-12-17, 16:57
Medlem
Inte allt omöjligt att jag kommer ärva rätt så mycket pengar inom ett par månader. Det rör sig om ungefär 1 miljon kronor. Problemet är att jag inte har någon som helst kunskap om vad man kan egentligen göra med pengarna. Skulle vara skönt om någon kunde ge mig tips på vad jag kan göra, några fonder kanske. Definitivt inga aktier, tror inte jag vågar riskera att torska sådär mycket pengar.
Citera
2008-12-17, 17:01
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettmedbira
Inte allt omöjligt att jag kommer ärva rätt så mycket pengar inom ett par månader. Det rör sig om ungefär 1 miljon kronor. Problemet är att jag inte har någon som helst kunskap om vad man kan egentligen göra med pengarna. Skulle vara skönt om någon kunde ge mig tips på vad jag kan göra, några fonder kanske. Definitivt inga aktier, tror inte jag vågar riskera att torska sådär mycket pengar.
Om du har en fast inkomst så kan du ju låta pengarna växa genom att investera i garantifonder. Swedbank har ju sina SPAX-fonder som garanterar en viss % i vinst. Aktier gör du rätt i att undvika i dessa tider. Valutahandel kanske hade fungerat. Sen kan du ju unna dig någon resa eller något annat som du vill ha. Men slösa inte bort allting!
Citera
2008-12-17, 17:12
Medlem
Autobahn76s avatar
Köp saker som har ett eget värde i sig. Pengar är trots allt bara papper och det kommer fler och fler inse med åren.
Citera
2008-12-17, 17:14
Medlem
Jånni Balles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Köp saker som har ett eget värde i sig.

Du får gärna räkna upp några saker som har "ett eget värde i sig" och där värdet inte styrs av efterfrågan.
Citera
2008-12-17, 17:52
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jånni Balle
Du får gärna räkna upp några saker som har "ett eget värde i sig" och där värdet inte styrs av efterfrågan.
Guld är väl det bästa. Eller diamanter. Konfliktdiamanter ska tydligen vara lite billigare och går att köpa i större kvantitet om jag förstått det rätt.
Citera
2008-12-17, 17:59
Medlem
sothoenas avatar
Boka en tid med den personlig bankman, be han ge dig råd om vilka fonder du bör placera pengarna i. kan tänka mig att du kan tjäna ett tiotal tusen efter ett par år.
Fick själv ett arv på dryga 10 miljoner när min gudfar dog, ja var den enda släktingen.. och de placerades i fonder nu 23 år senare har pengarna vuxit till närmare 12 miljoner... finns säkert bättre fonder..
Citera
2008-12-17, 18:00
Medlem
Jånni Balles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Guld är väl det bästa. Eller diamanter. Konfliktdiamanter ska tydligen vara lite billigare och går att köpa i större kvantitet om jag förstått det rätt.

Läs mitt kriterium igen. Varför är 1 kg guld värt mer än 1 kg hundskit, jo för att folk har kommit överens om att det skall vara så. Det finns inga saker som har ett eget inneboende värde, allt styrs av överenskommelser, förväntningar och efterfrågan.
Citera
2008-12-17, 18:08
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Läs mitt kriterium igen. Varför är 1 kg guld värt mer än 1 kg hundskit, jo för att folk har kommit överens om att det skall vara så. Det finns inga saker som har ett eget inneboende värde, allt styrs av överenskommelser, förväntningar och efterfrågan.
Men investera skiten i en god relation till din familj då. Annars är guld fortfarande det bästa. Det finns inget som är värt mycket av någon annan anledning än att vi har bestämt att det ska vara så.
Citera
2008-12-17, 18:09
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:

Hundskit är i dagsläget lättare att producera än guld.
Citera
2008-12-17, 18:54
Medlem
EpiCept kan jag väl smyga in ett litet tips om här. annars tycker jag du ska göra ett besök på ditt lokalabankkontor och prata med dom där om att placera dina pengar.
Citera
2008-12-17, 19:31
Medlem
hehe epicept..jag kan rekommendera svart på kasionot..

men ta eventuella tips från bankmän med en nypa salt. Mitt tips är att inte lyssna på dem alls.
Citera
2008-12-17, 20:08
Medlem
Gå inte till banken. Gå inte till någon rådgivare. Gå överhuvudtaget ingenstans utom till biblioteket och läsa en, gärna flera, böcker om ekonomi och investeringar för privatpersoner.

Om du går till en "rådgivare" utan att kunna något så kommer de att skinna dig, lätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in