2008-12-08, 15:49
Medlem
oswes avatar
Jag ska konfigurera en terminal som skall vara öppen för allmänheten. Och då vill min arbetsgivare att jag skall blockera alla hemsidor utan några få som han bestämmer.

Nätverket som terminalen använder ligger på en sketen d-link router som man bara kan lägga in 5 regler i, dvs första är blocka alla sidor och sen 4 där man kan tillåta olika hemsidor, men detta är för lite. Så jag undrar om det finns några program eller om detta går att åstadkomma i IE eller Firefox.
Senast redigerad av oswe 2008-12-08 kl. 15:51.
Citera
2008-12-08, 17:02
Medlem
Asgarvads avatar
På min arbetsplats används Websense för att blockera icke önskvärda sidor inklusive Flashback pga hatbrott och rasism (sic). Det går väl att konfigurera ett sånt program att blocka allt utom vissa fördefinierade siter?
Citera
2008-12-08, 21:25
Medlem
Ett program

Jag brukar använda är Peerguardian2 http://phoenixlabs.org/pg2/ gör en egen lista i funktionen "List manager" "create list" som blockerar alla ip som finns, kalla den typ "blockerade.p2b" och bocka i "block" innan du börjar fylla i 0.0.0.0-255.255.255.255..sen gör en annan lista som innehåller de du vill tillåta och döp den till typ "okej.p2b" bocka sen i "allow" och fyll på samma sätt i obegränsat antal godkända ip

Sen kan man dessutom se vilka som ansluter och enkelt blockera eller tillåta de man vill genom att högerklicka på ip´n och välja vilket, glöm dock inte tillåta det interna nätet lättanvänt, resurssnålt och stabilt

Logga inte till fil om du har mycket trafik, slängde nyss 18GB historik...
Senast redigerad av zylT 2008-12-08 kl. 21:31.
Citera
2008-12-09, 08:33
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Du bör använda en riktig brandvägg/proxy se t.ex. WinRoute
http://www.deerfield.com/products/winroute-firewall/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem