2008-12-02, 21:17
Medlem
NkpgTettes avatar
Som jag kan förstå så är NH3 en dipol men enligt mig är det inte det! Som jag förstått så om den positiva laddningens centrum sammanfaller med den negativa så är det inte en dipol. Men på denna molekyl är sammanfallet både polerna enligt mig!

(Bild)

http://www2.lv.psu.edu/jbe10/research/spartan/nh3dipole.jpg
Citera
2008-12-02, 21:33
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NkpgTette
Som jag kan förstå så är NH3 en dipol men enligt mig är det inte det! Som jag förstått så om den positiva laddningens centrum sammanfaller med den negativa så är det inte en dipol. Men på denna molekyl är sammanfallet både polerna enligt mig!

(Bild)

http://www2.lv.psu.edu/jbe10/research/spartan/nh3dipole.jpg

Ta det fria elektronparet i akt. Tänk att molekylen är uppbyggd som en tetraheder. Det är ju tre väten som pekar åt ett håll och elektronparet åt det andra om man väljer att hålla molekylen på det sättet. Laddningsfördelningen kommer inte att vara den samma för dom elektronpar som delas av väte och kväve som det vilket är fritt på kvävemolekylen. Att en molekyl är har ett permanent dipolmoment innebär att den inte är helt symmetrisk i princip.
Citera
2008-12-02, 21:44
Medlem
NkpgTettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Ta det fria elektronparet i akt. Tänk att molekylen är uppbyggd som en tetraheder. Det är ju tre väten som pekar åt ett håll och elektronparet åt det andra om man väljer att hålla molekylen på det sättet. Laddningsfördelningen kommer inte att vara den samma för dom elektronpar som delas av väte och kväve som det vilket är fritt på kvävemolekylen. Att en molekyl är har ett permanent dipolmoment innebär att den inte är helt symmetrisk i princip.

Men det är väl inget elektronpar som är fritt på Kvävet? Alla upptas ju av Vätet?
Citera
2008-12-02, 22:03
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Men det är väl inget elektronpar som är fritt på Kvävet? Alla upptas ju av Vätet?

Nej kväve har 5 valenselektroner 3 av dem ingår i vätebindningarna vilket leder till att det är 2st elektroner kvar. De två elektronerna utgör ett elektronpar. Det är alltså 4st riktningar för elektronerna, därav den tetrahedriska strukturen.

Här är en länk till wikipedia där det finns en fin bild på det:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ammonia
Citera
2008-12-02, 22:20
Medlem
NkpgTettes avatar
Okej då förstår jag

Har en till fråga när vi ändå är inne på ämnet som jag tänkte om du kunde svara på också. Kom ihåg att jag fick en liknande fråga på förra provet som löd "sett ihop kemisk formel för Mg2+ och Cl-"

Hur tänker man i sånna situationer?
Senast redigerad av NkpgTette 2008-12-02 kl. 22:22.
Citera
2008-12-02, 22:57
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Okej då förstår jag

Har en till fråga när vi ändå är inne på ämnet som jag tänkte om du kunde svara på också. Kom ihåg att jag fick en liknande fråga på förra provet som löd "sett ihop kemisk formel för Mg2+ och Cl-"

Hur tänker man i sånna situationer?

Att det ska bli noll om det blir ett salt.
Citera
2008-12-02, 23:01
Medlem
NkpgTettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Att det ska bli noll om det blir ett salt.

alltså blir det MgCl2?
Citera
2008-12-02, 23:24
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
alltså blir det MgCl2?
Japps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera