2008-11-19, 02:32
Medlem
Nachens avatar
Hatar verkligen att handla kläder. Det är inte för att det är långrandigt och dyrt, men jag har lyckats hamna i sån där förbaskad mellanstorlek.

Jag är tillsynes rätt lång (1.90+), lite tanig (men inte till överdrift, ingen flaggstång deluxe här inte) och ser väl i övrigt rätt normal ut. Jag förstår att det bara gjort sig bättre om jag tränat upp kroppen, men ibland känns det bara som att tjockisar inte behöver utstå samma problem, där sitter ju kläderna - om än tajt, det känns orättvist (vilket jag förstår att det inte är..).

Finns där något generellt tips för långa och smala?

Om man nu hamnat på mellanstorlek - vad skulle du ha föredragit? Lite för kort/sitter bättre eller lite för lång/sitter sämre?

Diskutera (och tipsa mig! ).
Citera
2008-11-19, 02:52
Medlem
För lång, och sitter INTE sämre.

Jag är 1.90 + och inte tjock, köper kläder som sitter mer löst, dock inte sagt att jag tycker dom är sämre.Skulle inte köpa kortare/tightare, för det ser skit ut.
Citera
2008-11-19, 02:52
Moderator
evilhoneys avatar
Hur sitter det fel, det är ju olika från plagg till plagg?

Jag skulle nog bli tjenis med någon sykunnig och köpa kläder som lätt kan läggas in/förlänga ärmar/ben på.

Har du ingen vettig skräddare/sömmerska till hand så kan det löna sig att göra ett besök på kemtvättar, ofta brukar de kunna lägga upp/ta in/förlänga och till huggligare priser än renodlade sömmerskor.

Annars bör du fråga i butikerna vilka märken de saluför som passar långa och smala, vissa märken passar ju som bekant bättre på vissa kroppar.
Citera
2008-11-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nachen
Hatar verkligen att handla kläder. Det är inte för att det är långrandigt och dyrt, men jag har lyckats hamna i sån där förbaskad mellanstorlek.

Jag är tillsynes rätt lång (1.90+), lite tanig (men inte till överdrift, ingen flaggstång deluxe här inte) och ser väl i övrigt rätt normal ut. Jag förstår att det bara gjort sig bättre om jag tränat upp kroppen, men ibland känns det bara som att tjockisar inte behöver utstå samma problem, där sitter ju kläderna - om än tajt, det känns orättvist (vilket jag förstår att det inte är..).

Finns där något generellt tips för långa och smala?

Om man nu hamnat på mellanstorlek - vad skulle du ha föredragit? Lite för kort/sitter bättre eller lite för lång/sitter sämre?

Diskutera (och tipsa mig! ).

Vad glad att du har långa ben. Kläder sitter snyggast på er långben!
Citera
2008-11-19, 14:02
Medlem
Thistles avatar
Var lång och smal några år sen. Enda som fanns att göra var att köpa store kläder. Visst det kan bli pösigt, men du slipper i alla fall har tröjor som sitter som toppar efter en tvätt =).
Annars är styrketräning kul, nyttigt och bra för din passform om du är lång
Citera
2008-11-19, 16:38
Medlem
olskis avatar
Äsch.. Jag är 193 och väger ca 85kg. Nog är det lite svårt att hitta kläder som passar, men de finns!
Satsa på märken som har längre ben på tex jeans, jag kör acne 31x34 och de fungerar utmärkt på mig.
Skjortor har stenströms bra sortiment, även eton med deras extra långa modeller. Annars brukar Filippa K även fungera bra.
Dock är det skitsvårt att hitta jackor/rockar/kavajer i de humana prisklasserna som passar..
Citera
2008-11-20, 22:41
Medlem
Nachens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olski
Dock är det skitsvårt att hitta jackor/rockar/kavajer i de humana prisklasserna som passar..

Mm, jackor är fan hemskt , det var som att pröva kavaj till studenten.
Citera
2008-11-20, 23:10
Medlem
Jag är rätt lång (185) har inga större problem att hitta kläder som passar! Har nån bekant som fick specialbeställa jeans i typ storlek 36" i längd.

Jag har ett annat problem, särskilt med t-shirtar, tror det beror på att jag är bredaxlad, nästan alla t-shirtar står rätt ut i ryggen och/eller ser för små ut. Prövar man en större storlek blir det samma sak eller så ser den alldeles för stor ut och blir hängig!
Citera
2008-11-23, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trainer
Jag är rätt lång (185) har inga större problem att hitta kläder som passar! Har nån bekant som fick specialbeställa jeans i typ storlek 36" i längd.

185 är fan inte långt, 198cm är långt... 185cm är ett snäpp över normallängd.
Citera
2008-11-23, 21:09
Medlem
är väl inga problem håll dej till märkeskläder så är längden nästan allti 34 på längden i jeansen.. tycker kortisarna borde ha de svårare som får vika upp eller sy upp...
tröjor däremot kan ju vara ett problem men tycker de flesta märkeskläder funkar där med om man skiter i amrikanska märken som sitter som piss... ed hardy osv
Citera
2008-11-24, 19:48
Medlem
Olergikons avatar
Vill du ha skjortor så kan jag tipsa om tailorstore på nätet. Då kan du välja ärmlängd själv.
MQ:s lite dyrare märke brukar också vara gjort för ganska långsmala personer.

Sedan vet jag inte vilket som är bäst, för kort som sitter bra eller lagom långt som sitter dåligt. För kort går ju inte att förlänga, men att ändra passformen på kläder är heller inte så lätt.
Citera
2008-11-24, 19:55
Medlem
Calle221s avatar
Beror ju på vad du letar efter för kläder också. Ska du har slimfitade kläder (som jag själv) så kan du kolla in topman och weekday. Ska du ha lite mindre åtsittande kläder så kan zara funka om du är långsmal, annars tror jag nog att mq skulle gå bra det med. Vill du har pösiga kläder så har jag fan ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in