Citat:
Ursprungligen postat av septictank
Jag har stött på en sida som säljer/leasar ut maskiner för tröj- keps- och muggtryck. Detta kostar ungefär 750:-/mån (i exakt hur många månader vet jag inte), men vad jag undrar är följande:
1: Hur snabbt tror ni att en sådan maskin betalar sig (givetvis med rätt marknadsföring)
2: Kan man ha detta som heltidsjobb? att ha en mindre maskinpark hemma, exempelvis i garaget, och utföra legojobb åt både privatpersoner och företag?
Din fråga är så generell att den är obesvarbar, det finns inga restriktioner överhuvudtaget.
På fråga 1 svarar jag inom en timme. Med "rätt marknadsföring" har du redan skaffat jobb tillräckligt för att ge dig ett TB på >750kr på första tryckserien. Alltså är maskinen lönsam inom en timme.
På fråga 2 svarar jag självfallet. Självfallet finns det en tillräckligt stor t-shirtmarknad för att du skall kunna bära en fast kostnad på 750kr/mån och få ut ett tillräckligt TB för att leva på det. Dessa svar ger dig dock intet då frågan är för generell för att svaren skall kunna ge dig något matnyttigt.
Frågorna du skall ställa är hur stor kundkrets du tror att du kan få: hur stor totalmarknaden är, vad det finns för konkurrens, vad du har för USPs att erbjuda och hur stor marknadsandel du tror att du kan få.
De kan jag inte besvara åt dig. Inte med den klena information du delgivit. Det blir din hemläxa.