2008-11-21, 18:56
Medlem
Har tänkt på att i samtliga krigsfilmer och tv-serier jag har sett så får man följa ett gäng infanterister, ofta USMC. Undantaget är väl ubåtsfilmer.

Kan inte dra mig till minnes en enda krigsfilm där det inte är infanterister som är huvudrollerna.
Vad tror ni detta beror på?
Citera
2008-11-21, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhe
Har tänkt på att i samtliga krigsfilmer och tv-serier jag har sett så får man följa ett gäng infanterister, ofta USMC. Undantaget är väl ubåtsfilmer.

Kan inte dra mig till minnes en enda krigsfilm där det inte är infanterister som är huvudrollerna.
Vad tror ni detta beror på?
finns väl ett antal om pansar också. Det är väl helt enkelt inte så bra tv om man skulle få se ett gäng artillerister dricka kaffe 10 mil från där kriget pågår eller massa logistiksoldater som räknar smutstvätt?
Citera
2008-11-21, 19:07
Medlem
servuss avatar
Man ser inga ansikten i ett pansarslag. Det skulle bli mer Star Trek än Star Wars om du förstår vad jag menar. Det är orsaken skulle jag säga.

Jag vill minnas att jag sett en film om en rysk stridsvagnsbesättning i Afghanistan. Jag kommer dock inte ihåg vad den heter. Kan någon?
Citera
2008-11-21, 19:44
Medlem
shadow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Man ser inga ansikten i ett pansarslag. Det skulle bli mer Star Trek än Star Wars om du förstår vad jag menar. Det är orsaken skulle jag säga.

Jag vill minnas att jag sett en film om en rysk stridsvagnsbesättning i Afghanistan. Jag kommer dock inte ihåg vad den heter. Kan någon?

Beast of war.

Annars finns det ju mästerverket Top Gun.
Citera
2008-11-21, 19:59
Medlem
ynglingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
finns väl ett antal om pansar också. Det är väl helt enkelt inte så bra tv om man skulle få se ett gäng artillerister dricka kaffe 10 mil från där kriget pågår eller massa logistiksoldater som räknar smutstvätt?

Tex. Döden på larvfötter.

Håller med dig det är ju inte direkt intressant att se någon sitta tio mil ifrån och klinka av skott på löpande band och aldrig vara i närheten utav striderna precis på samma sätt som att en krigsfilm där man får se stabspersonal springa runt och tjattra utan att vara i närheten utav striderna dem heller..

För övrigt så finns det garanterat någon krigsfilm med stordel artilleri alltid är det någon som vill testa göra en "nytänkande"film..

Lycka till i sökandet jag vet ingen så..
Citera
2008-11-21, 20:14
Bannlyst
I Repmånad är de ju en transport pluton om ja inte minns fel eller var dom signalister?
-Gaslarm!
Citera
2008-11-21, 20:27
Medlem
PontifexMaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horny_erik
I Repmånad är de ju en transport pluton om ja inte minns fel eller var dom signalister?
-Gaslarm!

Signalister är rätt.
Citera
2008-11-21, 20:32
Medlem
När jag tänker efter är det luftkavalleri i Apocalypse Now, även fast filmen får ett annat fokus senare.
Citera
2008-11-22, 00:27
Medlem
qapmocs avatar
Det blir mer action med infanterister. Kom att tänka på Band of brothers nu som jag såg lite på ikväll, där får man ju i alla fall se några händelser från pansargubbarnas vinkel.
Citera
2008-11-22, 00:48
Medlem
ynglingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontifexMaximus
Signalister är rätt.

I repmånad är dem väl "kabeltattare" ? Dvs. Kabelsoldat och således inte Signalister. Eller?
Citera
2008-11-22, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ynglingen
I repmånad är dem väl "kabeltattare" ? Dvs. Kabelsoldat och således inte Signalister. Eller?
korrekt. lysande film, men det tar emot att tala om den som en "krigsfilm".
Citera
2008-11-22, 11:58
Medlem
pretorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow1
Beast of war.

Annars finns det ju mästerverket Top Gun.

Beast of war ar en av mina favorit filmer! ganska realistiskt och sma brutal!

Top gun ar for mycket MTV, men underbara flygscener och underbart 80tal!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in