2008-10-30, 10:20
Medlem
AugustGs avatar
Kan inte tänka mig att någon framstående militär är nöjd men penningtilldelningen till försvaret, eller med försvarspolitiken generellt. Då ställer man sig frågan om de generaler som kan komma i fråga är villiga att dagtinga med sin övertygelse bara för att få sitta som nickedocka på den högsta taburetten. Jag tror det finns någon som gärna tar en högre lön och titeln ÖB (horan) och står ut med att ha en entonigt klingande tomhyllsa över sig. Få stå ut med att lyssna på och nicka & bocka när amatörkompetensen i försvarsutskottet har nya dumma idéer.
Citera
2008-10-30, 10:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Mina...

...pengar skulle satsas på produktionschefen Jan Salestrand pga att han sysslar med förbandsproduktion, han är flygare och han har hållit i yxan när det gäller FM ekonomiproblem. I grunden tror jag dock att det är frågan om vad regeringen vill med försvaret. Vill man på allvar ändra riktning mot ett fungerande nationellt försvar, så kanske man väljer någon som har syslat med operationer. Anders Lindström har högt anseende, men jag undrar om han har åldern emot sig. Sverker Göransson kan ligga till hands.
Citera
2008-10-30, 11:53
Medlem
Oddballs avatar
Annars behöver ju Tony Stigsson ett nytt jobb...
Citera
2008-10-30, 12:03
Medlem
Aragonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Annars behöver ju Tony Stigsson ett nytt jobb...

Haha, skulle ju bli riktigt jäkla episkt.
Citera
2008-10-30, 12:30
Medlem
Ja man kan undra vilken stackare som får den uppgiften. Av någon anledning så har både blåa, röda och allt däremellan fått för sig att en Försvarsmakts uppgift är att se häftiga ut i swat-liknande uniformer och västar.... Vapen med rails och så mycket bling att en hollywood koreograf stönar lustfyllt.

Pengarna ska tydligen läggas på semi-koloniala polisaktioner; med den enda nackdelen förstås att till skillnad från de verkliga kolonialmakterna kan Sverige sno åt sig olja eller något annat för svenska bolag.

Det faktiska försvaret av landet? Ja där räknar politkerna med att de kommer få en 5-15 års förvarning och då hinner rusta upp och utbilda försvarsmakten att bemöta hotet.

Det är ju givetvis rätt och riktigt att den politiska makten kontrollerar militären, men jag uppfattar det som att en ÖB inte är en överbefälhavare utan en chef på mellanivå på ett pissigt företag.
Citera
2008-10-30, 17:03
Medlem
Mats Nilsson, FV.
Citera
2015-01-12, 17:29
Medlem
Bloodyhollys avatar
Frågan uppkommer på nytt när Sverker går i pension den 30 september. Finns det några tips. Är det mer positivt att bli ÖB nu när det verkar som försvaret i varje fall ska få lite mer pengar.
Det behövs miljardbelopp varje år säger Sverker.

Inte så mycket dock efter samtal mellan Hultqvist och Magdalena "the mother" Andersson hon som håller i hushållskassan.
Basala behov säger Hultqvist, nya skor och armékalsonger kanske lite ammo också men absolut inga Jas och ubåtar.

En S märkt snubbe blir det som tar emot ett eklöv till och sitter snällt i båten.
Citera
2015-01-12, 20:52
Medlem
perry2s avatar
GenLt Anders Silwer C prod
eller
GenLt Mårtensson C Insatsledning är de två med högst rang, Silver är fd pilot och lugn och duglig.

Sossarna befodrade Bengt Gustavsson från Öv1 till General när han blev ÖB, han hade det röda partiets förtroende, han fick senare förtroende från de flesta partier.

Edit Skrev fel, in med Mårtensson på rätt plats.
Senast redigerad av perry2 2015-01-12 kl. 21:33.
Citera
2015-01-12, 21:24
Medlem
kmrdzs avatar
GenLt Mårtensson är väl knappast otänkbar.

Nuvarande C INS och tidigare C PROD innebär att han innehaft två mycket tunga poster på HKV. Han har i högsta grad åldern talande för sig (född -60). Ledamot i KKrVA, också, men det är kanske inte så särskilt speciellt.
Citera
2015-01-12, 21:25
Medlem
kmrdzs avatar
Rubrik redigerad för tydlighet.

// Mod
Citera
2015-01-12, 21:31
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
GenLt Mårtensson är väl knappast otänkbar.

Jag skrev fel ovan skall stå Mårtensson Gunnar Karlsson är Gen Maj och chef Must.

Befodring till ÖB kan tas från alla generalspersoner och de behöver inte vara de med näst högst rang som toppbefordras. Vidare brukar de vara lite över 50 och ej 60 när de blir ÖB, alltså ej för gamla.
Senast redigerad av perry2 2015-01-12 kl. 21:34.
Citera
2015-01-12, 22:01
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag skrev fel ovan skall stå Mårtensson Gunnar Karlsson är Gen Maj och chef Must.

Befodring till ÖB kan tas från alla generalspersoner och de behöver inte vara de med näst högst rang som toppbefordras. Vidare brukar de vara lite över 50 och ej 60 när de blir ÖB, alltså ej för gamla.
Självklart kan de tas från alla generalspersoner, och även icke-generalspersoner som visat av det du sa om Bengt Gustavsson. Men att ha innehaft tunga befattningar på HKV är såklart en god grund för att gå vidare till att bli högsta hönset.

Jag tror inte att Silwer blir nästa ÖB, men jag har ingen motivering till varför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in