2004-09-17, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Klart att man kan göra det. Jag säger att eftersom det har använts mest på det sättet har orden fått olika värdeladdning för de allra flesta i Sverige.

De flesta färgade personer ser inget nervärderande i vare sig neger eller negress.

Just precis. Det är inte negrarna som blir förnärmade när man använder ord som neger eller negress, det är dom korkade svenskarna (främst då kvinnor, självfallet ) som reagerar.

Hyckleri och fåneri är vad det är...

// Roger P.
Citera
2004-09-17, 16:01
Bannlyst
Citat:
Klart att man kan göra det. Jag säger att eftersom det har använts mest på det sättet har orden fått olika värdeladdning för de allra flesta i Sverige.

De flesta färgade personer ser inget nervärderande i vare sig neger eller negress.
Fritt fram för negressbollar framöver?
Citera
2004-09-17, 16:03
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Just precis. Det är inte negrarna som blir förnärmade när man använder ord som neger eller negress, det är dom korkade svenskarna (främst då kvinnor, självfallet ) som reagerar.

Hyckleri och fåneri är vad det är...

// Roger P.

Jag tycker att negress är ett vackert ord.
Citera
2004-09-17, 16:10
Bannlyst
Citat:
Jag tycker att negress är ett vackert ord.

Ja, varför inte? Jag ser inget fel i att använda vare sig neger eller negress om folk med mörk hudfärg. Jag har heller inga problem med att knalla in på ett konditori och beställa en låda negerbollar.

Om sedan någon harmynt gammal skabbkofta snörper på munnen över mitt "rasistiska uttal" så skiter jag i det. Det berättar ju trots allt mer om henne och var hennes hämningar finns än om mig.

// Roger P.
Citera
2004-09-18, 00:51
Medlem
TomBombadills avatar
Inte mycket biologi i denna tråd..
Citera
2004-09-18, 01:35
Medlem
Jomazis avatar
Ruskig, kortspelet ifråga kallas väl normalt "negerpresident"?

"Negress" har inte använts lika negativ och har därför inte samma laddning som "neger". Jag tycker inte att några av de synonymer ni presenterar ("person med mörk hudfärg..) helt motsvarar det gamla ordets betydelse då även syd-indier och aboriginer är nästintill lika mörka som "negrer" men väldigt sällan kallas det. Det ännu mer politiskt korrekta "Person av afrikansk härkomst" hade passat om inte Afrika även till stor del bebotts av araber, berber mfl vilka inte är "negrer" i ordets klassiska betydelse trots att de bor i Afrika.
Det urgamla "blåman" kanske vore ett vettigt alternativ? Negress blir då blåkvinna
Talar jag med nån rabiat pk-ist eller med en neger/färgad/blåman så använder jag dock alltid "Afrikan" och "Afrikanska", även om det är lite långdraget att se afrikas araber och berber som euroasiatiska folkslag.

OT: Man kanske ska börja kalla havrebollar för "kaukasoidbollar", för att balansera och legitimera negerbollen?
Citera
2004-09-18, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi

"Negress" har inte använts lika negativ och har därför inte samma laddning som "neger".

Undra varför negress inte använts negativt, har de någonsin varit ett problem? Är det inte därför de måste byta namn på neger med några års mellanrum, i USA kallade de ju ett tag negrer för blacks och liknande, men det fick väl av någon konstig anledning också dålig "betydelse", så de fick byta till något annat vilket också lär bli negativt efter ett tag. Här i Sverige vill jag minnas att det hette svarta om negrer, nu får man väl inte säga svart om neger lika lite som neger? Ungefär som med städkärring(svenska)=lokalvårdare(S-PK)

Oavsett vad man kallar skit(bajs) så lär det aldrig bli något gott och positivt, samma med negrer.
Citera
2004-09-18, 18:07
Medlem
M_A_Rs avatar
Ursäkta mig, men vad har detta med rasbiologi att göra?
Citera
2004-09-18, 22:16
Medlem
Eremitens avatar
"Since the 1960s, when the term black was favoured as the term to express racial pride, Negro (together with related words such as Negress) has dropped out of favour. It is now regarded as old-fashioned or even offensive in both British and US English."
(Källa: The Oxford Dictionary)

EDIT: Personligen anser jag inte att neger/negress är nedvärderande ord.
Citera
2004-09-18, 23:52
Medlem
ellroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Neger och president heter det väl?
Och som de flesta här så tycker jag att varken neger eller negress är nedsättande ord.
Citera
2004-09-19, 00:20
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Neger och president heter det väl?
Och som de flesta här så tycker jag att varken neger eller negress är nedsättande ord.

Nä, det snarast "upplyftande" ord.....
Citera
2004-09-19, 00:28
Medlem
Framförde samma frågeställning på ett annat forum för ett tag sedan, och den enda vettiga förklaringen till varför skillnaden är så stor på hur dessa ord uppfattas var att neger ofta förknippas med det amerikanska "nigger" vilket väl ändå torde ses som lite nedsättande.

Vet inte om det ligger något i den saken, men nog är det ganska märkligt att två så pass snarlika ord kan värderas så olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in