Citat:
Ursprungligen postat av henjse
Jag kan inte tänka mig att någon anställer en person enbart pga ett resultat i ett Intelligenstest, snarare är väl det sk IQ-testet endast en del i urvalsprocessen och mäter den logiska/matematiska förmågan hos en person. Social förmåga, linguistisk förmåga osv undersöker man på andra sätt. När man ansöker om medlemskap i mensa så ingår väl inte dessa bitar alls?
Vill man nå framgång i företagsvärlden gör man det, för de som värdesätter andra saker i livet finns det mer osäkra metoder som tex intervjuver, personlighetstester, betyg, referenser etc...
Citat:
Nu vet jag inte inte om det är specifikt asiater som missgynnas och det är inte heller det som är det viktiga. Det viktiga är att ett test liknande det som Mensa använder enbart testa intelligens ur "vårt" perspektiv. Det är visserligen mätbart, men tillrättalagt och knappast universellt. Jag skulle inte vilja driva ett företag där alla anställda hade samma bakgrund och tänkte på samma sätt.
"Vårt perspektiv" innefattar väl 99% av jordens befolkning i dagens läge. (Om vi också ser till vilka som är de styrande i dessa länder.)
Att jag tog asiater som exempel beror på att den vanliga kritiken mot intelligenstesten brukar vara att de är utformade för att passa vita europer och missgynna andra folkslag. Konstigt då att de vita europeerna blir slagna av japaner och sydkoreaner och ligger jämnsides med en miljarder kineser.
Det är väl snarast hos intelligenta man har en tankemånfald, lågintelligenta brukar tänka i stereotypa mönster.
Om man beskriver det i datortermer motsvarar intelligens snabb processorhastighet och stort arbetsminne. Vilka program som är installerade vet man inte med säkerhet, men det brukar vara de vanliga. (Hitler hade de första två rätt men inte det tredje.)