2008-10-19, 01:59
Medlem
Daleris avatar
[OT raderat]
Senast redigerad av Daleri 2008-10-19 kl. 02:20. Anledning: Det finns tusen andra trådar för den diskussionen...
Citera
2008-10-19, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Fast Einstein var väl iochförsig mest känd för att vara just intelligent, så han faller bort.

Åfan, jag trodde han var känd för att har kom på relativitetsteorin bland annat..
Citera
2008-10-19, 02:10
Medlem
Lite OT kanske.

Det här med att Mensa skulle vara en klubb för inbördesbeundran är verkligen att dra alla över en kam. Det är bara en ytterst liten del av medlemmarna som är aktiva medlemmar och deltar i Mensas träffar som de arrangerar ett par gånger om året.

Jag gjorde testet för att testa mig själv, inte för någon annans skull och inte för att kunna vara med och diskutera en massa skit med personer med hög IQ. Sitter hellre och kollar på fotboll en lördagkväll med folk som kan skilja på Zlatan och Klas Ingesson än en gammal gubbe som vill diskutera hurvida Horace Engdahl borde ha benan åt höger eller åt vänster.

Att göra Mensa testet och betala 300 kr för det är inte konstigare än att betala 350 kr för att springa Göteborgsvarvet där man dessutom plågar sig själv från minut 1 till minut 90. Att ställa sig själv inför utmaningar är bland det roligaste jag vet och inget jag gör för att få bekräftelse från andra, endast från mig själv.
Citera
2008-10-19, 02:13
Medlem
henjses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Nu måste jag ha missat något, MENSA använder sig uteslutande av "Ravens progressiva matriser" i deras test och de innehåller varken siffror eller bokstäver och kan därmed lösas av analfabeter.

Det handlar egentligen inte om att kunna läsa/skriva utan om färdigheter man får på köpet när man lär sig läsa/skriva. Forskning (orkar inte leta rätt på den nu, men kan göra så imorgon) har gjorts där en 4 bilder visas och en ska bort. Exempelvis kan det ha varit en hammare, en såg en skruvmejse och en planka. En skolad person skulle med all säkerhet säga att plankan ska bort eftersom de andra sakerna är verktyg. En analfabet skulle troligen säga att skruvmejseln ska bort eftersom med planka, hammare och såg kan vi bygga något, utan plankan blir det ju ingenting.

Detta kan visa att med läskunnigheter kommer också klacificering av olika saker i kategorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Intelligenstesten är fortfarande högaktuella pga att det fortfarande inte finns någon urvalsmetod som kommer i närheten av att göra lika bra förutsägelser när man ska anställa en person.

Jag kan inte tänka mig att någon anställer en person enbart pga ett resultat i ett Intelligenstest, snarare är väl det sk IQ-testet endast en del i urvalsprocessen och mäter den logiska/matematiska förmågan hos en person. Social förmåga, linguistisk förmåga osv undersöker man på andra sätt. När man ansöker om medlemskap i mensa så ingår väl inte dessa bitar alls?

Citat:
Det är det gamla kolonialismargumentet, ofta framfört av personer som själva inte verkar ha något emot att bo på platser med västerländska bekvämligheter. Stackars asiater, de är så missgynnade i testet att de bara slår oss knappt.

Nu vet jag inte inte om det är specifikt asiater som missgynnas och det är inte heller det som är det viktiga. Det viktiga är att ett test liknande det som Mensa använder enbart testa intelligens ur "vårt" perspektiv. Det är visserligen mätbart, men tillrättalagt och knappast universellt. Jag skulle inte vilja driva ett företag där alla anställda hade samma bakgrund och tänkte på samma sätt.
Citera
2008-10-19, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henjse
Jag kan inte tänka mig att någon anställer en person enbart pga ett resultat i ett Intelligenstest, snarare är väl det sk IQ-testet endast en del i urvalsprocessen och mäter den logiska/matematiska förmågan hos en person. Social förmåga, linguistisk förmåga osv undersöker man på andra sätt. När man ansöker om medlemskap i mensa så ingår väl inte dessa bitar alls?
Vill man nå framgång i företagsvärlden gör man det, för de som värdesätter andra saker i livet finns det mer osäkra metoder som tex intervjuver, personlighetstester, betyg, referenser etc...

Citat:
Nu vet jag inte inte om det är specifikt asiater som missgynnas och det är inte heller det som är det viktiga. Det viktiga är att ett test liknande det som Mensa använder enbart testa intelligens ur "vårt" perspektiv. Det är visserligen mätbart, men tillrättalagt och knappast universellt. Jag skulle inte vilja driva ett företag där alla anställda hade samma bakgrund och tänkte på samma sätt.
"Vårt perspektiv" innefattar väl 99% av jordens befolkning i dagens läge. (Om vi också ser till vilka som är de styrande i dessa länder.)
Att jag tog asiater som exempel beror på att den vanliga kritiken mot intelligenstesten brukar vara att de är utformade för att passa vita europer och missgynna andra folkslag. Konstigt då att de vita europeerna blir slagna av japaner och sydkoreaner och ligger jämnsides med en miljarder kineser.
Det är väl snarast hos intelligenta man har en tankemånfald, lågintelligenta brukar tänka i stereotypa mönster.

Om man beskriver det i datortermer motsvarar intelligens snabb processorhastighet och stort arbetsminne. Vilka program som är installerade vet man inte med säkerhet, men det brukar vara de vanliga. (Hitler hade de första två rätt men inte det tredje.)
Citera
2008-10-19, 07:56
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
IQ definieras inte enligt vad folk i allmänhet tycker/känner till. IQ är det som uppskattas i standardiserade iq-test och inget annat.

Har själv hört om Dominikas förment höga IQ och inte riktigt fått det att gå ihop. Är det som påstås i tråden bara ett rykte som florerar förklarar det ett och annat.

När det gäller Dominika kommer uppgiften från ett debattprogram på 90-talet där man diskuterade intelligen och Mensa. Till programmet hade man låtit några kända svenska göra Mensas test, bla Dominika som gjorde ett bra resultat.
Citera
2008-10-19, 08:59
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
När det gäller Dominika kommer uppgiften från ett debattprogram på 90-talet där man diskuterade intelligen och Mensa. Till programmet hade man låtit några kända svenska göra Mensas test, bla Dominika som gjorde ett bra resultat.

Helt rätt!

Det var MENSAS:s dåvarande ordförande som höll i testet och jag vill minnas att Dominika slog både Jonas Hallberg och författaren Ernst Brunner i detta test, något som gjorde Brunner sur som sjutton.
Citera
2008-10-19, 09:07
Medlem
Dolph Lundgren ska tydligen ha ett IQ på 150. Kanske bara ett rykte dock.
Citera
2008-10-19, 09:10
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henjse
Det handlar egentligen inte om att kunna läsa/skriva utan om färdigheter man får på köpet när man lär sig läsa/skriva. Forskning (orkar inte leta rätt på den nu, men kan göra så imorgon) har gjorts där en 4 bilder visas och en ska bort. Exempelvis kan det ha varit en hammare, en såg en skruvmejse och en planka. En skolad person skulle med all säkerhet säga att plankan ska bort eftersom de andra sakerna är verktyg. En analfabet skulle troligen säga att skruvmejseln ska bort eftersom med planka, hammare och såg kan vi bygga något, utan plankan blir det ju ingenting.

Ravens progressiva matriser består inte av några bilder, utan av grafiska figurer som bildar olika mönster och genom att betrakta dessa figurer och förhoppningsvis kunna se mönstret de, i kombination bildar, kan man klura ut hur nästa figur ska se ut.

Testet har sina fördelar i att även om man gillar att lösa sådana här "figurgåtor" och har genomgått massor av sådana här tester, så hjälper det väldigt lite, vad IQ beträffar, att man kommer "förberedd och vältränad" till ett test.

De matriser du kommer att möta är m a o helt nya för dig.
Senast redigerad av DeBaly 2008-10-19 kl. 09:14.
Citera
2008-10-19, 09:30
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Det rör sig troligen om ravens avancerade progressiva matriser. Vill minnas att det är 50 frågor, samtliga figurbaserade. Associationsfrågor som någon gav exempel på (hammare, skruvmejsel etc) används naturligtvis inte i ett IQ-test som utges vara "cultural fair".

Har googlat mig fram till att hon ligger på 148 enligt Cattell, vilket motsvarar en IQ på 132 enligt den vanligare använda stanford-binetskalan. Hur som helst motsvarar det två standardavvikelser över medel vilket är ok men långt ifrån geninivå. En person på femtio testar 132 eller högre.

Intelligensforskare har roat sig med att försöka skatta döda kändisars IQ. Einstein som av många ses som en personifiering av intelligensen hamnar inte sensationellt högt. I topp ligger ofta gubbar som Wittgenstein, Goethe, Swedenborg och Leibniz.
Citera
2008-10-19, 10:16
Medlem
MissTakens avatar
Citat:

Så här skriver Dominica själv om det hela:

http://www.hanky.se/Dominika?PaginCurPag=103&TotalRecords=620
.
Citera
2008-10-19, 11:10
Medlem
Citat:
Det är det gamla kolonialismargumentet, ofta framfört av personer som själva inte verkar ha något emot att bo på platser med västerländska bekvämligheter. Stackars asiater, de är så missgynnade i testet att de bara slår oss knappt.

Det är i själva verket så att personer från länder som använder kinesiskt japanskt skriftspråk gynnas.
Detta på grund av den träning de får i spatial förmåga från sitt skriftspråk.
Det anser man vara orsaken till att ostasiater får lite högre genomsnittspoäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in