Tjena! jag har två datorer, en med xp och en vista x64.
Problemen började igår när ingen dator ville komma längre än att de börjar ladda. Xp laddar ganska länge medans på vista går laddningsgrejen bara runt 1.5 varv.
Jag får alltid fram att datorerna avslutades på fel sätt.
Kan välja felsäkert läge - reboot direkt
senaste fungerande config 0ch starta windows normalt så kommer jag så långt så os:en börjar ladda. Sedan reboot.
Resetat bios på båda genom att ta bort batterierna. Inget hjälper. Enligt bios "health"-grej så är de inte för varma.
När jag provade att byta till ett annat vägguttag så fungerade xp-datorn, ett tag. Vista-dator kom precis lika långt. Men xp datorn funkade såpass bra så jag kunde tömma ena hårddisken på det jag vill spara för att jag sedan ska kunna försöka installera om vista på den i vista datorn.
Men nu när då ingen dator startar så inser jag att problemet måste vara något annat. Tidigare har jag kört båda datorerna i samma grenuttag helt utan problem i över en månad. Nu kör jag dator + skärm direkt in i väggen istället, men ingen fungerar. Vad kan vara fel? Fel på elnätet? jag fattar iaf ingenting!
Jag gissar på att bäst-före datumet på din ström har gått ut.
Allvarligt talat, packa med datorn till en kompis/släkting och testa där. Funkar den prima och du får samma fel igen när du kommer hem så kanske du bör kontakta en elektriker eller något.. Låter jäkligt konstigt!
Testa dina datorer i ett annat hushåll, om de inte funkar är det nog nätagget som är trasigt.
Om de funkar så får du nog ringa en elektriker, låter riktigt konstigt
Låter som en bra idé. Men varför har de funkat tidigare?
Körde nyss in puppy linux 5.0 "dingo" från en live-cd. Funkade utan problem i båda datorerna. Spelade ingen roll om jag körde båda i det gamla vägguttaget med gamla grenkontakten. Alltså borde inte det vara något fel på varken nätagg eller vägguttag. Bara råkat ut för världens slump att något program jag har på båda datorerna gör att de inte vill starta hela vägen?
Jag har i vilket fall som helst inte installerat några hårdvaruuppdateringar på någon av datorerna. Får väll leta upp någon piratversion av vista och se om det fungerar bättre.