2008-09-21, 18:11
Medlem
Jag var på Barkarby flygfält i går lördag – skönt sen sommar väder – mycket aktivitet på flygfältet – även James Bond 007 flygplanet var i rörelse. Jag har aldrig tidigare utforskat flygfältet varför jag tog en promenad motsols runt det hemliga berget. Den första del av promenaden var som att besöka ett utrymt sovjetisk flygfält i Polen eller fd DDR men då kommer jag till en anläggning med fordon o maskiner samt skyltar som varnar att du får inte fotografera, du får inte göra anteckningar om vad du ser – ja i princip skall du glömma alt vad du har set inom 10 minuter. När jag fortsätter min promenad ser jag 2 militärfordon som kommer mot mig –Jag undrar vad som är på gång – jag ser mig själv transporterat till Bromma Fly för vidare transport med en CIA flygplan till Danmark (är dansk) men dom hälsar snällt – det gör jag med … då kommer jag till en öppning i berget – igen skyltar och avspärrning – helt tydligt infart/utfart för jagflygplan – då blir taxiwayen tydligen en MC övningsplats och i samband med denna övningsplats finns ny infart/utfart för jaktflygplan.
Till vänstra om taxiwayen som också de små general aviation plan använder finns en låg byggnaden och där var parkerat 5/6 skåpbilar – dom var blå respektive gröna – den färg som är typisk för leasing bilar som polisen o militären hyr in när dom inte vill göra reklam för ”firman”. Tydligen fanns folk där (vakter??) – därnäst ett område med 20” o 40” containers i typisk militär kamouflage färg.
Det slutar inte här – högra om taxiwayen står ett spaningsflygplan från Armèen med nummer 36 på stjärten! jag går till det trevliga kaféet och köper en fika - när jag kommer ut igen ser jag att detta flygplan åker ut med 2 personer – båda i uniform – efter engine run-up enl. manualen stickar dom i väg – alt detta är lördag eftermiddag – nu kommer min fråga:

Jag trodde tills i går att Barkarby flygfält var avmilitariserat och plomberat – ja i princip redo för urbanisering – men inte !!!

vet expertpanelen här på FLASHBACK vad som egentligen finns i Berget o under flygfältet i dag 2008 ??

jag planerar inom kort att plocka svamp på berget – first we take Barkeby – then we take Tullinge
Citera
2008-09-21, 19:21
Bannlyst
Barkarby är väl bara civil flygklubb numera.

Vet att FortV äger en liten del av området runt berghangaren och tornet och att just detta är skyltat militärt område.
Citera
2008-09-21, 19:55
Medlem
benkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b@ron
Jag trodde tills i går att Barkarby flygfält var avmilitariserat och plomberat – ja i princip redo för urbanisering – men inte !!!
vet expertpanelen här på FLASHBACK vad som egentligen finns i Berget o under flygfältet i dag 2008 ??
jag planerar inom kort att plocka svamp på berget – first we take Barkeby – then we take Tullinge
Ingen järnkoll på det hela, men sägs att det är FMLOG, Försvarsmaktens logistik, som nyttjar berghangarerna på Barkarby. Bra ha ett centralt ställe lagra chokladkakor, grova batonger, sandfärgad kammoutrustning osv så att försvarsmakten kan åka till Afganistan och försvara Sverige....

/B
Citera
2008-09-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Barkarby är väl bara civil flygklubb numera.

Vet att FortV äger en liten del av området runt berghangaren och tornet och att just detta är skyltat militärt område.

FMLOG har kvar verksamhet vid Barkarby och den gamla berghangaren plus två av plattorna ovanjord används för hantering av logistik kring mtrl. Inte sexigare än så.
Citera
2008-09-21, 20:08
Medlem
Trigraphs avatar
http://www.g-kraft.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=8260
Citera
2008-09-21, 20:50
Medlem
Fanjunkarens avatar
Barkarby är civilt. Det plan du såg var säkert en Saab Safir, ett civilt flygplan med militär bakgrund, därav kamouflage.

http://alt.aero-auction.com/pics/lots/saab-safir-73-mindre-lot-ks-105/saab-safir-73-mindre-lot-ks-105.jpg

Uppställningsplatserna bredvid bergshangaren är för utlandsmissioner.
Citera
2008-09-21, 21:34
Medlem
det som är lite kul med barkis är att det finns ett flygledartorn och massa konstiga betongfundament ute i skogen.... nästa gång du är där så får du höja blicken lite, för tornet är nästan omöjligt att se.
Citera
2008-09-21, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
det som är lite kul med barkis är att det finns ett flygledartorn och massa konstiga betongfundament ute i skogen.... nästa gång du är där så får du höja blicken lite, för tornet är nästan omöjligt att se.

De konstiga betongfundamenten är inget konstigare än RB68 "plattor"
Har funnits utbildning denna robot på barkarby.
Citera
2008-09-21, 23:46
Medlem
rebbans avatar
Berghangarerna är så mycket militärt som det kan bli och även lite på ytan.
Men mycket används till annat..
Citera
2008-09-22, 00:03
Medlem
Fanjunkarens avatar
Har ni missat det skyddsvärn med gångar som finns strax innan bergshangaren? Om ni går från caféet längs taxibanan mot bergshangaren, och strax innan vägen svänger in bakom skogen, så finns det på höger sida en liten kulle med några träd på. Gå upp i den så hittar ni flera nergångar till ett skyddsvärn som man kan gå runt i. Se upp dock för det är lite bräckligt, en del är gjort av trä som har ruttnat men värnet är i betong.
Citera
2008-09-22, 00:05
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Raderade OT.
Eftersom användaren Mirage inte vet hur man tömmer sin PM box så skriver jag helt enkelt ut meddelandet här.

Tillsägelse utdelad 0.03 - Trams

Raderat tre inlägg som är ren skit.

På god väg mot en avstängning till.

/Mod

Det var allt jag ville just nu.

/Mod
Citera
2008-09-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Barkarby är civilt. Det plan du såg var säkert en Saab Safir, ett civilt flygplan med militär bakgrund, därav kamouflage.

http://alt.aero-auction.com/pics/lots/saab-safir-73-mindre-lot-ks-105/saab-safir-73-mindre-lot-ks-105.jpg

Uppställningsplatserna bredvid bergshangaren är för utlandsmissioner.
ja precis detta flygplan var det - men vad f.. gör det på Barkarby en lördag eftermiddag .. jag tänker på ÖB tillägg o dyl. Det svenska forsvar är väl en stor Wall Street hårdsmälta just jnu - kanske användar armeen Barkarby för att spara landings fee på Bromma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in