Jag var på Barkarby flygfält i går lördag – skönt sen sommar väder – mycket aktivitet på flygfältet – även James Bond 007 flygplanet var i rörelse. Jag har aldrig tidigare utforskat flygfältet varför jag tog en promenad motsols runt det hemliga berget. Den första del av promenaden var som att besöka ett utrymt sovjetisk flygfält i Polen eller fd DDR men då kommer jag till en anläggning med fordon o maskiner samt skyltar som varnar att du får inte fotografera, du får inte göra anteckningar om vad du ser – ja i princip skall du glömma alt vad du har set inom 10 minuter. När jag fortsätter min promenad ser jag 2 militärfordon som kommer mot mig –Jag undrar vad som är på gång – jag ser mig själv transporterat till Bromma Fly för vidare transport med en CIA flygplan till Danmark (är dansk) men dom hälsar snällt – det gör jag med … då kommer jag till en öppning i berget – igen skyltar och avspärrning – helt tydligt infart/utfart för jagflygplan – då blir taxiwayen tydligen en MC övningsplats och i samband med denna övningsplats finns ny infart/utfart för jaktflygplan.
Till vänstra om taxiwayen som också de små general aviation plan använder finns en låg byggnaden och där var parkerat 5/6 skåpbilar – dom var blå respektive gröna – den färg som är typisk för leasing bilar som polisen o militären hyr in när dom inte vill göra reklam för ”firman”. Tydligen fanns folk där (vakter??) – därnäst ett område med 20” o 40” containers i typisk militär kamouflage färg.
Det slutar inte här – högra om taxiwayen står ett spaningsflygplan från Armèen med nummer 36 på stjärten! jag går till det trevliga kaféet och köper en fika - när jag kommer ut igen ser jag att detta flygplan åker ut med 2 personer – båda i uniform – efter engine run-up enl. manualen stickar dom i väg – alt detta är lördag eftermiddag – nu kommer min fråga:
Jag trodde tills i går att Barkarby flygfält var avmilitariserat och plomberat – ja i princip redo för urbanisering – men inte !!!
vet expertpanelen här på FLASHBACK vad som egentligen finns i Berget o under flygfältet i dag 2008 ??
jag planerar inom kort att plocka svamp på berget – first we take Barkeby – then we take Tullinge
Till vänstra om taxiwayen som också de små general aviation plan använder finns en låg byggnaden och där var parkerat 5/6 skåpbilar – dom var blå respektive gröna – den färg som är typisk för leasing bilar som polisen o militären hyr in när dom inte vill göra reklam för ”firman”. Tydligen fanns folk där (vakter??) – därnäst ett område med 20” o 40” containers i typisk militär kamouflage färg.
Det slutar inte här – högra om taxiwayen står ett spaningsflygplan från Armèen med nummer 36 på stjärten! jag går till det trevliga kaféet och köper en fika - när jag kommer ut igen ser jag att detta flygplan åker ut med 2 personer – båda i uniform – efter engine run-up enl. manualen stickar dom i väg – alt detta är lördag eftermiddag – nu kommer min fråga:
Jag trodde tills i går att Barkarby flygfält var avmilitariserat och plomberat – ja i princip redo för urbanisering – men inte !!!
vet expertpanelen här på FLASHBACK vad som egentligen finns i Berget o under flygfältet i dag 2008 ??
jag planerar inom kort att plocka svamp på berget – first we take Barkeby – then we take Tullinge