2008-09-13, 00:31
Medlem
chills.s avatar
Avgasröret har gått av helt på min Volvo 740. Det är nånstans nära bakre ljuddämparen. Jag känner ingen som kan svetsa och jag vill komma undan så billigt som möjligt så jag tänkte att jag kan byta det själv. Nu hör det till saken att jag är rätt kass på bilar, jag kan kanske byta olja själv men oljefiltret har jag inte en aning om hur man gör. På den nivån är jag. Men jag tänkte att om jag kunde byta till grovkrök på min moped för 15 år sen så kan det väl inte vara så svårt att byta det själv och på Mekonomen var delarna inte dyra, inte om jag bara behöver byta bakre ljuddämparen, eller var nu brottet sitter. Det kanske blir billigare på Biltema, men hur som helst... ÄR det särskilt svårt att byta avgassystem såhär? Vad kommer jag behöva för verktyg? Är det något jag bör veta? Bilen har fått pinsamt mycket beröm på bilprovningen alla två gånger jag varit där för att underredet är så fräscht och välbehållet så jag hoppas att jag slipper hålla på för mycket med rostiga skruvar/bultar/sådant.

Micket tacksam för svar!
Citera
2008-09-13, 00:54
Medlem
Jkasses avatar
Jag kan ju säga så här, att om du inte kan byta oljefiler så ska du nog inte försöka dig på att byta avgassystemet.
Citera
2008-09-13, 01:04
Medlem
orvarens avatar
Nu ska du inte vara så "mörtig"...

Det som kan behövas:
Våld.(alltid bra ..)
Bågfil/vinkelslip.(kapa muttrar och annat elände som rostat och är omöjliga..)
Hammare.(slå hårt som faan med)
Pallbockar.(så du kommer både in under och ut senare..)
Huggmejsel.(eller liknande,vanlig mejsel kan funka men gå sönder..)

Kolla var brottet är
Ta isär vid nästa skarv framför brottet,men var försiktig med den delen som ska vara kvar! (den som inte är hål i.)Annars kan det bli svårt att passa ihop den med den nya delen.

Lycka till!
Citera
2008-09-13, 05:55
Medlem
chills.s avatar
Jag menade att jag har så dålig koll på bilar att jag inte ens vet var oljefiltret sitter. Om jag hade en instruktion framför mig så skulle det säkert gå bra, men jag kanske uttryckte mig lite kasst.

Iaf, tack orvaren! Jag ska ta tag i det här snart, jag tar med mig dina råd på vägen :)
Citera
2008-09-13, 08:13
Medlem
Baalzamons avatar
Börja med att lägga dig under bilen och kolla hur stor del av systemet som är ruttet. Är bakre dämparen slut så kanske främre också är det. Och skruv och grejer till systemet är alltid rostigt, oberoende av hur resten av bilen ser ut. Värme och vägsalt sliter på grejerna.

Mitt tipps är att köpa en helsats, och byta allt bakom katalysatorn. Annars måste du bara börja om igen nästa år och byta det du inte byter nu.
Citera
2008-09-13, 09:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Börja med att lägga dig under bilen och kolla hur stor del av systemet som är ruttet. Är bakre dämparen slut så kanske främre också är det. Och skruv och grejer till systemet är alltid rostigt, oberoende av hur resten av bilen ser ut. Värme och vägsalt sliter på grejerna.

Mitt tipps är att köpa en helsats, och byta allt bakom katalysatorn. Annars måste du bara börja om igen nästa år och byta det du inte byter nu.

Det går ofta av precis bakom främre dämparen. Så man kanske måste köpa en helsats i allafall.

När man byter helsats så skall alla gummidelar tll upphängningen bytas och därför bör man ha en monteringssats också. Det finns kompletta satser att köpa och då ingår allt man behöver.

Av egen erfarenhet så vet jag att en liten kapsåg är bra att ha när man byter och om något är svårt att få av. Bågfil är lite svårt att komma åt med.
Citera
2008-09-13, 10:05
Medlem
bogarleffes avatar
En helsats kostar runt en tusenlapp på biltema, det är lika bra att byta hela skiten. Biltemas prylar funkar utmärkt till en sådan bil. Då tar du bara vinkelslipen och kapar ner hela systemet så slipper du hålla på och lossa rostiga muttrar. Är avgasupphängningarna torra så bara skär av dem och sätt dit nya, för du vill väl inte att ditt nya avgassystem ska falla till marken om ett år?

Börja med den främre ljuddämparen och montera den på främre rörets fläns, och sedan andra och sedan tredje. Har du katalysator så brukar det bara vara två ljuddämpare. Sätt monteringspasta på alla skarvar och dra åt med nya avgasklämmor.
Citera
2008-09-13, 11:13
Medlem
Köp en Haynesbok till volvon när du är på Biltema och köper avgassystem. Den är guld värd när man mekar. Väldigt bra steg-för-steg instruktioner med bilder till. Det går knappt att misslyckas om du har en sån bok
Citera
2008-09-13, 13:52
Medlem
Baalzamons avatar
Det svåraste brukar vara att krångla in bakre dämparen över bakaxeln, man måste vrida dämparen på ett speciellt sätt för att lyckas. Dessutom måste bilen ibland hissas upp rätt högt för att det skall gå, så det kan vara svårt när man jobbar med domkraft. Kommer inte ihåg hur det är på volvo dock, med tanke på hur stora bilarna är utvändigt i förhållande till invändigt så borde det ju vara mängder med utrymme någonstans och det kanske är runt bakaxeln...
Citera
2008-09-13, 14:47
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det svåraste brukar vara att krångla in bakre dämparen över bakaxeln, man måste vrida dämparen på ett speciellt sätt för att lyckas. Dessutom måste bilen ibland hissas upp rätt högt för att det skall gå, så det kan vara svårt när man jobbar med domkraft. Kommer inte ihåg hur det är på volvo dock, med tanke på hur stora bilarna är utvändigt i förhållande till invändigt så borde det ju vara mängder med utrymme någonstans och det kanske är runt bakaxeln...

Nej, på volvo brukar det vara en lös krök över bakaxeln som inte är fastsvetsad i ljuddämparen, så det är en baggis.
Citera
2010-07-24, 20:28
Medlem
Tips - försök inte ligga under bilen när du gör det. Använd en riktig billyft annars får du det jobbigt framförallt när du ska upp med det nya systemet.

Annars är det bara att skruva loss och skruva dit. Ha med dig standardverktyg. Troligtvis klarar du dig med 13- och 17mm nycklar och en hammare.
Citera
2010-07-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Tips - försök inte ligga under bilen när du gör det. Använd en riktig billyft annars får du det jobbigt framförallt när du ska upp med det nya systemet.

Annars är det bara att skruva loss och skruva dit. Ha med dig standardverktyg. Troligtvis klarar du dig med 13- och 17mm nycklar och en hammare.

Lite optimistiskt att tro att trådskaparen inte fixat problemet såhär nästan 2 år senare?

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in