2008-09-09, 22:05
Bannlyst
Jag undrar om någon av er har slutat använda tandkräm med flour. Hur länge sedan slutade ni? Har ni upplevt några hälsoförbättringar eller mentala skillnader jämfört med när ni använde det?
Citera
2008-09-09, 22:25
Medlem
spindrifts avatar
Jag har aldrig använt det och mina föräldrar gav mig frikort från floursköljningen i plugget. Så jag har alltid varit smart, snygg och frisk

Jag är mycket skeptisk till flourid...vad jag förstår så är det i snitt en tand som slipper hål av flouranvänding enligt positiva studier och det skall man väga upp mot eventuella risker med hur det påverkar en med t.ex. benskörhet eller eventuella fördummande effekter.

Det förefaller även mycket märkligt hur man ser till att folk får i sig flourid.
Vi här i Sverige slipper det i vårt kranvatten, men det tillsätts i t.ex. ramlösa.
Skall man ta flourid så skall man definitivt göra det i kontrollerade doser då det är giftigt och för mycket kan utan tvivel ge skador.
Så varför uppmuntrar man inte folk att ta det som sugtabletter eller munsköljning istället för i tandkräm och dricksvatten där man har mycket dåligt kontroll på att man får i sig rätt mängd?

Jag är även mycket skeptisk till hur det var en representant för aluminiumtillverkare (som hade mängder med flourid som en restprodukt de hade problem med att bli av med) som fick till stånd flourideringen av dricksvatten i USA.
I USA är det även förenat med uteslutning ur tandläkarförbundet att kritisera flourid, och har man inget att dölja tycker jag det är märkligt att inte vara öppen för en debatt.

Vissa platser kan ha en lite låg naturlig flouridhalt i vattnet och då kan man dricka lite te utan mjölk. Men mig får de inte att proppa i sig deras giftiga industriavfall utan mer övertygande argument än att det kanske räddar en tand från ett hål.
Citera
2008-09-09, 22:29
Medlem
Kolla denna tråd.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=10458&forum=6
Citera
2008-09-09, 22:47
Bannlyst
Jag tänkte mest på om det kunde bli några mentala skillnader, four ackumuleras tydligen till oerhörda nivåer i tallkottkörteln som producerar malatonin och serotonin. Man kan tydligen defluoridera sig själv genom att använda jod:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0ISW/is_2003_May/ai_100767875
Citera
2008-09-09, 22:55
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ades
Kolla denna tråd.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=10458&forum=6

Oj oj oj, där fanns det pseudovetenskap och konspirationsteorier så det räcker och blir över, känns definitivt mer trovärdigt än det senaste ett hundra årens samlade tandhälsovetenskap
Citera
2008-09-09, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X
]Oj oj oj, där fanns det pseudovetenskap och konspirationsteorier så det räcker och blir över, känns definitivt mer trovärdigt än det senaste ett hundra årens samlade tandhälsovetenskap

Även om fluor skulle råka vara bra för tänderna..:
De flesta människor är inte alls intresserade att skada övriga kroppen för att slippa hål i tänderna. Effekterna av fluor på människokroppen är till stora delar okända och forskning pågår på området. Fluor kan bl.a. skada barns tänder, orsaka bencancer, benskörhet och anhopas i bl.a. i tallkottkörteln. Jag tror inte du är rätt person att göra bedömningar av påverkan av flour på människokroppen, så var vänlig och fyll inte tråden med ditt imbecilla hån.
Senast redigerad av fläskbak 2008-09-09 kl. 23:20.
Citera
2008-09-09, 23:27
Medlem
Lakritztrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
De flesta människor är inte alls intresserade att skada övriga kroppen för att slippa hål i tänderna. Effekterna av fluor på människokroppen är till stora delar okända och forskning pågår på området. Fluor kan bl.a. skada barns tänder, orsaka bencancer, benskörhet och anhopas i bl.a. i tallkottkörteln. Jag tror inte du är rätt person att göra bedömningar av påverkan av flour på människokroppen, så var vänlig och fyll inte tråden med ditt imbecilla hån.

Du kan ju t.ex. testa denhär och sedan jämföra?

http://www.orau.org/ptp/collection/quackcures/toothpaste.htm

Till skillnad mot den med flour så garranteras här ett strålande resultat.
Citera
2008-09-09, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritztrollet
Du kan ju t.ex. testa denhär och sedan jämföra?

http://www.orau.org/ptp/collection/quackcures/toothpaste.htm

Till skillnad mot den med flour så garranteras här ett strålande resultat.

Det intressanta är att konsumenterna på den tiden precis som nu förmodligen var övertygade att tillverkarna visste vad de sysslade med och att produkten därför var ofarlig.
Citera
2008-09-09, 23:46
Medlem
Nedomanskys avatar
Fan, jag som precis köpt en liter fluor o börjat gurgla...... skulle detta kunna påverka min mentala hälsa negativt?
Citera
2008-09-09, 23:51
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:

Fluor kan som allt annat vara skadligt i överdrivna mängder men det du och dina trådkompisar sysslar med här är pseudovetenskap.
Bevisbördan vilar på dig, istället för litet svammel från ett gäng forumnötter som tror att judeödlor styr världen så kan du väl plocka fram några vetenskapliga artiklar som visar på alla hemska effekter som du pratar om som om dom vore säkerställda fakta.
Citera
2008-09-10, 00:05
Bannlyst
Citat:
Det intressanta är att konsumenterna på den tiden precis som nu förmodligen var övertygade att tillverkarna visste vad de sysslade med och att produkten därför var ofarlig.

Hahaha, radioaktiv tandkräm och naturligtvis framställd i Tredje riket!
Citera
2008-09-10, 00:07
Bannlyst
Svenska apotek sålde för den delen cigaretter med spikklubba(!) ända in på 1960-talet som astmamedicin...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in