2008-08-29, 02:42
Medlem
Om man äter det under lång tid? Jag har haft smärtor länge och alvedon är det enda som min mage tål.. Kan käka annat också men inte ofta! Jag nojjar dock för att min lever har tagit stryk.. Kan äta ungefär 1g 1-2 gång om dagen ibland tar jag mindre.. dricker ingen alkohol.. väger 52 kg.
Citera
2008-08-29, 03:28
Medlem
Smartie Bs avatar
Nej, du får inga leverskador med den låga dosen. Maxdos är 500 mg x högst 8/dygn. Tar man mer än så, kan man få skador.
Citera
2008-08-29, 03:33
Medlem
Tjohildas avatar
Man kan visst få skador av att ta maxdos i bara ett par veckor. Det är olika från person till person, men jag känner flera som tagit precis som det står i FASS (högst 8/dygn) och de hade väldigt dåliga levervärden på kort tid (ingen alkohol). Så passa er.
Citera
2008-08-29, 11:50
Medlem
Maxdosen enligt de flesta ligger pa 4g per 24h per vuxen manniska. Sa om du tar 1-2g per dag ska det nog vara lugnt? Jag aer ingen expert inom omradet, men skulle tvivla pa att det aer farligt.
Citera
2008-08-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaaaaliz
Maxdosen enligt de flesta ligger pa 4g per 24h per vuxen manniska. Sa om du tar 1-2g per dag ska det nog vara lugnt? Jag aer ingen expert inom omradet, men skulle tvivla pa att det aer farligt.

Varför skulle det inte var skadligt?

Om vi säger så här, påverkar inte paracetamolen levern vid små doser utan bara i stora doser? Eller räknar ni med att levern hinner reparera sig mellan skadetillfällena? Tror ni själva att under lång period av åsamkad skada på levern inte är skadligt? Tror ni celler delar sig i evighet?
Citera
2008-08-29, 12:45
Medlem
pungsorks avatar
Nej, det fungerar inte riktigt så som du beskriver det...
Något förenklat så förhåller det sig som så att upp till en viss mängd paracetamol i systemet så bryter levern enkelt ned läkemedlet utan att skadas, men vid en viss nivå så hinner inte levern med och då bildas det levertoxiska metaboliter som bryter ned levern. Av den orsaken så kan man i viss mån de facto tala om ett tröskelvärde etc. Dock så varierar det från person till person. De maxdosanvisningar som finns är satta med detta i åtanke och skall vara säkra för alla.

MEN det råder en viss osäkerhet kring långvarig användning av paracetamol även i lågdos, där det finns teser kring att även detta skulle kunna vara skadligt. Forskning pågår och det mest objektiva man kan säga är väl att man fortfarande tror att långvarig lågdosexponering inte är skadlig MEN man kan inte garantera detta till 100%. Man får alltså leva med denna osäkerhet så länge och om möjligt söka sätta ut preparatet under viss tid i syfte att minska denna möjliga risk.

Citat:
Ursprungligen postat av jegdl
Varför skulle det inte var skadligt?

Om vi säger så här, påverkar inte paracetamolen levern vid små doser utan bara i stora doser? Eller räknar ni med att levern hinner reparera sig mellan skadetillfällena? Tror ni själva att under lång period av åsamkad skada på levern inte är skadligt? Tror ni celler delar sig i evighet?
Citera
2008-08-29, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungsork
Nej, det fungerar inte riktigt så som du beskriver det...
Något förenklat så förhåller det sig som så att upp till en viss mängd paracetamol i systemet så bryter levern enkelt ned läkemedlet utan att skadas, men vid en viss nivå så hinner inte levern med och då bildas det levertoxiska metaboliter som bryter ned levern. Av den orsaken så kan man i viss mån de facto tala om ett tröskelvärde etc. Dock så varierar det från person till person. De maxdosanvisningar som finns är satta med detta i åtanke och skall vara säkra för alla.

MEN det råder en viss osäkerhet kring långvarig användning av paracetamol även i lågdos, där det finns teser kring att även detta skulle kunna vara skadligt. Forskning pågår och det mest objektiva man kan säga är väl att man fortfarande tror att långvarig lågdosexponering inte är skadlig MEN man kan inte garantera detta till 100%. Man får alltså leva med denna osäkerhet så länge och om möjligt söka sätta ut preparatet under viss tid i syfte att minska denna möjliga risk.

Tack för ditt svar. Jag hoppas frågeställaren kan känna sig lugnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in