2002-11-12, 17:42
äldre konto (old)
Ej medlem
Vist skulle det vara trevöigt att ta bort spärren på dit kabelmodem så du kan surfa i 10Mbit?

Jag har inte löst det riktigt ännu, men tänkte lägga ut vad jag kommit på.

*Alla mina teorier bygger på att Nomo systemet liknar DOCSIS systemet*

Hur funkar det:

1. Ta reda på namnet på config filen
2. ta reda på adressen till TFTP serven
3. Ladd ner Config filen
4. Editera filen
5. ladda upp den till TFTP´n – Starta om modemet –Ladda upp orginalet till serven ASAP

1. Ta reda på namnet på config filen (ej verifierat )

Det stora problemet

det jag testar nu är att SNIFFA nätverket med ETHERAL och hoppas att något SNMP* paket poppar up. Och sedan försöka lösa ut vad filen heter.

*protokolet som används för att skicka filen från TFTP till modemet.

EDIT: körde detta en hel natt utan någon lycka. Verkar som datorn aldrig märker av snmp paketet.

Ide:

Kontakten från tv utaget till NIC 1 i datorn
Kabel från nic 2 i datorn till modemet
NIC 3 nätverkskabeln

2. ta reda på adressen till TFTP serven

Är oftast DHCP serven
Anars gör som ovan

3. Ladda ner TFTP-serven

öppna Comandopromten skriv:
TFTP –i ip-nummer get filnamn c:\filnamn.*

4. Editera Filen (ej verifierat )
Oftast är det bara att ändra i notpad, hastigheten står i bit/s

6. ladda upp den till TFTP´n – Starta om modemet –Ladda upp orginalet till serven ASAP

öppna comandopromten skriv

TFTP –i ip-nummer put filnamn.*
Citera
2002-11-12, 17:53
äldre konto (old)
Ej medlem
det otrevliga är att telia upptäcker än på 30 min sen får man surfa med 56k speed i några månader som straff
Citera
2002-11-12, 18:27
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej !

har kollat runt lite efter samma saker men ännu inte kommit på hur man skall få tag på sakerna kollade på Coresma / NEMo hemsida och dom verkar använda ett pogram som heter FOCS ( det skulle man gärna vilja få tag på ) Q har du lyckats få fram lite saker är jag gärna intresserad pm mig så kan vi snacka mer men jag har inte fått tag på någon information av modemet ännu men skulle vara härligt.

och jag tror inte dom sänker din hastighet till 56 K utan stänger av abbonemanget eller kanske bara tar kontakt med dig och vill byta ut dtt modem,, men sedan så kunde man uppgradera hastigheten från 512 till 1 Mbit för ett par månader sedan och det måste dom ha gjort via något remote program så dom går väll in och ändrar i modemet och skickar en varning till dig om dom upptäcker det eller stänger ditt abbonemang..
Citera
2002-11-12, 21:46
äldre konto (old)
Ej medlem
woho. En kompis skall hjälpa till att instalera ny hårdvara hos våran IPS i morgon. Han skall då färsökaluska ut lite mer info om hur kabelmodemen fungerar.
Citera
2002-11-12, 22:03
äldre konto (old)
Ej medlem
kan ju inte bli bättre
Citera
2002-11-13, 00:00
äldre konto (old)
Ej medlem
vet en som kör 2mbit upp och ner på cable men de ändringarna gjorde dom hos isp:n
Citera
2002-11-17, 13:25
Medlem
Jag har suttit på 4MBit/sec med Telia ADSL sen i december förra året, utan att de märkt det/åtgärdat det. Den ändringen är dock gjord i stationen, ej hemma hos mig. Då spärren som tidigare sagt ej sitter hos användaren.
Citera
2002-11-17, 13:58
äldre konto (old)
Ej medlem
är det så att telia skulle kunna ändra om folks hastighet till 2 eller 4 MBit/sek om dom bara ville?
eller skulle det bli någon form av överbelastning. någon telia tekniker som vet
Citera
2002-11-17, 15:58
äldre konto (old)
Ej medlem
Man vet aldrig med felia :roll: men skulle alla börja böka i stationerna och köra på 4Mbit så är det väl logiskt , fast felia nissarna måste ha nå typ av " säkerhets buffert" om trafiken skulle gå i taket :twisted:
Citera
2002-11-17, 16:01
Medlem
Kan kan de. Tog under 1min när jag ändrades. Grejjen är väl den att de vill vara säkra på att det inte ska bli överbelastat. Skulle de höjja alla sina kunder så skulle belastningen öka markant direkt. Om de nu bestämmer sig för att höjja så kommer det säkert ske en bit i taget.
Citera
2002-11-17, 16:06
Medlem
Jag känner en snubbe som sitter på 4mbit. Hans pappa jobbar på telia, så att...
Citera
2002-11-17, 16:13
äldre konto (old)
Ej medlem
Ett antal på 4mbit gör väl inget , värre om det skulle vara en 200.000 8O
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto