2008-08-20, 23:59
Medlem
oddjobs avatar
Har inte gått igenom hela forumet om detta redan behandlats men här är lite bidrag från Karlskrona kommun.

http://karlskrona-sweden.blogspot.com/2008/08/mastens-sista-tid-r-rknad.html

http://karlskrona-sweden.blogspot.com/2008/08/strandhugg-baserholmen.html

http://karlskrona-sweden.blogspot.com/2008/08/batteri-och-fort-p-tjurk.html

http://karlskrona-sweden.blogspot.com/2008/08/tjurk-stenhuggeri.html

http://karlskrona-sweden.blogspot.com/2008/02/den-gamla-ishallen.html
Citera
2008-08-21, 07:09
Medlem
Running_mans avatar
Masten kände jag till, har "glömt bort" att besöka den... läste nyheten om att det skulle rivas.

Allt annat du hade fotat/besökt var nytt, tackar...
Skärgården är verkligen full med intressanta platser!
Citera
2008-08-21, 10:58
Medlem
felstavadds avatar
Vraket Marie har jag dykt/snorklat på, kul upplevelse och värt ett besök.

Tjurkö Skans var jag på i somras, de hade då öppnat samt fixat till, tror det skulle bli nån konsthall under sommarmånaderna. Finns även en liknande på Sturkö på väg ut mot Tjurkö men där har jag aldrig varit.

Basarholmen var jag på för några år sen, mkt intressant då iaf, ni behöver egen båt om ni ska dit.

Annars så är ju hela Aspö befäst (se andra trådar om ämnet).
Citera
2008-08-21, 11:21
Medlem
oddjobs avatar
Jag ska i snar framtid besöka de olika befästningarna på Aspö. Sen har jag hittat en stor gammal FRA-anläggning i skogen ovanför Lösen utanför Karlskrona. Den är idag såld till en privatperson och delar av anläggningen är bostad men i stort övrigt väldigt övergivet.
Citera
2008-08-21, 17:26
Medlem
felstavadds avatar
Låter spännande, jag snackade precis med polaren som bor därnere som brukar dra med mig på sina upptäcktsfärder. Han minns att de sålde en gammal radar eller signalspanings anläggning i nåt berg där för ett gäng år sen. Han har dock aldrig varit där eller vet var det ligger. Han sa att runt om i skogarna, inte bara i skärgården/kusten fanns det mkt f.d. militärt.
Citera
2008-08-21, 17:56
Medlem
oddjobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Låter spännande, jag snackade precis med polaren som bor därnere som brukar dra med mig på sina upptäcktsfärder. Han minns att de sålde en gammal radar eller signalspanings anläggning i nåt berg där för ett gäng år sen. Han har dock aldrig varit där eller vet var det ligger. Han sa att runt om i skogarna, inte bara i skärgården/kusten fanns det mkt f.d. militärt.

Tror du syftar på gamla Radaranläggningen MYRAN S2S Rödeby.
Den finns insprängd i ett berg.
Denna ovanför Lösen i skogarna är ett hus som ligger ovanpå mark men som även har ett omfattande bunker/skyddsrumsanläggningssystem.

Jag återkommer.
Citera
2008-11-15, 12:16
Medlem
felstavadds avatar
Mastens festplats

Köpte Jörnmarks senaste bok och blev då inspirerad och intresserad, så när jag var en sväng i Blekinge igen så kikade jag in till "Mastens" festplats. Tog lite kort för er som är intresserade.

http://www.pixbox.se/alb_show_id952577_page0.html

Jävligt intressant ställe, men samtidigt lite sorgligt och vemodigt. Var enl Jörnamarks bok Sveriges 3.e största folkpark ett tag, mitt ute i ingenstans liksom. Har varit festplats/folkpark, camping och vandrarhem, därav de inredda rummen. Bakom stora scenen finns några rum som är helt fullklottrade från golv till tak med autografer, teckningar gjorda av de som spelat där. Allt från Ingmar Nordströms som spelat där varje midsommar sen 50 talet, till Freestyle och Hoola Bandoola.

Masten råkade ut en tragisk händelse 1981 på Valborg när Gyllene Tider skulle spela, pga av publiktrycket klämdes 3 ungdomar ihjäl vid insläppet.

Fascinerande ställe som enl ryktet ska rivas och ge plats för villor, det ligger mkt vackert vid havet.

Hoppas bara att någon intresserad av musikhistoria tar hand om alla autograferna, jag har aldrig sett nåt liknande. Vet inte riktigt hur det skulle går till praktiskt bara.
Citera
2009-02-23, 20:21
Medlem
biillyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddjob
Jag ska i snar framtid besöka de olika befästningarna på Aspö. Sen har jag hittat en stor gammal FRA-anläggning i skogen ovanför Lösen utanför Karlskrona. Den är idag såld till en privatperson och delar av anläggningen är bostad men i stort övrigt väldigt övergivet.

Alla olika bunkrar och fästningar på Aspö har jag besökt hela min barndom då min mormor har ett hus som ligger precis bredvid ellenabben, väldigt kul att "äventyra" där
Citera
2009-11-19, 21:26
Bannlyst
Jag vet att det finns ett övergivet hus på Långö, om ni bor i kallekrona vet ni vart det ligger :P
Där ligger allt precis som det är lämnat, riktigt creapy
Citera
2009-11-26, 04:13
Medlem
UncleUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maucke
Jag vet att det finns ett övergivet hus på Långö, om ni bor i kallekrona vet ni vart det ligger :P
Där ligger allt precis som det är lämnat, riktigt creapy

Va?! Vilket hus menar du?? Minns att det var ett fint gammal litet hus med strandtomt som var övergivet. Känner folk som har haft fester och sånt där, men jag tror det bor någon där nu.
Citera
2009-11-28, 21:07
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleUrban
Va?! Vilket hus menar du?? Minns att det var ett fint gammal litet hus med strandtomt som var övergivet. Känner folk som har haft fester och sånt där, men jag tror det bor någon där nu.
Kom igen, hur stor är ön egentligen? Kan det vara så svårt att lista ut vilket hus det gäller?

Citera
2009-12-03, 12:11
Medlem
UncleUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Kom igen, hur stor är ön egentligen? Kan det vara så svårt att lista ut vilket hus det gäller?

Har funnits lite olika övergivna hus ju. Men om vi nu tänker på samma så tycker jag att det känns som inbrott att gå in där. För det är väl bara en random villa som inte har sålts än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in