Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-10, 21:58
Medlem
Jag har en Dell XPS M1530 med vista och vill formatera den och köra xp. Men när jag startar xp skivan vid omstart så finner inte datorn någon disk.
Så hur går man till väga?
Citera
2008-08-10, 22:06
Bannlyst
Din dator är antagligen så pass ny så att det sitter en SATA-hårddisk i den, och det är därför som hårddisken inte kan hittas. Vad du måste göra är att köra någon version av XP där SATA-drivrutinerna är integrerade, eller också ladda in dem manuellt vid installationsstarten.

Om du kör en piratversion av XP så är mitt råd att du drar hem t. ex TinyXP Rev 09 från ThePirateBay. I den versionen ingår drivrutiner för SATA, och du behöver dessutom inte bry dig om att mecka med halvtaskiga WGA-cracks.
Citera
2008-08-10, 23:59
Medlem
Laddade ner den versionen och brände ut på en cd. Formaterade om men när jag skulle installera var det ett stort antal filer med filändelse xml, xsd och xdr som den inte kunde installera. Hoppade över dessa den sa till om men sen när den skulle börja installera själva xp så fick jag upp en ruta om att det inte gick pga avsaknaden av filer.
Vad hände egentligen?

Tacksam för svar då jag nu sitter på vista igen
Citera
2008-08-11, 00:30
Medlem
Skaffa XP med SP2 eller SP3 så borde det väl finnas tillräckligt nya drivrutiner.
Citera
2008-08-11, 02:00
Medlem
Qmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamanatsi
Laddade ner den versionen och brände ut på en cd. Formaterade om men när jag skulle installera var det ett stort antal filer med filändelse xml, xsd och xdr som den inte kunde installera. Hoppade över dessa den sa till om men sen när den skulle börja installera själva xp så fick jag upp en ruta om att det inte gick pga avsaknaden av filer.
Vad hände egentligen?

Tacksam för svar då jag nu sitter på vista igen

Du brände nog skivan med för hög hastighet.
En annan sak du kan göra är att ändra inställningen i "SATA Operation" till combination-mode i BIOS-setupen. Då ska det gå att installera lite äldre versioner av XP-skivor på en SATA-disk.
Citera
2008-08-11, 17:48
Medlem
Versionen var SP3 och jag brände i 2x hastighet så där ligger nog inte problemet. Därimot brände jag den 700mb stora filen på en cdr, kan inte vara att jag inte valde dvdr?

Var hittar jag SATA Operation?
Citera
2008-08-12, 16:45
Medlem
Snälla hjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in