Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-06, 16:32
Medlem
Banshee19s avatar
Jag har gjort det stora noobmisstaget som så många andra, att göra en alldeles för liten C:. Vista verkade ju smart med en egen partitionshanterare, men jag kan inte förstora min C: med den, http://i33.tinypic.com/2e54ggx.jpg .

Då tankade jag ned Acronis som jag har hört ska fixa sån här bus, men nejdå. Vad kan vara för fel?

Jag har testat att köra skiten i felsäkert också, men jävulskapet vägrar. Halp plx, mighty kriegerz of FB!
Citera
2008-08-06, 16:38
Medlem
psychotropics avatar
Jag har för mig att jag hade samma problem för ett tag sen. Det är möjligt att jag fixade via Linux, men jag vet med mig att Partition Magic har gjort jobbet tidigare. Ge det ett försök.
Citera
2008-08-06, 16:43
Medlem
cannaBes avatar
Partitionen med Windows kan du inte förstora eller förminska, den är som den är :\ Andra partitioner är inga problem att hantera med hjälp av Windows inbyggda partitionshanterare men just windows disken....... no go :\
Citera
2008-08-06, 16:57
Medlem
psychotropics avatar
Jag kom precis på att Partition Magic antagligen inte ens fungerar till Vista. Ett säkert kort är dock att via GNU/Linux ändra storleken. Förslagsvis via en Live-CD (ubuntu.com). Guide på hur man gör hittar du enkelt via en googlesökning.
Citera
2008-08-07, 00:34
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
Jag kom precis på att Partition Magic antagligen inte ens fungerar till Vista.

Klart det fungerar. En partitionshanterare startas ju upp standalone mot lagringsenheten och struntar högaktningsfullt i vad det kan tänkas finnas för operativsystem på denna.

Men PQMAGIC:s glansdagar är nog över nuförtiden. Acronis har bättre produkter för den typen av hantering.
Citera
2008-08-07, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Partitionen med Windows kan du inte förstora eller förminska, den är som den är :\ Andra partitioner är inga problem att hantera med hjälp av Windows inbyggda partitionshanterare men just windows disken....... no go :\

Tänk vad underbart mycket fel du har... :-)

Du kan både förstora och förminska vilken partition som helst med Acronis Disk Director Suite 10 i vilket Windows operativ som helst (Win2000 - Vista)... det som kommer hända är att Disk Director kommer vilja boota om datorn för att kunna härja själv med C:
Citera
2008-08-07, 08:30
Medlem
psychotropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muckarduva
Klart det fungerar. En partitionshanterare startas ju upp standalone mot lagringsenheten och struntar högaktningsfullt i vad det kan tänkas finnas för operativsystem på denna.

Men PQMAGIC:s glansdagar är nog över nuförtiden. Acronis har bättre produkter för den typen av hantering.

Symantec:
Plattformar:Windows® XP Home/XP Pro/2000 Pro/Me/98

Wikipedia:
PartitionMagic is compatible with Windows NT, 98, ME, 2000, and XP desktop editions. However, it is not compatible with Windows NT, 2000, or .NET server editions. It crashes if a Windows Vista partition is present, even if it is run from a different operating system, with the error "Init failed: Error 117. Partition's drive letter cannot be identified".

Ursäkta om jag inte ser det så så självklart som dig.
Citera
2008-08-07, 11:54
Medlem
Muckarduvas avatar
Hmm... nu rubbar du mina cirklar och livslögner...

Tack för tillrättaläggande lärdom!
Citera
2008-08-07, 12:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Paragon Partition Manager fungerar under Vista men jag själv har inga positiva erfarenheter av det. Jag ville slå ihop, flytta och ändra storlek på en del partitioner och den misslyckades med allt. Det var inte så att jag förlorade någon data. Programmet lyckades bara inte göra vad det skulle. Förmodligen var det på min dator felet låg eftersom jag har svårt att tänka mig att de säljer en produkt som inte alls fungerar.

Och lite OT: Vad hände egentligen med Partition Magic? Symantec köpte upp det, släppte en enda version där enda skillnaden var att det stod just Symantec lite här och var, och sen la de ner produkten. Varför? De har ju inget eget verktyg som det konkurrerade med så vad var tanken med köpet från första början?
Citera
2008-08-07, 12:37
Medlem
psychotropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Paragon Partition Manager fungerar under Vista men jag själv har inga positiva erfarenheter av det. Jag ville slå ihop, flytta och ändra storlek på en del partitioner och den misslyckades med allt. Det var inte så att jag förlorade någon data. Programmet lyckades bara inte göra vad det skulle. Förmodligen var det på min dator felet låg eftersom jag har svårt att tänka mig att de säljer en produkt som inte alls fungerar.

Och lite OT: Vad hände egentligen med Partition Magic? Symantec köpte upp det, släppte en enda version där enda skillnaden var att det stod just Symantec lite här och var, och sen la de ner produkten. Varför? De har ju inget eget verktyg som det konkurrerade med så vad var tanken med köpet från första början?

OT:
Impulsköp?
Citera
2008-08-08, 16:42
Medlem
Banshee19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Tänk vad underbart mycket fel du har... :-)

Du kan både förstora och förminska vilken partition som helst med Acronis Disk Director Suite 10 i vilket Windows operativ som helst (Win2000 - Vista)... det som kommer hända är att Disk Director kommer vilja boota om datorn för att kunna härja själv med C:

Ja, det låter ju bra. Synd bara att aset vägrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in