2008-07-08, 08:51
Medlem
Vi hade myror och hemförsäkringen täckte det utan självrisk (Trygg Hansa).

Det kom en kille från Anticimex och sprutade samt gav oss 4 myrdosor att ställa ut om myrorna kom tillbaks. Det här var för två år sedan och vid samma tid i år kom myrorna tillbaks. Det är tydligen när det blir torrt ute som de söker sig in.

En myrdosa där de kom in och det var myrmasaker där ett par dagar men sedan inte en enda myra i sikte. De bär med sig honungen från myrdosorna hem och matar polarna i boet.
Citera
2008-07-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Var hittar man lägenheter med myror?

där det är mycket sand i backen enligt Anticimex
Citera
2008-07-08, 21:32
Medlem
Du kan också leta upp myrboet och gräva bort det, alt. skålla alla myror.
Citera
2008-07-08, 22:09
Medlem
Martin Rävs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Annars kan man lägga ut strösocker, så kommer det fler myror. Jag tycker att det är bättre att lära sig leva i harmoni med dem än att hålla på och bråka – de är faktiskt ganska snälla och söta små djur, och de smakar också rätt bra, så länge de inte nyligen ätit av det strösocker man matar dem med, för då smakar de bara trist sött.

Då är det nånting att krydda flintasteken med alltså, mums!
Citera
2008-07-11, 13:09
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ~~stina~~
där det är mycket sand i backen enligt Anticimex

aha! där lärde man sig något nytt.
Citera
2008-07-11, 17:55
Medlem
fuskas avatar
Kanel funkar super om man är lite lat och inte orkar åka och handla myr dosa. Sprid ut kanelpulver där dom går in så slutar dom med det.
Citera
2008-07-12, 02:34
Medlem
><((((°>s avatar
shit va puckade alla är, myrorna kommer för det finns mat! om en enstaka myra hittar nått smaskigt så markerar den ett spår så resten kan hitta dit, en myrkoloni har i runda slängar samma antal hjärnceller som en normal människa. en myrkoloni är en organism. enklast är nog att inte ha nåt som myrorna äter framme, dom allra flesta myror äter enbart andra levande/döda djur (och i vissa nödfall saker med socker el honung i), tror vi bara har en allätare här (dvs den äter brödsmulor/frön etc också) och det är lasius niger, den är också bland dom absolut mest aggressiva sorterna (men det märks ju inte för den är så liten).
tar du bort maten så lägger myrorna ut signal att här finns inget mer att hämta, problemet borta! mindre än 2 dagar lär det ta. ska det va så jävla svårt.
Citera
2008-07-12, 09:28
Medlem
Baalzamons avatar
Jag har fått hästmyror i min gamla husvagn. Märkte att de kom genom ett litet hål i väggen inne, jag vet inte om det är ett gammalt skruvhål eller något som gnagt upp själv. Pluggade det i alla fall men när jag kom tillbaka ett par timmar senare satt det ett helt gäng myror där och tuggade. Lyssnade man så hörde man till och med hur dom knaprade i sig av väggen Blir till att köpa en sådan där hockeypuck med gift
Citera
2008-07-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
shit va puckade alla är, myrorna kommer för det finns mat! om en enstaka myra hittar nått smaskigt så markerar den ett spår så resten kan hitta dit, en myrkoloni har i runda slängar samma antal hjärnceller som en normal människa. en myrkoloni är en organism. enklast är nog att inte ha nåt som myrorna äter framme, dom allra flesta myror äter enbart andra levande/döda djur (och i vissa nödfall saker med socker el honung i), tror vi bara har en allätare här (dvs den äter brödsmulor/frön etc också) och det är lasius niger, den är också bland dom absolut mest aggressiva sorterna (men det märks ju inte för den är så liten).
tar du bort maten så lägger myrorna ut signal att här finns inget mer att hämta, problemet borta! mindre än 2 dagar lär det ta. ska det va så jävla svårt.
Så att flytta maten/godsakerna skulle göra underverk då?nog för att myror inte har samma hjärnakapacitet som människan,men varför skulle dom inte kunna hitta det nya stället då?när dom hittade det från början...o tanken på att rensa ur ett helt skafferi pga myror låter inte så lockande...ber om ursäkt på allas vägnar för att vi är så puckade
Citera
2009-04-28, 23:19
Medlem
Cazlabs avatar
har också haft myror i mitt rum nu i ungefär 2 veckor. har ingen aning om vad fan de gör i mitt rum, har inte en matbit här o: men får väl strö ut lite kanel vid trösklarna och se om de försvinner
Citera
2009-05-04, 11:19
Medlem
Diesel... vi hade myror som kom in under diskbänken på nåt jävla vis, efter tips från far gick jag på utsidan ungefär där diskbänken är på andra sidan och "vattnade" med diesel längs med muren typ några meter, nu har inte myrorna setts till på 4 år. Effektivt, ja, miljövänligt, nej, fast gräset växer som satan där ändå.
Citera
2009-05-04, 11:34
Medlem
Cotillions avatar
Har haft proplem med myror så länge jag kan minnas. Dock aldrig inne i huset.
Brukar väl ha 2-5 kolonier på tomten under sommaren.

Vi har använt av pulver, giftdosor och en sån där go kräm som myrorna älskar.
Det allra, allra bästa sättet är dock att lokalisera kolonin, gräva ut den och slänga ut den någon annanstans.

Proplemet är att man måste agera med sina grannar om man på ett ordentligt sätt vill bli av med dom. Och det är f*n så svårt. Slackar en granne med bekämpningen så kommer myrorna tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Afraithe
Diesel... vi hade myror som kom in under diskbänken på nåt jävla vis, efter tips från far gick jag på utsidan ungefär där diskbänken är på andra sidan och "vattnade" med diesel längs med muren typ några meter, nu har inte myrorna setts till på 4 år. Effektivt, ja, miljövänligt, nej, fast gräset växer som satan där ändå.

Det som händer är att grundvattnet förstörs....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in