Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jo jag har tänkt att det måste ha med färg att göra. Men förutom att man är mörkare om man är "blå" så finns det alltså inget annat som skiljer? Jag menar att det är alltså egentligen ingen specifik "typ" av negrer som är blånegrer?
Det kan nog jämföras med det numera mindre brukliga ordet
blåmörker, som SAOB glosserar med ’fullständigt mörker, kolmörker’.
Adjektivet "blå" har ju betytt såväl "blå" som "svart" under runsvensk och tidig medeltid. Rimligen är det betydelsen "svart" som lever kvar i det gamla ordet "blåmörker". Jag tror dock inte att det är den gamla, sedan mer än tjugo generationer utdöda, färgbetydelsen som ligger till grund för det, vad jag kan förstå, ganska nya ordet
blåneger. Där tror jag snarare att det handlar om relativ färgkontrast. En (relativt) ljushyllt subsaharisk afrikan ser uppenbart brun ut. Just i jämförelse med en sådan "brunneger" kan en riktigt mörkpigmenterad person framstå som snarast blåaktig - men naturligtvis enbart då.
Citat:
En liknande förstärkande funktion där kopplingen till färg är mindre tydlig finns för övrigt i blåneka och blådåre. (Fast en blådåre är ju en fullblodsidiot, så blåblodighet kanske är den felande länken här.)
Det finns fler ord på blå- av den sorten som komplicerar saken ytterligare. Det som uppenbarligen ska heta
hårdknut på rikssvenska - alltså en knut slagen på fel sätt så att den är svår eller omöjlig att få upp - har jag aldrig någonsin haft något annat aktivt ord för än västerbottniskans
blåknut.
Någon renodlat förstärkande funktion har naturligtvis inte
blå- i
blåknut, men någon sådan behöver inte föreligga i de andra fallen heller. En blådåre är en särskilt ohanterlig, och därigenom icke önskvärd dåre, att blåneka är att neka på ett särskilt fräckt, och därigenom icke önskvärt, sätt, och en blåknut är en knut som är slagen så att den är väsentligt svårare att få upp än vad som var avsikten - vilket inte heller är önskvärt.
Blå- kan alltså lika gärna vara negativt attitydmarkerande som förstärkande i samtliga de där fallen.