2008-06-29, 22:05
Medlem
Neonights avatar
Neger kommer från tyskans och franskans variant av ordet "negro"

Det betyder rakt översatt "svart"
Citera
2008-06-30, 21:29
Medlem
Dornimells avatar
Neger - Människoliknande apa som bor i hyddor i Afrika. Spelar på trummor när han är glad. 1903 års svenskaakademiordlista
Citera
2008-07-01, 00:27
Medlem
BigAndAlmightys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornimell
Neger - Människoliknande apa som bor i hyddor i Afrika. Spelar på trummor när han är glad. 1903 års svenskaakademiordlista
HAHAHAHAAHAHAHA

1. Du tycker om att hitta på saker och därför har mitt skratt ingen legitim grund.
2. Det du säger är sant och förbannat jävla roligt
Citera
2008-07-01, 00:49
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Citat:

Mig har för mig att det rör sig om Nordisk familjebok.
Citera
2008-07-01, 10:40
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Neger kommer från tyskans och franskans variant av ordet "negro"

Det betyder rakt översatt "svart"

Inte från latinets niger då?
Citera
2008-07-01, 10:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Har du överhuvudtaget någon grund för det där totalt efterblivna påståendet? Att man trott konstiga saker om afrikaner är inte så upprörande, men att de någonsin skulle varit benämnda som "människoliknande apor" i en svensk ordbok är fullständigt befängt.
Citera
2008-07-01, 11:39
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Citat:
Ursprungligen postat av Dornimel
Har du överhuvudtaget någon grund för det där totalt efterblivna påståendet? Att man trott konstiga saker om afrikaner är inte så upprörande, men att de någonsin skulle varit benämnda som "människoliknande apor" i en svensk ordbok är fullständigt befängt.

Redan då var SAOL i första hand en böjnings- och rättstavningsordlista. I sjunde uppl. (omarbetad och utvidgad; år 1900) finns ingen definition av ordet, inte heller i åttonde uppl. som kom ut första gången 1923.

Jag har också svårt att tro att de skulle ha kallats apor, även om det förekommit en hel del besynnerliga formuleringar genom tiderna, såsom i Nordisk familjebok (som Egon3 länkade till) eller Åhlén & Åkerlund:s konversationslexikon (1928): ”I intellektuellt o. moraliskt hänseende stå N. avgjort lägre än de flesta andra människoraser, men samtidigt äro de glada o. godlynta o. jämförelsevis lätthanterliga.”
Citera
2008-07-07, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Var och en kan läsa Nordisk Familjeboks utgåva 1913 här:
http://runeberg.org/nfbs/0410.html (artikel Negrer)

De viktigaste fysiska kännetecken, genom hvilka
de äkta negrerna skiljas från öfriga folkslag, äro
följande. 1) Kraniet är smalt, långt, måttligt högt,
med måttligt hög, alltid mycket smal panna med mycket
närstående pannknölar; därjämte företeende stark
prognatism med en breddindex af 70-74 (enl. Broca)
och en abnorm tjocklek, som låter negern uthärda slag,
hvilka ovillkorligt skulle krossa en normal europeisk
hufvudskål;
Citera
2008-07-07, 17:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jo jag har tänkt att det måste ha med färg att göra. Men förutom att man är mörkare om man är "blå" så finns det alltså inget annat som skiljer? Jag menar att det är alltså egentligen ingen specifik "typ" av negrer som är blånegrer?
Det kan nog jämföras med det numera mindre brukliga ordet blåmörker, som SAOB glosserar med ’fullständigt mörker, kolmörker’.
Adjektivet "blå" har ju betytt såväl "blå" som "svart" under runsvensk och tidig medeltid. Rimligen är det betydelsen "svart" som lever kvar i det gamla ordet "blåmörker". Jag tror dock inte att det är den gamla, sedan mer än tjugo generationer utdöda, färgbetydelsen som ligger till grund för det, vad jag kan förstå, ganska nya ordet blåneger. Där tror jag snarare att det handlar om relativ färgkontrast. En (relativt) ljushyllt subsaharisk afrikan ser uppenbart brun ut. Just i jämförelse med en sådan "brunneger" kan en riktigt mörkpigmenterad person framstå som snarast blåaktig - men naturligtvis enbart då.

Citat:
En liknande förstärkande funktion där kopplingen till färg är mindre tydlig finns för övrigt i blåneka och blådåre. (Fast en blådåre är ju en fullblodsidiot, så blåblodighet kanske är den felande länken här.)
Det finns fler ord på blå- av den sorten som komplicerar saken ytterligare. Det som uppenbarligen ska heta hårdknut på rikssvenska - alltså en knut slagen på fel sätt så att den är svår eller omöjlig att få upp - har jag aldrig någonsin haft något annat aktivt ord för än västerbottniskans blåknut.

Någon renodlat förstärkande funktion har naturligtvis inte blå- i blåknut, men någon sådan behöver inte föreligga i de andra fallen heller. En blådåre är en särskilt ohanterlig, och därigenom icke önskvärd dåre, att blåneka är att neka på ett särskilt fräckt, och därigenom icke önskvärt, sätt, och en blåknut är en knut som är slagen så att den är väsentligt svårare att få upp än vad som var avsikten - vilket inte heller är önskvärt. Blå- kan alltså lika gärna vara negativt attitydmarkerande som förstärkande i samtliga de där fallen.
Citera
2008-07-08, 16:59
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Var och en kan läsa Nordisk Familjeboks utgåva 1913 här:
http://runeberg.org/nfbs/0410.html (artikel Negrer)

Och så här står det på ne.se:

neger

ne´ger subst. ~n negrer
ORDLED: negr-er
• (mans)person som tillhör en människotyp med mörk hy som är urbefolkning bl.a. i större delen av Afrika [kan uppfattas som nedsätt.]: negerledare; australneger; bantuneger; mängder av negrer fördes till Amerika som slavar; kampen för negrernas likaberättigande
BET.NYANS: i plur. ofta om sådana personer oavsett kön
HIST.: sedan 1680; av ty. Neger; av fra. nègre med samma bet.; av spa. negro 'svart; neger'; till lat. niger 'svart'
Citera
2008-07-08, 18:21
Medlem
Adjektivet blå hade ursprungligen betydelsen 'blå' samt 'svart', och kommer av germ. *blaêwa-, som ursprungligen betydde 'skinande', jfr lat. flavus, 'blond', med samma rot. I flera norska och svenska dialekter har det senare även fått betydelsen 'ung', 'späd', ex. ho er endå eit blått barn, han er so blå til å löna. Ordet påminner även både semantiskt och fonologiskt om blank, black, även om det rör sig om en annan rot.

Substantivet blåman omfattade samtliga som bodde i Blåland, som av bl.a. Torp & Hägstad översätts till 'Negerlandet Etiopien', men omfattade även Nordväst-Afrika. Det är dock numera ett vedertaget påstående att blåmän egentligen syftade på de morer i nordvästra Afrika, då de bar svart skinande skjöldar. Angående blåneger anser jag att både Kryžininkas och Hamilkar är inne på rätt spår och att det egentligen rör sig om en förstärkt adjektiv, 'råneger', jfr blåneka.
Senast redigerad av Karilaz 2008-07-08 kl. 18:22. Anledning: Felstavning
Citera
2008-08-10, 19:34
Medlem
Òðinns avatar
Neger
Negern
Negrar
Negrarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera