2008-07-03, 13:08
Medlem
portnoys avatar
Hittar ingen tråd på ämnet (själva brottet och utredningen). Har läst en del om det och tycker det är frustrerande. Givetvis är det enormt mycket som pekar på Simpsons skuld, men lika mycket förakt känner jag nästan inför polismannen Mark Fuhrman och hans svinigheter.

Vad tycker ni?

Här kan man börja läsa/titta: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/oj/
Citera
2008-07-03, 13:12
Medlem
Sälklubbarns avatar
Jag anser det polisiärt uppklarat. Sen hade han ju ett bra försvar som lyckades skapa "rimligt tvivel" bl. a. beroende på Fuhrman. Men så kostade det ju också en slant.
Senast redigerad av Sälklubbarn 2008-07-03 kl. 13:27. Anledning: "rimligt tvivel" heter det ju
Citera
2008-07-03, 13:45
Medlem
ChristianXs avatar
B&S -> Kriminalhistoria

/Mod
Citera
2008-07-07, 08:38
Medlem
portnoys avatar
Btw.

Är det någon som vet om hela rättegången ligger online nånstans??

Hade varit otroligt mycket trevligare än att läsa igenom transkripten...

Tror det finns att beställa, ca 180 DVDer med ca 5h material på varje.
Citera
2008-07-07, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Btw.

Är det någon som vet om hela rättegången ligger online nånstans??

Hade varit otroligt mycket trevligare än att läsa igenom transkripten...

Tror det finns att beställa, ca 180 DVDer med ca 5h material på varje.

Kan man beställa det så borde man kunna ladda ner det någonstans - skall kolla runt lite.
Citera
2008-07-07, 13:52
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Kan man beställa det så borde man kunna ladda ner det någonstans - skall kolla runt lite.

Ja man tycker ju det.. Men jag hittar inget dessvärre.. Bara transkripten.
Citera
2011-03-21, 15:56
Medlem
feed-mes avatar
Får jag fråga någon som är mer kunnig på ämnet vad hela saken handlade om, eftersom att det uppkommit konspirationer från diverse personer om att OJ slapp undan p.g.a. LA Kravallerna som ägt rum några år innan...

Vad jag förstått det hela som
OJ Simpson var inte bara en helt legendarisk förebild för de svarta i USA, inte minst tack vare sina framgångfar i Amerikansk Fotboll... Var det helt enkelt så att spänningarna från de svartas sida gjorde att många helst ville se honom frisläppt? Detta främst med tanke på att man i USA helgonförklarar förebilder från inte minst TV och Idrott
Citera
2011-03-21, 18:12
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Får jag fråga någon som är mer kunnig på ämnet vad hela saken handlade om, eftersom att det uppkommit konspirationer från diverse personer om att OJ slapp undan p.g.a. LA Kravallerna som ägt rum några år innan...

Vad jag förstått det hela som
OJ Simpson var inte bara en helt legendarisk förebild för de svarta i USA, inte minst tack vare sina framgångfar i Amerikansk Fotboll... Var det helt enkelt så att spänningarna från de svartas sida gjorde att många helst ville se honom frisläppt? Detta främst med tanke på att man i USA helgonförklarar förebilder från inte minst TV och Idrott

Njäe du har inte förstått det isåfall.

Simpson var inte särskilt stor när brotten begicks 1994. Han hade fallit i glömska ganska duktigt och åklagaren Marcia Clark visste inte ens om vem han var när polisen kom och sa "vi vill väcka åtal mot O.J. Simpson".

Däremot blev han en stor symbol för de svarta tack vare att hans försvar ("The Dreamteam") spelade raskortet under den internationellt TV-sända rättegången. Då blev det verkligen liv i det hela. L.A. var ju knappast känt för att ha en moralisk, icke-rasistisk poliskår, och när det kom fram att en av poliserna som var inblandade i detta fall var uttalad rasist (trots att han nekade till detta, och därmed begick mened i rätten) så tog det hus i helvete.

De flesta svarta hävdade att Simpson hade "framats" av den korrupta, vita, rasistpoliskåren, medans de vita ville ha honom fälld.

Hur rasistisk polisen (Fuhrman) än må ha varit, så kommer man inte ifrån de överväldigande bevis som fanns mot Simpson och den absurda orimligheten i en sådan enorm framing och cover-up som det påstods av DreamTeam.

Simpson gjorde det... Utan minsta tvekan.

Anledningen till att han kom undan var en drös med olika saker:

*Värdelös jury
*Värdelös åklagarsida
*Värdelös domare
*Värdelöst val av plats för rättegången (Downtown L.A., istället för Santa Monica, där brottet begicks)
*Värdelöst att låta rättegången TV-sändas (gjorde bisarr cirkus av hela grejen)
*Värdelöst rättssystem över lag

Här kan du läsa mer om hela cirkusen:

http://www.trutv.com/library/crime/notorious_murders/famous/simpson/index_1.html

För den som är riktigt intresserad/nördig så finns slutpläderingarna (bara dessa är totalt 18 TIMMAR) här:

http://www.youtube.com/user/DavidVonPein2#g/c/3C3290976C7F570A
Senast redigerad av portnoy 2011-03-21 kl. 18:24.
Citera
2012-09-20, 19:37
Medlem
Durgedurgs avatar
Jag är inte övertygad om OJ Simpsons skuld pga att jag är lite dåligt insatt i bevismaterialen. Men jag har intresserat mig på senare tid,

Jag kan tänka mig att mordet är utfört av nån som är inhyrd av OJ. Men det kan han ju inte heller berätta för då är han ändå minst lika skyldig.

Men detta för att jag inte kan så mycket om bevismaterialet..
Citera
2012-09-20, 21:41
Medlem
Personligen tycker jag det är rätt enkelt, rätten klarade inte av att förstå den vetenskapliga grunden bakom DNA-bevisning. Det fanns överväldigande bevisning, faktiskt så mycket att åklagarsidan blev lite självgoda och skötte målet för dåligt inledningsvis. OJ Simpson var så skyldig man bara kunde bli, allt annat hör nog till konspirationsteorier
Citera
2012-09-21, 20:47
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Personligen tycker jag det är rätt enkelt, rätten klarade inte av att förstå den vetenskapliga grunden bakom DNA-bevisning. Det fanns överväldigande bevisning, faktiskt så mycket att åklagarsidan blev lite självgoda och skötte målet för dåligt inledningsvis. OJ Simpson var så skyldig man bara kunde bli, allt annat hör nog till konspirationsteorier

OJ fälldes väl sedimera i en civilrättslig process och dömdes att betala skyhögt skadestånd till frugans annhöriga? Känns ganska schitzofrent...

Någon som vet vad den gode OJ pysslar med nuförtiden?
Citera
2012-09-21, 21:55
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
OJ fälldes väl sedimera i en civilrättslig process och dömdes att betala skyhögt skadestånd till frugans annhöriga? Känns ganska schitzofrent...

Någon som vet vad den gode OJ pysslar med nuförtiden?

Spenderar sitt tredje av sina 9-33 år på Lovelock Correctional Center. Har till dags dato inte pungat, ut en cent till Brown/Goldman-familjerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in