2004-07-15, 15:49
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Personligen har jag svårt att uttala mig objektivt eftersom jag pratar flytande finska, men det är faktiskt ett väldigt roligt språk om man kan det bra kan jag upplysa om. Det tycker alla jag känner som kan är tvåspråkiga med finska som ett av dom.

Håller med dej helt och hållet (jag är också själv tvåspråkig). Däremot kan det inte förnekas att många finnar talar både kortfattat och entonigt, och att språket på så vis inte är vidare njutbart för en som inte begriper något av orden. Och inte låter det vackert heller när en talares ljudvolym stiger på grund av intag av promillehaltiga drycker.

Vad tycker ni helt apropå att den här "vitsen" från diverse finska hemsidor bevisar? Översättningen är min egen ...

En finne och en svensk grälade om vems modersmål var vackrare. Eftersom de inte nådde nån lösning, bad de engelsk språkforskare om neutral hjälp. Forskaren bad dem båda att översätta en rad ur en dikt till sitt eget språk:
Island, island, Grassy island, Grassy island's bride.
Finnen översatte:
Saari, saari, Heinäsaari, Heinäsaaren morsian.
Och så var det svenskens tur:
Ö, ö, Hö ö, Hö ös mö.
Citera
2004-07-15, 16:31
Medlem
Maluchs avatar
Finska och Holländska (hela nederländska befolkningen låter som de dör kvävningsdöden) är förvisso gräsliga språk, men glöm inte Polskan. Detta vedervärdiga språk är en blandning av arton olika sche ljud kombinerat med oouo kombinationer i en rasande fart. Dessutom "polskifieras" alla låneord...med änn vedervärdigare resultat. Kochonie = älskling, själv tycker jag det låter som ett hot. "Kom hit, annars ska jag kochonie i mig slita ballrna av dig!"

Tvingar mig igenom polskalektioner (måste pga arbetet), jag lovar, effter 30 minuter får jag ont i munnen! Usch!
Citera
2004-07-15, 16:44
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maluch
Kochonie = älskling, själv tycker jag det låter som ett hot. "Kom hit, annars ska jag kochonie i mig slita ballrna av dig!"

Uttalas det på samma sätt som franska "cochon"? Det betyder gris.
Citera
2004-07-15, 20:08
Medlem
Maluchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Uttalas det på samma sätt som franska "cochon"? Det betyder gris.

Satan, tänkte inte på det, helt rätt....huga.
Citera
2004-07-15, 20:24
Medlem
månss avatar
Stockholmska +o( , franska och finska! Usch! Tyska däremot.. Aaah, ett stolt, manligt språk!
Citera
2004-07-16, 15:20
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Håller med dej helt och hållet (jag är också själv tvåspråkig). Däremot kan det inte förnekas att många finnar talar både kortfattat och entonigt, och att språket på så vis inte är vidare njutbart för en som inte begriper något av orden. Och inte låter det vackert heller när en talares ljudvolym stiger på grund av intag av promillehaltiga drycker.

Vad tycker ni helt apropå att den här "vitsen" från diverse finska hemsidor bevisar? Översättningen är min egen ...

En finne och en svensk grälade om vems modersmål var vackrare. Eftersom de inte nådde nån lösning, bad de engelsk språkforskare om neutral hjälp. Forskaren bad dem båda att översätta en rad ur en dikt till sitt eget språk:
Island, island, Grassy island, Grassy island's bride.
Finnen översatte:
Saari, saari, Heinäsaari, Heinäsaaren morsian.
Och så var det svenskens tur:
Ö, ö, Hö ö, Hö ös mö.

Visst är det så att finska förmodligen låter väldigt absurt eller fult för en svensk. Inte konstigt heller med tanke på att finska har ett väldigt hårt uttal. Betoning på alla konsonanter. Mycket dubbelkonsonanter. Betoning på första stavelsen etc. Det är ju typ raka motsatsen till svenskan som är ett mjukt och melodiöst språk med mycket approximationer på r-ljud och framförallt betoningar på slutet av ord men även på andra ställen.
Många lingvister tycker att finska är ett av de mest fascinerande språken.
Men de tycker också att svenskan är minst lika fascinerande.

Danska är faktiskt helt sjukt enligt lingvister. Det är tydligen ett av de svårare språken att lära sig för barn. Danska barn ska tydligen lära sig prata "rent" senare än barn från andra länder.
Danskan har hamnat ganska långt bak i munnen (halsen). Alla glottala ljud och bortfallet av konsonanter tyder på att språket utvecklats väldigt långt.

Intressant.
Citera
2004-07-21, 21:34
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gajus Caesar
Det absolut värsta, alla kategorier är överklassengelska, den så kallade queens english; Ohhh paaaaadon me sööööö.
Är det den som talas med sk. "stiff upper lip"?
Citera
2004-07-24, 21:45
Medlem
tonyhassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gajus Caesar
Det absolut värsta, alla kategorier är överklassengelska, den så kallade queens english; Ohhh paaaaadon me sööööö.

Håller med... Ogillar ofta språk efter vad jag associerar med dem..
Upper class english ger mig rysningar när jag tänker på den engelska aristokratin och alla andra idioter som vill låta som att de tillhör den gruppen. F.ö. talar gärna språk-lärarrinor i skolan på det sättet.. UUURK.

Tyska och Spanska gillar jag starkt... Kanske för att man fattar lite av vad som sägs och lite för lite för att uppfatta mera subtila sociala variationer.

Speedad-spybar/biblioteksgate stockholmska är ju riktigt illa. Lite komiskt att många inflyttade från landet gärna vill låta så... dom vill väl lite omedvetet associeras med den sociala eliten.
Citera
2004-07-25, 20:03
Medlem
nipsons avatar
vad tror ni folk som bor utomlands tycker om vårat språk då (svenska) ??
Citera
2004-07-25, 20:41
Medlem
Strayns avatar
hmmm...

Skånska och stockholmska är faan inte vackert, av andra språk är nog danska och arabiska fulast...

Finska och ryska måste vara bra språk att vara förbannad på, har hört nånstans att ryskan har flest svordomar av alla språk, men det kan ju vara fel, tuffa språk är det dock...
Citera
2004-07-25, 21:44
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nipson
vad tror ni folk som bor utomlands tycker om vårat språk då (svenska) ??

Tror många icke-svenskar tycker svenska är vackert, för att det är så klAAra vokAAler och så...

Kom på att ryska och andra slaviska språk låter pipigt på något sätt. Kan ni tänka er Adolf Hitler på ryska, det går inte!
Citera
2004-07-25, 22:02
Medlem
hagge3s avatar
Finska, tveklöst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in