2008-06-08, 18:34
Medlem
Falske_bengts avatar
tja jag har en fråga: kan man bli hög på den vilda vallmon som växer ner i skåne?

är det inte så att det finns opium i all form av vallmo? för i så fall handlar ju det bara om mängden kapslar.
Citera
2008-06-08, 20:23
Medlem
sommarlovs avatar
Antagligen.

I ett mythbusters-avsnitt skulle de testa om man testade positivt på urintest efter att ha ärit en vallmokaka (vad nu det är), jodå det gjorde det, dessutom blev han lite väl fnittrig!
Citera
2008-06-08, 21:04
Medlem
HFisBacks avatar
Nej!

Det finns INTE opium i all vallmo, bara i papaver somniferum!

Den vallmo som växer vilt i Sverige och här i skåne är med all sannolikhet korn eller rågvallmo. Dom är ganska små med röda blommor och lite håriga gröna stjälkar och blad. Heter Papaver Roheas.

Papaver somniferum, opievallmo, är grågrön och ganska hårfri.

Och, givetvis kan man testa positivt av att ha ätit tex frallor med vallmofrön. Nästan alla frön till baklagning kommer ifrån opievallmo, och vid skörd läcker alltid lite växtsaft (råopium) på fröna.

Jag har själv testat positivt för opiater pga detta. Jag använde ingen opiat då och hade mikroskopiska mängder i pisset. På labbet fråga dom om jag ätit bröd med vallmofrön. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, med det är ett faktum att det är så här!
Senast redigerad av HFisBack 2008-06-08 kl. 21:07.
Citera
2008-06-08, 23:12
Medlem
MaynardsDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack

Och, givetvis kan man testa positivt av att ha ätit tex frallor med vallmofrön. Nästan alla frön till baklagning kommer ifrån opievallmo, och vid skörd läcker alltid lite växtsaft (råopium) på fröna.

Då vet man vad man ska skylla på vid nästa drogtest om man torskar
Citera
2008-06-09, 00:32
Medlem
tydligenarjaghas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaynardsDick
Då vet man vad man ska skylla på vid nästa drogtest om man torskar

Då skickar dom det till laborationet och ser att det är enorm mängd du har i kroppen. På det viset kommer du torska iaf
Citera
2008-06-09, 07:12
Medlem
oscar1616s avatar
Citat:
Antagligen.

I ett mythbusters-avsnitt skulle de testa om man testade positivt på urintest efter att ha ärit en vallmokaka (vad nu det är), jodå det gjorde det, dessutom blev han lite väl fnittrig!

Det beror på att de flessta valmofrön man bakar med kommer från exempelvis turkiet-alltså opiumvallmo, vad det gäller den svenska vilda vallmon så innehåller den inget opium.
Citera
2008-06-09, 07:44
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligenarjagha
Då skickar dom det till laborationet och ser att det är enorm mängd du har i kroppen. På det viset kommer du torska iaf
Har för mig att killarna i Mythbusters fick rätt höga värden. Som höll i sig i något dygn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in