Jag sökte lite men hittade inte någon diskussion om denna fråga. Någon kanske tycker det är lite småtramsigt men jag tyckte den var rätt häftigt iaf.
Frågan lyder:
Om ett snöre viras ett varv runt jorden, (tajt och vid exempelvis ekvatorn), och du förlänger snöret med en meter. Hur mycket höjs då snöret ovanför marken? Hoppas ni förstår annars får jag clarifia.
En kompis som sa det till mig på en restaurang och efter lite kladd på en servett kom jag fram till följande:
Antag O=omkrets
Före förlängning:
O=r2pi
O/(2pi)=r
Efter förlänging:
(O+1)/(2pi)=r
O/(2pi)+1/(2pi)=r medför r har ökat med 1/(2pi), 16,7 cm=mycket mer än vad jag gissade. Detta gäller alltså för alla omkretser, kalas!
Sådanna här saker som gör mig intresserad av matematik och fysik.
Personligen tycker jag det är lite bättre att fråga "Antag att du har ett rep som är spänt runt ekvatorn. Om du nu vill förlänga repet så att det går 1 meter över jordytan istället, hur mycket måste du förlänga repet?" Det är förstås samma fråga mer eller mindre.
Personligen tycker jag det är lite bättre att fråga "Antag att du har ett rep som är spänt runt ekvatorn. Om du nu vill förlänga repet så att det går 1 meter över jordytan istället, hur mycket måste du förlänga repet?" Det är förstås samma fråga mer eller mindre.
Ja, det är många som blir förvånade över svaret.
Jovisst, men jag tycker det ger mer effekt med att säga som min kompis gjorde.
Jag sökte lite men hittade inte någon diskussion om denna fråga. Någon kanske tycker det är lite småtramsigt men jag tyckte den var rätt häftigt iaf.
Frågan lyder:
Om ett snöre viras ett varv runt jorden, (tajt och vid exempelvis ekvatorn), och du förlänger snöret med en meter. Hur mycket höjs då snöret ovanför marken? Hoppas ni förstår annars får jag clarifia.
En kompis som sa det till mig på en restaurang och efter lite kladd på en servett kom jag fram till följande:
Antag O=omkrets
Före förlängning:
O=r2pi
O/(2pi)=r
Efter förlänging:
(O+1)/(2pi)=r
O/(2pi)+1/(2pi)=r medför r har ökat med 1/(2pi), 16,7 cm=mycket mer än vad jag gissade. Detta gäller alltså för alla omkretser, kalas!
Sådanna här saker som gör mig intresserad av matematik och fysik.
Din matte är ju way off, tror du seriöst att ett rep spänt runt en boll som har 1 meter i omkrets kommer 'lyftas' lika högt som ett rep spänt runt jorden?
Ja, det stämmer ju faktiskt som det är uträknat i början. Om man vill kontrollräkna så är jordens omkrets ungefär 40 000 000 m.
Det är enklast att komma ihåg att avståndet mellan nordpolen och ekvatorn är i runda slängar 1000 mil. Det var det man definierade den första metern till, på Ludvig XVI:s tid, sent 1700-tal. Sedan dess har man förstås omdefinierat metern med lite modernare metoder.
Din matte är ju way off, tror du seriöst att ett rep spänt runt en boll som har 1 meter i omkrets kommer 'lyftas' lika högt som ett rep spänt runt jorden?
Det är logik.
Räkna själv.
Ett snöre i en cirkel med omkrets en meter har en omkrets på 1 / (2 x pi) ~= 0.159m = 15.9cm
Ett snöre i en cirkel med omkrets två meter har en omkrets på 2 / (2 x pi) ~= 0.318 = 31.8cm
Det är logik.
Hahah, jag undrar vem det är som är way off här egentligen.