2008-05-21, 19:10
Medlem
Hur UTTLAR man dessa ord? abrovink eller abrovinsch?

Skrupler eller skruppler?
Citera
2008-05-21, 19:38
Bannlyst
Ordet "abrovink" har jag aldrig hört talas om men självklart uttalas det SKRUpler. De konstiga människor - främst stockholmare med yrken inom media eller politik - som säger "skruppler" är samma som gör sig skyldiga till det totalt obegripliga, närmast folkrättsvidriga "INtresse".

Men enligt NE är båda uttalen korrekta vad gäller båda orden. Inte för att uppslagsverk är några är lite att lita på i sådana här frågor längre dock..
Citera
2008-05-21, 20:15
Medlem
Egon3s avatar
Uttalet följer stavningen: abrovink eller abrovinsch. I SAOL raukar ordet
abrovink/abrovinsch följa på abrasionsvittne (rauk). Jämför sidotecknads avatar
så blir du ett abrasionsvittne men ingen rauk.

En abrovink/abrovinsch är bland annat en listig lösning, oproffsig men fungerande.
Citera
2008-05-22, 14:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Ordet "abrovink" har jag aldrig hört talas om men självklart uttalas det SKRUpler. De konstiga människor - främst stockholmare med yrken inom media eller politik - som säger "skruppler" är samma som gör sig skyldiga till det totalt obegripliga, närmast folkrättsvidriga "INtresse".

"Skruppler" är det enda hävdvunna på icke sydsvenska mål - på samma sätt som med "möggel". En svealänning eller norrlänning som säger "skruupler" läsuttalar så det visslar om'et. "INtresse" är däremot en form som är begränsad till mellersta och övre Norrland, och folk med härkomt därifrån.
Citera
2008-05-22, 14:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Uttalet följer stavningen: abrovink eller abrovinsch.
Också varianter med initialt h - habrovink och habrovinkel - förekommer åtminstone i talspråk.
Citera
2008-05-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Också varianter med initialt h - habrovink och habrovinkel - förekommer åtminstone i talspråk.

Hur vanligt är det här ordet? Jag har på sätt och vis svenskan som yrke men har aldrig hört ordet förr. Deprimerande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in