2007-11-26, 13:41
Medlem
Jag gillar bandet Yö. Deras bästa låt är Yö - Rakkaus On Lumivalkoinen
Citera
2007-11-26, 16:42
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyboy
Kumikameli (www.kumikameli.com) är ett lysande live-band. På rätt hub hittar du mycket.
En del tips kan man få genom att granska soundtracken till bröderna Kaurismäkis filmer. Under Records på www.sci.fi/~solaris/kauris/ verkar det finnas en hyfsad förteckning.

Tack för den andra länken! Kaurismäki-bröderna har ofta skön musik i sina filmer.

Och Kumikameli är grymt sköna live. Har sett dem live två gånger, förvisso länge sedan nu, men det är två minnesvärda konserter helt klart.

Har även beskådat och njutit av följande band på scen: 22 Pistepirkko, Poverty Stinks, Psychoplasma, Electric Blue Peggy Sue and the Revolutionions from Mars, Jimi Tenor & His Shamans, m.fl. Skulle gärna ha sett Sielun Veljet på scen när de var som bäst, men det blev aldrig av tyvärr. Gamle Sielun Veljet-medlemmen Ismo Alanko fortsätter dock att ge ut bra alster.

Det är synd att många finska band inte har fått större uppmärksamhet än vad de har fått, för det har funnits och finns fortfarande mängder av bra musik från vårt östra grannland. Flera av de finska banden har ofta en hämningslöshet på skiva och scen som man inte ofta har fått uppleva hos svenska diton.
Citera
2007-11-28, 09:29
Medlem
jimideths avatar
skumläste endast igenom tråden men till min stora förvåning har ingen nämnt Tehosekoitin, ej aktiva längre men riktigt mumsiga-finska låtar sen kan jag även tipsa om Sturm Und Drang, skämt åsido Von Hertzen brothers är väl också helt okej.
Citera
2008-01-11, 19:45
Medlem
Rakiis avatar
Jag är själv finne som är bosatt i Sverige och har återigen kommit in på den finska musiken genom att jag hittade en handfull Apulanta låtar på datorn och satte genast igång att lyssna. Senast jag lyssnade på dom var för en herrans massa år sedan då Heinola 10 släpptes i butik. Infogar några videor med låtar för att öppna upp eventuella FB:are för finsk punkrock.

Jumala (Gud)
Reunallat (Kanterna)
Mitä kuuluu? (Hur mår du?)
Käänä se pois (Vänd det bort)
Citera
2008-02-09, 21:29
Bannlyst
Finnarna är ett musikaliskt folk med egna visor... Säkkijärven polkka, stor i hela världen... räkna alltid med Finland när det gäller musik, riktig musik, från hjärtat.
Citera
2008-05-19, 22:16
Medlem
sajmon21s avatar
Skulle nog säga att Leevi And The Leavings är ett av de bästa banden jag hört. Gösta "sjungaren", kommer på så bra texter och melodier. Han var en genuin artist, även hela bandet.

H.I.M osv. är inget vidare tycker jag, då det är för mycket crybaby.
Citera
2008-05-20, 00:41
Medlem
Hilding Barcks avatar
Jag har upptäckt en rätt ny artist, Joose Keskitalo, lite blues-folk aktigt, vissa låtar får mig att tänka på Tom Waits.
Riktigt jävla dyster musik med texter om döden, hembränt, demoner och slutet på världen. Finsk melankoli när den är som bäst.

Tyvärr finns det rätt så dåligt av honom på youtube, men jag rekomenderar er att ladda ner "neljä hevosta ja hautajaissaattue" och "valoa ikkunasta" om ni är mer åt distad röst och waits hållet. Eller "laiva" "laita huoneesi kuntoon" och "Muukalaisen kotielämää" för ett mer folk-ljud.

Så satans bra. Tyvärr resulterade texterna i en lätt depression och mörkrädsla.
Citera
2008-05-20, 12:25
Medlem
Yölintu

http://uk.youtube.com/watch?v=Q3UlYnXGbaE&feature=related

kanske något... hört att det är populärt dansband i finland
Citera
2008-05-20, 15:32
Medlem
snowsannas avatar
Ingen som har tips på finsk techno eller Dance, eller nå upptempo lixom?
Citera
2008-05-20, 17:15
Medlem
Aldhisslans avatar
Finntroll sjunger på svenska, men är väl finnar. Sen finns det ju Korpiklaani.
Båda är folk metal.
Citera
2008-05-20, 18:59
Medlem
finsk dance..

en av de mest kända är väl Darude...
Hittade http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=761 10396
vilket är trance...

Finns väl mer... om man orkar leta
Citera
2008-05-20, 19:05
Medlem
snowsannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusteau
en av de mest kända är väl Darude...
Hittade http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=761 10396
vilket är trance...

Finns väl mer... om man orkar leta

Jaaa, men....nu var jag lite otydlig....sorry....

-Menade techno/dance där dom sjunger på finska....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in