2008-04-29, 20:19
Medlem
firres avatar
Tjohoo. Har precis köpt en ny barre med frugan. Tillbaks till Stockholm efter lite pendlande till och från London. Nu undrar jag vad det kostar i runda slängar att installera en kamin. Vi har köpt ett 1,5 plans hus i standard svennemodel. Vi vill installera en kamin på bottenvåningen i v-rummet. Vi vi dra skorstenen i huset och den kommer ut ca 1,5-2 från nock genom taket om vi sätter den i hörnet i v-rummet. Vad kostar det i runda slängar all inclusive (installation, skorsten samt kamin á 20 000)
Citera
2008-04-29, 20:25
Medlem
Lodenrocks avatar
Du får räkna med ca 1500-2000 per meter skorstensrör. Skorstenen måste vara högre än takets högsta punkt.
Nuförtiden kan skorstensrör vinklas vilket ibland underlättar installationen.
Citera
2008-04-29, 20:41
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodenrock
Du får räkna med ca 1500-2000 per meter skorstensrör. Skorstenen måste vara högre än takets högsta punkt.
Nuförtiden kan skorstensrör vinklas vilket ibland underlättar installationen.
1m över nock ska den vara, annars blir sotaren sur...
Citera
2008-04-29, 21:40
Medlem
Lodenrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
1m över nock ska den vara, annars blir sotaren sur...
Jag pratade med en kamininstallatör igår, och på honom lät det som 1 meter över taket där skorstenen går upp, och högre än taknocken.
Det kanske varierar på från kommun till kommun förstås, det är nog bäst att kolla med sotarn på orten.
Citera
2008-05-01, 07:49
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodenrock
Jag pratade med en kamininstallatör igår, och på honom lät det som 1 meter över taket där skorstenen går upp, och högre än taknocken.
Det kanske varierar på från kommun till kommun förstås, det är nog bäst att kolla med sotarn på orten.

Det stämmer det du säger, dvs 1m över taket där röret kommer upp men minst över taknocken. Nya regler tydligen.
Citera
2008-05-01, 10:09
Medlem
klybans avatar
Man kan få under 1m, men det måste du förankra först.
Tror vi hade 75cm över nock och det gick bra, själva skorstenen var kanske 120cm från den kom ut.

Dessa regler har lättats en del de senaste åren har jag fattat det som.
En granne har utepåliggande skorsten och den är inte mycket över nock om ens nåt.
Men kanske är andra regler för utepåliggande rör.
Citera
2008-05-01, 12:53
Medlem
kallebostons avatar
Det är olika för olika kommuner. I örebro t.ex ska det vara minst 40cm över nock OCH 1 meter över tacktäckning. Lodenrocks priser håller jag med om. För en 1½ planare skulle jag säga 5-6000 för montaget +kostnad för kaminen och skorstenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in