2004-02-06, 21:53
Bannlyst
Som jag har förstått det så räknas en kniv inte som en kniv om den är liten nog. Stämmer det?

I så fall, vad gäller för en fällkniv; den utfällda längden, den ihopfällda längden, eller knivbladets längd?
Citera
2004-02-06, 22:35
Medlem
Googlade lite, men hittade inte något som sade något om att knivar under viss längd var undantagna knivlagen. Sen så kan nog polisen vara schysst och se mellan fingrarna om du har en liten fällkniv med ett 4-centimetersblad som du hävdar enbart ska användas till pennvässning eller liknande fridfull, ickebrottslig aktivitet. Scouter,hantverkare och jägare är väl genom lagen undantagna från knivlagen, fast det måste ju vara jakttid/scouterna måste ha på sig scoutskjorta osv. Läste förövrigt om en snubbe som frikändes, eftersom han var hemlös,bodde i tält, och behövde kniven. Har du ett bra skäl, så kan du ju bära.
Citera
2004-02-06, 23:56
Medlem
%s avatar
Finns ingen längd gräns. Brukar vara åklagaren som bestämmer om han tycker det är ett brott eller ej. En kompis blev gripen med en stilett med ca 15 cm blad och slapp åtal för det. Men blev åtalad för andra saker.
Citera
2004-02-07, 00:20
Medlem
Många gånger ser polisen till plats och tillfälle, t.ex man behöver inte en morakniv när man går på mogendans på folketshus, även om man är finne. Jag har själv en Victorinox i livremen dagligen, och det har aldrig varit något problem. Men hade inte haft den med på Nobel middagen eller liknande.
Citera
2004-02-07, 03:17
Medlem
Azraels avatar
Finns inga gränser. Det avgörs från fall till fall. Är de snälla så är jag snäll...
Citera
2004-02-07, 10:15
Medlem
scoremaxs avatar
Skulle åka flyg en gång, och hade sagt till besättningen att jag hade en kniv på mig..(men inget handbagage eller vanligt bagage)...sen var det två poliser som genomförde en säkerhetskontroll varpå dom tog min kniv, inte för att det hade något med flygningen att göra, utan för bärandet på allmän plats..
(spyderco 7cm blad)
Den ene frågade mig 3-4 ggr vad jag skulle ha kniven till, "-skära med" sade jag varenda gång...efter uppkollning kom kniven på posten med en handskriven lapp:
"Efter ingående diskussioner har vi beslutat att du får tillbaks din kniv"

Hade jag haft ett straffregister, eller kaxat mig hade jag inte fått det inbillar jag mig.
Citera
2004-02-07, 10:28
Medlem
joyces avatar
Jag blev tagen av polisen en gång och de blev i extas när de hittade min lilla puschknife som jag har på nyckelknippan.

De beslagtog den men jag motsred det eftersom bladet bara var 4 cm långt. Efter 2 månader fick jag åka och hämta ut den hos polisen men åklagaren sa att jag fick tillbaka den för att jag var en 30 årig kvinna med barn. Hade jag varit en tonårig kille från en invandrartät förort hade han beslutat annorlunda.
Citera
2004-02-07, 11:13
Medlem
freddan70s avatar
Knivlagen 1§

Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats eller inom skolområde där grundskole- ellergymnasieundervisning bedrivs. Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat. Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter ellerspringknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag ( 1990:413).

Med andra ord beror det på vad det är för typ av kniv, var den bärs och vem som bär den, om det är det brott mot knivlagen.
Citera
2004-06-18, 02:29
Medlem
Kniv kan anses vara dolt vapen om det inte ser ut som en kniv...

Blev av med en fin pyttekniv i kreditkortsformat på Heathrow. Hade den i plånboken och fick sitta i långa samtal om varför jag bar ett dolt vapen. Flög från LAX där dom tog fram kniven och sa "nice" för att sedan stoppa tillbaka den. Har haft den i ca 10 år i plånboken och flugit jorden runt ett par varv utan strul. Denna stals dessutom av en av de som tog in mig. Han tog den ur en låda dom har för beslagtagna prylar, slet loss taggen och stoppade den i fickan. Var dock inte läge att protestera. En kniv måste ibland se ut som en kniv...
Citera
2004-06-18, 08:25
Medlem
TTKs avatar
Förra tråden:
http://217.75.104.59/scandinavia/showthread.php?t=126262

För att sammanfatta: Scoutledare med machete = ok. Pundare med mattkniv = inte ok.
Citera
2004-06-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddan70
Knivlagen 1§
Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter ellerspringknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag ( 1990:413).
Vaaaaa? Snuten tog en stor låda med sånna knivar från mig 1995 med hänvisning att de var olagliga. Men jag dömdes inte för något. (bara häleri av andra saker) Men jag var ju för fan 23 år 1995. Nu jäklar! Jag ska ha mina knivar tillbaka!!!
Citera
2004-06-18, 12:15
Medlem
Acid/blueberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Vaaaaa? Snuten tog en stor låda med sånna knivar från mig 1995 med hänvisning att de var olagliga. Men jag dömdes inte för något. (bara häleri av andra saker) Men jag var ju för fan 23 år 1995. Nu jäklar! Jag ska ha mina knivar tillbaka!!!

jobbit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in