Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2006-12-22, 13:33
Medlem
miklons avatar
Till Windows och Linux finns ju en uppsjö av bra open source-program inom alla möjliga områden, men när det gäller OS X är utbudet lite mer begränsat. Därför tänkte jag att det kunde passa med en tråd där vi som kör OS X och gillar tanken med open source/fri mjukvara kan tipsa varandra om bra program.

Nu är ju OS X Unix, så det går ju förstås att köra många program som är gjorda för andra *NIX-varianter i OS X, med mer eller mindre handpåläggning, men det finns ju också open source-program som är skrivna specifikt för OS X. Jag tycker att det kan vara trevligt med tips på alla varianter och kanske också vad som krävs för att få program för andra dialekter att fungera i OS X.

Jag har en del tips på lager själv, men återkommer med dem när jag sitter vid min OS X-burk.
Citera
2006-12-22, 13:53
Medlem
acuras avatar
Installerar man X11-servern så öppnas många dörrar. Lägger man till mac/darwinports och fink så får man tillgång till nästan allt som finns till linux.
Citera
2006-12-22, 16:43
Medlem
http://guide.apple.com => Advanced Search => License type: Open source
[22175 träffar när jag sökte nyss]
Citera
2006-12-24, 08:22
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _christoffer
http://guide.apple.com => Advanced Search => License type: Open source
[22175 träffar när jag sökte nyss]

Ok, det finns mycket till OS X också, men det gäller ju att hitta guldkornen.

Själv använder jag ftp-programmen OneButtonFTP och Cyberduck en hel del. När det gäller virusskydd använder jag Clam Antivirus, som är open source, till det kör jag ClamXAv som GUI, men det är tyvärr inte open source.

Jag använder Shakespeer som DC-klient, tyvärr är det lite buggigt än så länge.
Citera
2008-04-01, 14:46
Medlem
"boris"s avatar
Jag letar efter något videoredigeringsprogram till Mac som är open source. Något i stil med vad Audacity är för ljudredigering, fast video. Snabbt och relativt simpelt, men ändå kapabel till stordåd. Tips?
Citera
2008-04-01, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Installerar man X11-servern så öppnas många dörrar. Lägger man till mac/darwinports och fink så får man tillgång till nästan allt som finns till linux.

Hur gör man för att installera mediaspelaren Amarok då? Har X11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in