2004-06-04, 22:32
Bannlyst
hur många här tycker att uttrycket "din mamma" är stötande eller va man ska säga?
Citera
2004-06-04, 22:36
Medlem
Hajar i poolen?s avatar
Inte jag då jag inte hörde det först ett bra tag efter jag gick ut skolan i början på -90.

Men vad jag förstår så är det väldigt förnedrande för vissa invandrargrupper att höra.
Citera
2004-06-04, 22:46
Medlem
Mockens avatar
Min mamma dog för två år sedan. Jag förstår absolut inte uttrycket, det låter bara löjligt!
Citera
2004-06-04, 22:51
Medlem
ahlmans avatar
Din mamma skriver på Flashback...

Nej, jag kan inte heller påstå att jag blir speciellt illa berörd av orden. Kanske för att man väldigt sällan hör det från en någorlunda normalbegåvad människa som är över 16.
Citera
2004-06-04, 23:10
Medlem
RIP-Polariss avatar
Hehe, jag tycker att det är otroligt roligt att sitta och dra mammaskämt med brorsan när det är andra personer närvarande som tar åt sig.
Citera
2004-06-04, 23:41
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
hur många här tycker att uttrycket "din mamma" är stötande eller va man ska säga?

Vad är det för stötande med "din mamma`? Eller din pappa eller din mormor för den delen? Fattar ingenting???
Citera
2004-06-04, 23:48
Medlem
uhhhhs avatar
Har fått för mig att olika minoritetsgrupper använder detta för att visa att de inte har någon respekt för den tilltalades familj/föräldrar? Eftersom det "tydligen" är disrespecting att påpeka att folk har mammor?

Det kanske är off-limits att prata om för dem... tycker mig ha hört följade med kraftig brytning "eyy.. ingen tjafsar om min mursa, alla respekterar min släkt, län" Nåt i den stilen i alla fall..

/uhhh
Citera
2004-06-05, 00:31
Medlem
Ralfons avatar
Att säga "din mamma är en hora" är ju ganska elakt, men att "bara" säga "din mamma" kanske inte är lika farligt, det är en förmildrad förolämpning..?
Citera
2004-06-05, 02:08
Medlem
Spünkst˙rfens avatar
Häromkring har uttrycket "Din Mamma" blivit en riktig farsot. Har hört väldigt många säga det till varandra, och jag fattar faktiskt ingenting. Vad är så hemskt med det? Som någon påpekat ovanför så är uttrycket "Din mamma är en hora" ett betydligt mer effektivt sätt att gräla med någon på. Om någon kan förklara vad som är förnedrande med att nämna min mamma så skulle jag vara evigt tacksam!
Citera
2004-06-05, 02:19
Medlem
Tippi Hedrens avatar
*Flyttad till Språk*
Citera
2004-06-05, 02:21
Medlem
Viktorias avatar
Har hört vissa invandrarkillar tjafsa om detta. Ingen nämner min mamma! osv. De verkar inte vilja att någon utom familjen ska ens nämna att de har en mamma. Jag försökte fråga om betydelsen en gång men fick till svar att jag inte skulle fråga något om deras mammor, fast jag frågade om mammor generellt och ingen särskild.
Citera
2004-06-05, 17:34
Medlem
opets avatar
Ptja, om det används tillsammans med något nedsättande, som ni redan nämnt, kan jag förstå hur man kan ta det som en förolämpning.

Men att bara påpeka att man trots allt har en mamma verkar bara ha blivit ett standarduttryck utan någon egentlig mening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in