2004-05-15, 15:26
Medlem
li pos avatar
Jag var idag inne på en bokhandel när en man och en kvinna med EAP-jackor kom in och drog igång en diskussion om världsordningen, IMF, Gud och en massa annat som den stackars bokhandlaren egentligen aldrig bett om att bli utfrågad om. Egentligen var det allmänt dravel de prackade på honom, och det hela hade en sektartad underton, och de lät ganska konspiratoriska. Nu när jag kom hem tänkte jag att jag skulle leta upp mer information om de här tomtarna, som för övrigt oftast verkar stå och hänga runt Slussen-Medborgarplatsen med sina stora EAP-jackor, men jag har inte hittat så mycket. Däremot hittade jag en sida som tog upp det och det lät rätt likt.

Citat:
EAP driver verksamhet bland annat genom det så kallade Schiller-institutet. Där vill man främja klassisk kultur och musik och motarbeta popmusik och andra moderna påfund. Det finns också andra frontorganisationer, till exempel har man haft en anti-knarkorganisation under namnet Antidrogkoalitionen.

Citat:
När det gäller teknologi och infrastruktur ska det satsas stort och med modernaste teknologi. EAP är varm anhängare av kärnkraft, fusionskraft, gigantiska satsningar på infrastruktur och människans kolonisering av Mars. En miljöorganisation som Världsnaturfonden (med prins Philip av Storbritannien - kungafamiljen igen! - som internationell förgrundsfigur!) bedriver däremot folkmordspolitik i Östafrika.
Hämtat från http://www.contra.nu/aldre8.html .

Ja.. det är väl lite så. Någon mer som vet något? De hade ett väldigt sekteristiskt anslag och glöd. Lite obehagligt var det allt.
Citera
2004-05-15, 15:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jo - de är en märklig samling.

En del radikal vänsterpolitik blandad med radikal höger liberal politik + framtidsoptimism och populism.

När jag var yngre så fanns det rykten (förmodligen spridda av vänsterfolk) att de var front för CIA.

Tror inte riktigt på det. De är nog som du säger en sekt - fast utan religion.
I toppen finns någon som håvar in pengarna - under tiden luras osäkra människor in och får betala dyrt för sin "upplysning".

Ack ja.
Citera
2004-05-15, 15:45
Medlem
li pos avatar
Mjaså ja. Deras konspirationer ("Palme langar knark!" på 80-talet är en personlig favorit) får väl räknas till deras religiösa dogmer. Alltihop låter ju milt sagt förvirrande i alla fall. Dessutom var de väldigt otrevliga.
Citera
2004-05-15, 16:39
Medlem
Nidstangs avatar
Det bästa svaret är kanske att dom är en politisk sekt ?
I vilket fall som helst så var dom bland dom huvudmisstänkta organisationerna när Olof Palme sköts. Dom var väl som störst då i mitten av 80-talet och deras affischer och klistermärken syntes överallt på stan.

Lite mer info: http://www.nysol.se/ och http://www.nysol.se/eap/
Citera
2004-05-16, 21:30
Medlem
EAP är ett bra parti, ska nog rösta på dom i nästa val.
Citera
2004-05-17, 17:40
Medlem
Idag vid odenplan så spelades det klassisk musik. Först trodde jag det var någon döv gamling som hade fönstret öppet, men sedan visade det sig att musiken kom från en bil (som hade sett sina bästa dagar). Det var EAP som varvade propagande med klassiskt. Bilen var översållad med hemsideadresser och budskap.
Jag tycker mig märka en ökad aktivitet från EAP i Stockholm efter senaste valet. De verkade ha blivit sporrade av att nästan ha fått 200 röster. Kanske kan de få dubbelt så många nästa val?
Citera
2004-05-21, 16:22
Medlem
Något som bidrar till sektkänslan är också att de har en frälsare.
EAP är en del av den amerikanska LaRouche-rörelsen. Lyndon LaRouche var någon sorts politiker i det demokratiska partiet i USA som sedan insåg Sanningen och hur allt ligger till. Av någon anledning förstod inte alla andra det Lyndon förstått utan började motarbeta honom, mörda presidenter o.s.v. Lyndon har fortfarande svaren på alla frågor men ondingarna fortsätter att motarbeta honom.
Vill ni veta mer kan ni ju prata med dem direkt.
Citera
2004-05-21, 20:46
Medlem
Ampersands avatar
EAP låg ganska lågt ett bra tag efter mordet på Palme. Det är åtminstone mitt intryck. De tycks ha kommit igång igen sedan slutet av 90-talet.
Citera
2004-05-21, 20:50
Medlem
agitators avatar
Jag har köpte en tidning av dem en gang och haft med dem att göra i mindre trevliga sammanhang. Var inte han som startade partiet en nazist som sen blev stalinist och samtidigt hade en massa mentala störningar?
Citera
2009-03-28, 16:49
Avslutad
Jag råbumpar denna tråd eftersom jag själv har en del erfarenheter av denna märkliga samling tokstollar. Jag var vid ett par tillfällen på besök hos dem i deras lokaler som i alla fall på den tiden var belägna i någon sorts barack i utkanten av Stockholm. De hade medlemmar som höll tal, svenska såväl som utländska, och ibland även musikkvällar med kör. Jag saknar ord för att beskriva hur fruktansvärt förvirrade medlemmarna föreföll vara. Ingen förnuftig struktur i tänket utan bara en massa hejdlöst dravel om konspirationer hit och dit, godhet kontra ondska, klassisk musik som lösningen på alla mänsklighetens psykiska problem, kolonisering av Mars och så "nytt Bretton Woods, nytt Bretton Woods, nytt Bretton Woods" hela tiden i nästan varannan mening. Strindberg och Bergman var skit. Det brittiska kungahuset styrde tydligen fortfarande världen.

De talade i lyriskt beundrande ordalag om grundaren och frälsaren Lyndon LaRouche, ett geni som bara sov ett par tre timmar per natt men som ändå klarade av att jobba stenhårt resten av sin vakna tid. Hans vetande var encyklopediskt och visste snart sagt inga gränser, något han bevisat i mästerverket Histora som vetenskap (fy fan vilket oläsbart dravel!). Stackars Lyndon hade åkt i finkan p.g.a. något sorts ekobrott som de talade om i diffusa ordalag men som givetvis bara var en sammansvärjning från den korrupta amerikanska regeringens sida. Trots allt detta skulle han nog snart bli president, bara folket vaknade och insåg hur det låg till med världen...

LaRouche har för vana att stämpla makthavare han ogillar som "sinnessjuka".

Efter att jag besökt dem ett par gånger fortsatte de under lång tid att försöka få med mig på olika möten och evenemang. Jag tackade nej men de gav sig inte i första taget och fortsatte att ringa och tjata. Helt hejdlösa personer.

Torkade av deras fikabord med en trasa när jag var där. En sunkig gubbe med kryckor och skitiga tubsockor bredvid undslapp sig kommentaren "är han fin av sig, den där?".

Jag är helt övertygad om att de faktiskt tror på allt de säger. Jag tror också att LaRouche själv är övertygad om att han är Frälsaren. Men kan det verkligen finnas några större pengar i den där verksamheten? Jag tvivlar starkt på det, medlemmarna är för få och det kostar uppenbarligen heller inte särskilt mycket att bli en i gänget. De tar emot vem som helst med öppna armar, bara man är en "believer".

Fruktansvärt förvirrade individer. Som sagt: jag saknar ord.
Citera
2009-04-24, 00:11
Medlem
Carpe Diems avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/LaRouche_Movement
Med tanke på rörerlsens internationella spridning blir det:
Religion -> PU
/mod.
Citera
2009-10-14, 22:20
Medlem
knostos avatar
Vad tror ni krävs för att kunna starta något liknande? Det skulle inte sitta fel med en politisk sekt att falla tillbaks på till pensionen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in