2008-02-27, 10:14
Medlem
Testmonsters avatar
Sen igår kväll så inträffade något märkligt. Mitt i när jag kollade på en film så började min laptop låta som en skördetröskel och filmen började hacka fram. Nu idag låter den lika mycket och allt går jätte slött.
Vad är det som kan ha hänt? Hårddisken som går på sista värsen, eller är det något annat som kan orsaka detta skrällande ljud?

tack för på'hand

/test
Senast redigerad av Testmonster 2008-02-27 kl. 10:27. Anledning: ändring av rubrik
Citera
2008-02-27, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Testmonster
Sen igår kväll så inträffade något märkligt. Mitt i när jag kollade på en film så började min laptop låta som en skördetröskel och filmen började hacka fram. Nu idag låter den lika mycket och allt går jätte slött.
Vad är det som kan ha hänt? Hårddisken som går på sista värsen, eller är det något annat som kan orsaka detta skrällande ljud?

tack för på'hand

/test

Värmeproblem förmodligen.

Kolla om den är full med damm och är den inte det så ta backup för din hårddisk lär gå sönder snart.
Citera
2008-02-27, 10:27
Medlem
sommarlovs avatar
Det enda stället du behöver göra rent från damm är processorkylaren, rör inget annat.

Om ljudet kommer från hårddisken så säkerhetskopiera din saker genast.
Köp ny å större...
Citera
2008-02-27, 10:46
Medlem
Testmonsters avatar
ja, snabbt går det inte. back-up i denna fart skulle ta hela dagen.....

köpa ny hårddisk? Till en 4år gammal laptop? Finns det fortfarande diskar till gammla laptoppar?
Citera
2008-02-27, 16:27
Medlem
sommarlovs avatar
Du backar bara upp dina mejl och annat du är rädd om.

Klart att det finns hårddiskar, PATA-diskar har varit samma i många år nu, men ersätts av SATA.
Citera
2008-02-27, 17:07
Medlem
Absolut hårddisken

Har råkat ut för samma sak på två laptoppar (en Dell och en Toshiba). Bara att byta hårddisk innan det klappar ihop fullständigt. Skall som sommarlov säger inte vara något problem att hitta disk. Eventuellt kan du (beoende på BIOS) inte utnyttja storleken på nyare diskar, men det skall fungera ändå.
Citera
2008-02-27, 17:58
Medlem
Testmonsters avatar
Tusentack!
Citera
2008-02-27, 21:24
Medlem
Testmonsters avatar
En fråga, hur kommer det säg att hårddisken har slutat skrälla o allt går som smort igen?
Kan det vara virus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in