2008-02-26, 05:12
Medlem
Dekadentuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn
En sak jag alltid undrat över är varför piketpolisen har mörka rutor på något så offentligt som en piketbil?
De vill inte skylta med när de knackar blatte
Skämt åsido så bör det väl vara för de gripnas intergritet?
Citera
2008-02-26, 05:18
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekadentus
De vill inte skylta med när de knackar blatte
Skämt åsido så bör det väl vara för de gripnas intergritet?

"If you see this van rocking, dont come knocking!"

Men är inte piketpolisbilen då en offentlig plats med ett offentligt myndighetsutövande och då borde väl inte integriteten spela så stor roll, det är ju i slutändan ändå offentliga handlingar och fakta?
Citera
2008-02-26, 07:25
Avslutad
Citat:

Men är inte piketpolisbilen då en offentlig plats med ett offentligt myndighetsutövande och då borde väl inte integriteten spela så stor roll, det är ju i slutändan ändå offentliga handlingar och fakta?

Förundersökningssekretess är väl en av de mer inskränkande sekretesserna som finns i Sverige, och där ingår ju vilka som sitter gripna/anhållna/häktade under utredningen. När någon körs iväg är det inte offentligt, offentligt blir det när sekretessen röjs i samband med att FU är klar.

Det är väl för övrigt de allra flesta polisbilar som har tonat, inte bara piketen? Däremot kanske piketen syns lite tydligare eftersom dom kör sina hippiebussar..
Citera
2008-02-26, 07:39
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Förundersökningssekretess är väl en av de mer inskränkande sekretesserna som finns i Sverige, och där ingår ju vilka som sitter gripna/anhållna/häktade under utredningen. När någon körs iväg är det inte offentligt, offentligt blir det när sekretessen röjs i samband med att FU är klar.

Det är väl för övrigt de allra flesta polisbilar som har tonat, inte bara piketen? Däremot kanske piketen syns lite tydligare eftersom dom kör sina hippiebussar..

Ah ok ja. "Oskyldig tills man är dömd." Jag trodde först att de mörka rutorna var för att inge skräck av samma kaliber som den myndiga inledningsfrasen "Och hur var det här då?" ( "-Jo tack lite förkyld, hur är det själv?" ) som användes flitigt förr i tiden.
Citera
2008-02-26, 09:27
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:

Det är ju också så att man ska skydda den som blivit föremål för ett ingripande, mot exponering. Personen som är gripen/omhändertagen kanske inte vill synas och ska då skyddas mot exponeringen.

Det är för övrigt en vanlig anlednig till att man ber folk att sluta filma, eftersom man vill skydda den omhändertagna.
Citera
2008-02-26, 13:21
Medlem
Rochefields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekadentus
Om du åkte på ringa narkotikabrott och erkände efter pissprovet så var snuten jävligt observant och professionell enligt mig.
Polisen ska motarbeta och hjälpa männniskor som använder narkotika, i detta fall gjorde de ett bra jobb även om din intergritet kränktes.

Lyft på pungen pojkvasker!

Jag har egentligen inget hat mot polisen.

Färgen på deras bilar gör mig lite nojjig.
När jag ser dem från en halv kilometers avstånd tror min hjärna automatiskt att det är mig dem är ute efter.

Jag talar till polisen med respekt oavsett orsak.

Men när polisen planterar föremål i mina ägodelar och hävdar att det är mitt så tappar man lite av den respekt man har för polisen.
Citera
2008-02-26, 17:04
Bannlyst
knark med posten

hur kan ni tillåta att posten delar ut knark till småbarn
Citera
2008-02-26, 18:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hataflashback
hur kan ni tillåta att posten delar ut knark till småbarn

Go fråga. Vem är det som tillåter det?

En annan fråga. I ett sällskap om tre personer påträffas 150 g hasch på en av personerna.

Vad händer om dom två andra tar på sig solidariskt ansvar för knarket. Alla tre ägde det lika mycket, det var bara en som råkade ha allt på sig. Alla ägde 50 g var, dvs inom gränsen för ringa narkotikabrott.

1. På plats?
2. I domstol senare?

Samt, händer det att folk gör så?
Citera
2008-02-26, 18:30
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Go fråga. Vem är det som tillåter det?

En annan fråga. I ett sällskap om tre personer påträffas 150 g hasch på en av personerna.

Vad händer om dom två andra tar på sig solidariskt ansvar för knarket. Alla tre ägde det lika mycket, det var bara en som råkade ha allt på sig. Alla ägde 50 g var, dvs inom gränsen för ringa narkotikabrott.

1. På plats?
2. I domstol senare?

Samt, händer det att folk gör så?

Jag har i egenskap av OV gripit en person med maruijana på sig. Han erkände att det var hans, men att oxå två av hans kompisar var med på det. En kompis kom fram och vill att jag skulle släppa honom för att dom skulle tydligen iväg o röka (han hade då ännu inte förstått att kompisen var gripen för innehav). Polisen kom, jag nämnde hans kompisar, men det var ingen som tog notis om dom (normalt sett visiterar man nog dom oxå, men just nu var kvällen hektisk och vi var glada att dom tog med sig honom i ala fall), utan man tog endast med sig killen. Jag vet inte hur det gick sedan, men man är nog ansvarig för det man har på sig, oavsett vem det tillhör!
Senast redigerad av Optiroc 2008-02-26 kl. 18:33.
Citera
2008-02-26, 18:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag har i egenskap av OV gripit en person med maruijana på sig. Han erkände att det var hans, men att oxå två av hans kompisar var med på det. En kompis kom fram och vill att jag skulle släppa honom för att dom skulle tydligen iväg o röka (han hade då ännu inte förstått att kompisen var gripen för innehav). Polisen kom, jag nämnde hans kompisar, men det var ingen som tog notis om dom, utan man tog endast med sig killen. Jag vet inte hur det gick sedan, men man är nog ansvarig för det man har på sig, oavsett vem det tillhör!

Tack för svar. Ja, på plats kan jag tänka mig att bara den som har det på sig är intressant. Hur det sen skulle gå i domstolen kanske man ska fråga i juridik.
Citera
2008-02-26, 18:37
Medlem
[quote=Xerxes]Då öppnar vi här med frågestunden. Ni är välkomna att fråga "polisen" vad ni vill, han svarar på alla frågor.

Hur lär ni er att tala om för folk att ni kommer för sent vid utryckning, eller allt oftare inte alls?
Citera
2008-02-26, 18:38
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tack för svar. Ja, på plats kan jag tänka mig att bara den som har det på sig är intressant. Hur det sen skulle gå i domstolen kanske man ska fråga i juridik.

Tror det är rätt kört i domstolen oxå, det man har på sig är man ansvarig för!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in