2008-02-21, 00:07
Medlem
Rollo Tomasis avatar
"Hårda killar dansar inte"

"Tough Guys Don't Dance"

av: Norman Mailer (död!)
Citera
2008-02-22, 12:09
Medlem
Sivs avatar
Один день Ивана Денисовича (En dag i Ivan Denisovitjs liv) av Alexander Solsjenitsyn är en riktigt bra titel. Den vardagliga tonen i titeln står i stark kontrast till dissidentens umbäranden.

Den svenska titeln på den första svenska översättningen av Imre Kertész Sorstalanság (Mannen utan öde) var Dag för dag. Den titeln fungerade mycket bra, eftersom läsaren tillsammans med huvudrollsinnehavaren kvasistatiskt fördes allt djupare ner i helvetet.
Citera
2008-02-22, 13:42
Medlem
gorgonzolas avatar
"To kill a mockingbird" är fin också.
Citera
2008-02-22, 15:41
Medlem
haywards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
I likhet med många andra här tycker jag att "På spaning efter den tid som flytt" är en briljant titel. Andra titlar som är grymma:

Arthur Schopenhauer: "Världen som vilja och föreställning"
Xingjian Gao: "En ensam människas bibel"
Chinua Achebe: "Allt går sönder"
Louis-Ferdinand Céline: "Resa till nattens ände"
Robert Musil: "Mannen utan egenskaper"
Gabriel García Márquez: "Hundra år av ensamhet"

Fast jag tror Proust tar hem det.

Där lyckades du pricka in nästan samtliga av mina kandidater.
Tycker dock Thomas de Quinceys En engelsk opieätares bekännelser lockar till läsning, om inte annat. Andra fina titlar:
Peter Nádas' Minnesanteckningarnas bok - jag vet inte riktigt, det kanske är mest på grund av innehållet.
Heinrich Bölls Doktor Murkes samlade tystnad - som blir än finare när man läser baksidan av Delfinseriens pocketutgåva från -73, "Möt doktor Murke, som samlade tystnad".
Citera
2008-02-23, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Jo, så heter författaren. Tänkte gå lite off topic och höra om någon känner till ifall denna finns översatt till svenska. Har läst en del om storyn och den verkar minst sagt intressant.

Jag har den i en norsk bok, en novell. Så du kanske ska leta i SF-samlingsböcker?
Citera
2008-02-23, 12:33
Medlem
Flus avatar
Korsfästelsen betraktad som en cykeltävling i uppförsbacke, novell av Alfred Jarry.
Citera
2008-02-29, 00:56
Medlem
OT: Den sämsta titeln måste vara "luftslottet som sprängdes".
Låter som nån sportgroda i stil med "vi hade dem på gaffeln men glömde knyta åt". Eller vad det nu var.
Citera
2008-02-29, 04:10
Medlem
Litet gult djurs avatar
"Bäst" vette fasen, men kolla in här:

http://www.amazon.com/s/ref=sr_gnr_aps?ie=UTF8&search-alias=aps&field-keywords=carlton%20mellick

..missa för all del inte följande sidan.
Senast redigerad av Litet gult djur 2008-02-29 kl. 04:15.
Citera
2008-02-29, 13:42
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Divine
Några titlar jag fastnat för är av Nikanor Teratologen:
Obs, inte fackböcker direkt... eller?

"Äldreomsorgen i Övre Kågedalen"

Forst ar det ju den grova kontrasten mellan den torra byrakratiska titeln och bokens innehall som slar en som komisk. Mangder av gamla tanter i Kagebygden bestallde ju boken pa biblioteket i tron att det rorde sig om nagon form av hembygdskronika eller myndighetsutredning. Tji fick dom!

Sen om man tanker efter ett tag sa kanske det ligger nagot djupare i titeln. Finns det nagon form av omsorg gomd i relationen mellan huvudpersonerna?

Apropa lysande titlar sa anser jag att Emil Cioran tankt ut en del klassiker ("La Tentation d'exister", "La Chute dans le temps", "De l'inconvénient d'être né"), likasa den gamle tyske pederastsymbolisten Stefan George ("Das Jahr der Seele", "Der Teppich des Lebens und die Lieder von Traum und Tod", "Tage und Taten" - bombastisk tyska som gor en knasvag...)
Citera
2008-02-29, 13:59
Medlem
Michael Leidzens avatar
I Was Tortured By the Pygmy Love Queen är en något ovanlig titel på en bok.
Citera
2008-02-29, 18:28
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael Leidzen
I Was Tortured By the Pygmy Love Queen är en något ovanlig titel på en bok.
Den påminner ganska mycket om pamfletten Bobby Fischer skrev efter att han greps misstänkt för bankrån, I was tortured in the Pasadena Jailhouse.
Det är också en slagkraftig titel.
Citera
2008-03-01, 20:14
Medlem
Svårt att säga

Väldigt svårt att säga men Stephen Kings bok Lida. Den tycker jag var en väldigt bra boktitel. Inte bara det att boken är superbra men han lyckas få in så mycket med namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in