2024-12-30, 20:03
Medlem
Film på hela händelsen.
https://www.youtube.com/watch?v=Xqw8_TylJm4
Gärningsman dömd i Tingsrätten 2024-12-22 för ofredande, olaga hot samt ett bidrag till Brottofferjouren. Till det så får han stå för sitt advokatarvode, Summa 37265 kronor.

Lite info om brottsoffret Björn. Han har en ryggmärgsskada och armcyklar runt 400 mil per år. Han är rullstolsburen sen 20-års åldern.
https://funktionshinderpolitik.se/bj...pa-cykelbanan/

Aktuell lagstiftning:

Trafikförordningen Kap.3 §53 7-de meningen
"Ett fordon får inte stannas eller parkeras i ett cykelfält,"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1998-1276/#K3

Att diskutera i tråden. Notera att den ligger i Aktuella Brott och Kriminalfall.
Vem är gärningsmannen?
Hur ska man beivra de kriminella bilister som har för vana att stanna sina motorfordon i Hammarby Allé?
Domen om nu någon kan få fram den?

Det som inte ska diskuteras i tråden är allmänt tyckande eller hatande om och av cyklister
Det finns flera sådana trådar redan
(FB) Dessa jädrans cyklister
(FB) Varför är cyklister i Stockholm så otrevliga?
(FB) Cyklister som cyklar på vägen trots cykelbana (Alla cykel i trafikfrågor)
Citera
2024-12-30, 20:41
Medlem
kalkryggars avatar
Fy fan. Det sjuka är att jag känner igen svinet i bilen. Tänk om man vet vem han är. Jag har i alla fall skickat runt filmen till alla jag känner så får vi se om det ger något.

Hur fan kan man spotta på en rullstolsbunden. Han borde ju ha så mycket stryk att han själv får sitta i rullstol.
Citera
2024-12-30, 20:44
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Film på hela händelsen.
https://www.youtube.com/watch?v=Xqw8_TylJm4
Gärningsman dömd i Tingsrätten 2024-12-22 för ofredande, olaga hot samt ett bidrag till Brottofferjouren. Till det så får han stå för sitt advokatarvode, Summa 37265 kronor.

Lite info om brottsoffret Björn. Han har en ryggmärgsskada och armcyklar runt 400 mil per år. Han är rullstolsburen sen 20-års åldern.
https://funktionshinderpolitik.se/bj...pa-cykelbanan/

Aktuell lagstiftning:

Trafikförordningen Kap.3 §53 7-de meningen
"Ett fordon får inte stannas eller parkeras i ett cykelfält,"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1998-1276/#K3

Att diskutera i tråden. Notera att den ligger i Aktuella Brott och Kriminalfall.
Vem är gärningsmannen?
Hur ska man beivra de kriminella bilister som har för vana att stanna sina motorfordon i Hammarby Allé?
Domen om nu någon kan få fram den?

Det som inte ska diskuteras i tråden är allmänt tyckande eller hatande om och av cyklister
Det finns flera sådana trådar redan
(FB) Dessa jädrans cyklister
(FB) Cyklister som cyklar på vägen trots cykelbana (Alla cykel i trafikfrågor)

Bilisten har ju verkligen en svinigt beteende och förtjänar sin dom helt och hållet då han spottar (2ggr?) på cyklisten, samtidigt hade ju allt kunnat undvikas med lite samspel av cyklisten. Ja, cyklisten har ju rätt, men i samhället i stort hjälper det om alla kan kompromissa någorlunda. Han får ju 37k så han är väl nöjd, men personligen hade jag aldrig pallat käfta men en bil så där bara för att jag av ren princip vägrar köra om honom. Autist de lux?

Samtidigt är det bra att folk brinner för saker. Utan det skulle ingen ändring ske.

Av ren nyfikenhet, det lilla som syns på videon av Björn: Jag tolkade något jag läste som att det inte alltid är givet att cyklisten/funktionshindret kan kolla bakåt för att kunna köra om. Backspeglar är inte obligatoriskt i det läget? Jag vet att cyklister utan funktionshinder inte har något sånt krav, men vad gäller för funktionshindrade? Uppriktig nyfikenhet då jag har dålig kunskap om fysiskt funktionshindrade (som armcyklar i stadsmiljö).
Senast redigerad av Flyer6 2024-12-30 kl. 21:18.
Citera
2024-12-30, 21:03
Medlem
franges avatar
Nu verkar han ju skapligt drygt, den där gnällande "cyklisten". Hade någon kommit fram och bankat på min bil så hade jag heller inte svarat särskilt trevligt kan jag ju säga, så helt oskyldig bara för att han satt i någon hemmasnickrat cykel-rullstol så kan jag inte säga att han verkar helt oskyldig.

Sen går det ju inte att komma ifrån att cyklister generellt är ett jävla pack som knappast förtjänar så mycket sympati.
Citera
2024-12-30, 21:03
Medlem
Ramsviks avatar
Bilisten kör flera gånger framåt för att ge plats för "cyklisten" vilket den senare låtsas inte förstå. Han är klart inriktad på att provocera och hör inte hemma i en civiliserad trafikmiljö. OK att det handlar om en markerad cykelbana men med tanke på trafiksituationen kunde cyklisten bekvämt ha trampat vidare genom att köra om bilen.

Det är tråkigt med sådana jönsar i trafiken vare sig de färdas på två eller fyra hjul. Jag bor i 08-innerstad och kör både bil och cykel flera gånger i veckan. Tycker trafiken fungerar smidigt och bra. Ett krux är dock gruppen av mer eller mindre fanatiska cyklister som ser cyklandet som en tävling och inspiration till provokationer och inte som en skön avkoppling. Kanske till och från jobbet. Ja, ja, det finns också tokiga bilister.
Citera
2024-12-30, 21:14
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Bilisten har ju verkligen en svinigt beteende och förtjänar sin dom helt och hållet då han spottar (2ggr?) på cyklisten, samtidigt hade ju allt kunnat undvikas med lite samspel av cyklisten. Ja, cyklisten har ju rätt, men i samhället i stort hjälper det om alla kan kompromissa någorlunda. Han får ju 37k så han är väl nöjd, men personligen hade jag aldrig pallat käfta men en bil så där bara för att jag av ren princip vägrar köra om honom.

Samtidigt är det bra att folk brinner för saker. Utan det skulle ingen ändring ske.

Av ren nyfikenhet, det lilla som syns på videon av Björn: Jag tolkade något jag läste som att det inte alltid är givet att cyklisten/funktionshindret kan kolla bakåt för att kunna köra om. Backspeglar är inte obligatoriskt i det läget? Jag vet att cyklister utan funktionshinder inte har något sånt krav, men vad gäller för funktionshindrade? Uppriktig nyfikenhet då jag har dålig kunskap om fysiskt funktionshindrade (som armcyklar i stadsmiljö).

Det är väl inte cyklisten som får pengarna utan advokaten?
Citera
2024-12-30, 21:16
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Det är väl inte cyklisten som får pengarna utan advokaten?

Ah, sorry, noterade inte att 37k var till advokaten (tyckte det var ovanligt högt för brottsoffer). Men oavsett lär cyklisten få något belopp.
Citera
2024-12-30, 21:18
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Det här är en av de vanliga kränkta youtubecyklisterna som cyklar omkring i Stockholm.
Citera
2024-12-30, 22:01
Medlem
henrikos avatar
Bankade på bilen? Det där var ett fullt normalt klapp som en signal att du är i vägen, för att bilen stod fel, och inte någon skadegörelse direkt. Trafikens motsvarighet till en klapp i ryggen eller i sidan, när du står i vägen i en trappa eller liknande.

Dessutom så var det tydligt att bilföraren hade uppfattat den första ljudsignalen, så bilföraren har moraliskt sett helt sig själv att skylla för att någon klappar på hans bil i det läget.
Citera
2024-12-30, 22:02
Medlem
henrikos avatar
Vad är det med folk som inte tål att man påtalar när de gör fel? Är det inte bara att skämmas lite, och sedan göra rätt?

Eller i alla fall komma med någon bra ursäkt, typ:
-Jag hämtar upp min mormor som har svårt att gå längre sträckor, och hon kommer inom en minut.
Citera
2024-12-30, 22:04
Medlem
henrikos avatar
Fick Kia-föraren behålla körkortet?'

Förutom att stanna i cykelbanan, två gånger, lyckas han ju inom samma minut begå en hel rad ytterligare trafikförseelser. Han kör rakt ut i gatan utan att använda körriktningsvisare, framför vita Passat-kombin. Han svänger sedan upp på trottoaren, återigen utan att använda körriktningsvisare, där han då står på tok för nära ett övergångsställe. Sedan missar han använda körriktningsvisare en tredje gång när han svänger ut rakt framför cyklisten som han nog borde ha lämnat företräde till i det läget. Sedan är jag osäker, för att det blir ett klipp i videon, men det är skyltat lämna företräde i korsningen också, och nog ser det ut som han kör rakt där trots svarta bilen som kommer från höger i bild.
Citera
2024-12-30, 22:06
Medlem
henrikos avatar
Har sociala myndigheter kontaktats, om det är så att han har barn, som sades i videon, och han beter sig så här med barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in