Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-31, 09:52
  #253
Medlem
popeondopes avatar
Genom i princip hela världshistorien hade dessa människor dömts till döden, i modern tid så hade de fått livstids fängelse. Men i Sverige skyddar man dem!? Det känns som personerna som fattar besluten har något att dölja.
Citera
2011-10-31, 10:11
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan ju finnas goda skäl som ingen vill skall komma på bordet. Framförallt tror jag att det finns en del lyckade dubbelagenter, som fått mycket beröm i STASI-arkiven men där SÄK varit helt informerade och information har skickats under full kontroll. De skall ju rätteligen sorteras undan innan man hänger ut förrädarna...

Problemen med de här agentarkiven är också att spioner och spionorganisationer ljuger så ohemult. Man kan inte lita på något, vare sig hit eller dit. Det vore ju till exempel rätt så trist om STASI hade spetsat sina arkiv med litet namn på folk de absolut inte haft framgång med, bara för att ställa till med skit om arkiven skulle läcka någon gång?

Den här invändningen om att vissa kan vara dubbelagenter begriper jag fortfarande inte, trots att du kommit med den ett par gånger nu. Då är det ju bara för SÄPO att bekräfta att så är fallet så är personen rentvådd och tvärtom en hjälte. Att det skulle leda till några negativa konsekvenser att ha varit SÄPO-agent mot DDR för 25-35-45 år sedan har jag väldigt svårt att se.

Ditt resonemang i det andra stycket tror jag inte på. Jag tror knappast att man inom DDR tänkte i banor av att "jaja snart faller den här skiten, vi skriver in några journalister och näringslivstoppar i lilleputtlandet Sverige så kan vi i alla fall vara säkra på att mänskligheten går under samtidigt med Sovjetunionen".

I övrigt håller jag med C4_1880 i det mesta. Gärna en genomgång av arkiven från erfarna forskare innan de öppnas. Jag tycker att all informationen skall ut, men däremot får det naturligtvis gärna finnas en balanserad utredning om vad informationen egentligen visar.
Citera
2011-10-31, 10:27
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Den här invändningen om att vissa kan vara dubbelagenter begriper jag fortfarande inte, trots att du kommit med den ett par gånger nu. Då är det ju bara för SÄPO att bekräfta att så är fallet så är personen rentvådd och tvärtom en hjälte. Att det skulle leda till några negativa konsekvenser att ha varit SÄPO-agent mot DDR för 25-35-45 år sedan har jag väldigt svårt att se.

Nog håller jag med om att spionerna bör hängas ut men vi ska ha i åtanke att spionverksamhet inte precis är någon normal verksamhet. Jag tror knappast att du kommer att hitta en SÄPO-avlöningslista som visar på att Karl Andersson hade anställning som dubbelagent mellan åren 1972-75.
Dessa herrar, för det var det vanliga på den tiden, har med största sannolikhet sett till att utplåna allt ev. nedskrivet om verksamheten. Mycket av arbetet var en gråzon mellan lagligt och olagligt. "Arbetsgivaren" var kanske inte alltid den som man trodde var arbetsgivare. Den som var "anställd" kanske inte alltid insåg i vems ärenden han eller hon i verkligheten gick.
De som trodde sig vara i STASI-tjänst kanske redan hade avslöjats av SÄPO men utnyttjades därefter, utan personens vetskap, av SÄPO för att mata in desinformation till öst.
Det finns massvis att sådana exempel genom historien.

Men i grund och botten anser jag att listan bör publiceras.
Citera
2011-10-31, 10:28
  #256
Medlem
thegoodshepherds avatar
Jag håller tummarna och hoppas det står smaskiga detaljer om Jan Guillou.

Men om nu listan skulle komma ut har säkerligen en del sidor "råkats" komma på vilovägar. Samma sak om Tsunamibanden skulle komma ut.

Tror inte det finns ett land i väst som jämt ska föra folket bakom ljuset i sån omfattning som Sverige.
Citera
2011-10-31, 10:58
  #257
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Den här invändningen om att vissa kan vara dubbelagenter begriper jag fortfarande inte, trots att du kommit med den ett par gånger nu. Då är det ju bara för SÄPO att bekräfta att så är fallet så är personen rentvådd och tvärtom en hjälte. Att det skulle leda till några negativa konsekvenser att ha varit SÄPO-agent mot DDR för 25-35-45 år sedan har jag väldigt svårt att se.

Ditt resonemang i det andra stycket tror jag inte på. Jag tror knappast att man inom DDR tänkte i banor av att "jaja snart faller den här skiten, vi skriver in några journalister och näringslivstoppar i lilleputtlandet Sverige så kan vi i alla fall vara säkra på att mänskligheten går under samtidigt med Sovjetunionen".

I övrigt håller jag med C4_1880 i det mesta. Gärna en genomgång av arkiven från erfarna forskare innan de öppnas. Jag tycker att all informationen skall ut, men däremot får det naturligtvis gärna finnas en balanserad utredning om vad informationen egentligen visar.

Det sista låter helt OK.

Vad gäller att spetsa arkiv med kontrollposter är det helt och hållet standard. Att det finns desinformation inbyggt i registret är därför extremt sannolikt. Att sortera bort dessa är förmodligen inte svårt, men förstås helt nödvändigt. Ett sådant skydd är ju inte avsett att vara en tisinställd bomb, utan att göra det svårt att använda registret om det röjs. Jag tror att en tidigare länk visar på den tre- eller fyrdelade strukturen i registret där det skulle behövas flera delar för att sammanställa det till ett begripligt "spionregister".

Jag skall försöka förklara hur man kan tänka om "namn som inte skall nämnas":

Det finns med säkerhet både informatörer och kontrainformatörer i materialet. I något eller några fall kan man tänka sig att det fortfarande kan skada individer (som är "goda, givetvis, de andra kan vi gott hänga ut...) om uppgifter att de varit mer lojala mot Sverige än DDR kommer ut. De positiva konsekvenserna i allmänhetens ögon får ju ställas mot negativa konsekvenser i närmiljön, familj och släktingar. Det är ju t ex rimligt att STASI kontaktat personer (svenskar) med koppling till DDR, och då kan det ju tänkas att detta kan skada familjerelationer, till exempel.

Det finns också sekretess (hemligstämpling) på den typen av uppgifter, och den sekretessen kan inte brytas utan vidare. Alla hemliga uppgifter prövas om de kan avhemligas, därför en genomgång innan de offentliggörs. Det kan ju tänkas att det finns mer under ytan än STASI-kontakter. Låt oss till exempel spekulera i att STAI har lämnat någon informatör vidare till Sovjet och sedan Ryssland och detta är känt men dumt att lämna ut.

Sedan, en allmän praxis att när brott är preskriberade, så är de preskriberade. Utredningar genomförs inte därefter, och då kan man hävda att det av rättssäkerhetsskäl kan vara olämpligt att nämna namn som inte kommer att utredas vidare och där omfattning och gärning inte klarlagts i rättslig mening.

Givetvis ligger det i flertalets intresse att frågorna belyses och att publicera en namnlista kan man mycket väl göra efter en genomgång. Litar man inte riktigt på SÄK och MUST så an man väl städsla andra forskare.

Jag pekar bara på varför det inte bara är att maila hela klabbet till AB, om man säger så.
Citera
2011-10-31, 14:50
  #258
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4_1880
Präst var DDR-agenten "Thomas"
http://www.vk.se/Article.jsp?article=488926

Västerbottensprästen: "Det är en komplott mot mig"
http://www.vk.se/Article.jsp?article=488928

I Almgrens bok är detta nr 24.

https://www.flashback.org/t1701084
Citera
2011-10-31, 18:19
  #259
Medlem
Lat saga att man hade tillgang till en person som har insyn i arkiven ... personen i fraga kan av sjalvklara anledningar inte lamna ut hela arkiven, men dar emot kan han verifiera om ett (eller flera) namn finns med, och forhoppningsvis ge lite info om i vilket sammanhang ett namn finns med...

I sa fall, vilka namn vore intressanta?

Nagra sjalvklara namn torde vara:
Olof Palme
Lars Ohly
Mona Sahlin
Jan Juillou
Jan Myrdal

...fler?

Notera att enda syftet vore nyfikenhet. Syftet vore inte att smutskasta eller komma med nagra stora avslojanden. Informationen skulle aldrig ga att formellt verifiera da alla kallor kommer att forbli anonyma.

Inga PM tack.

Tack pa forhand!
Citera
2011-11-01, 14:23
  #260
Medlem
Ofattbart...

Spionbok utreds av Justitiekanslern:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=489905

Är vi i Östtyskland eller i Sverige?:
http://nilssonsandermedia.com/2011/1...ler-i-sverige/
Citera
2011-11-01, 17:17
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4_1880
Ofattbart...

Spionbok utreds av Justitiekanslern:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=489905

Är vi i Östtyskland eller i Sverige?:
http://nilssonsandermedia.com/2011/1...ler-i-sverige/

>>>---------------------------->
I 20 kap. 3 § brottsbalken finns regler om straff för brott mot tystnadsplikt. Straffbarhet enligt denna bestämmelse inträder bl.a. om någon uppsåtligen har röjt uppgift, som han har varit skyldig att hemlighålla enligt lag. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år. Har gärningen begåtts av oaktsamhet, är straffet böter. I ringa fall av oaktsamhetsbrott skall ej dömas till ansvar.

Straffbestämmelsen om brott mot tystnadsplikt är subsidiär, vilket betyder att den inte skall tillämpas om gärningen annars är särskilt belagd med straff.

Brottsbalken hittar du http://lagen.nu/1962:700
http://lawline.se/answers/4364

Justitiekanslern (JK) har nu beslutat att inleda en förundersökning beträffande misstänkt brott
mot tystnadsplikt och uppdrar samtidigt åt Internationella åklagarkammaren i Stockholm att
verkställa förundersökningen samt redovisa resultatet till JK.
Detta efter att Säpo tagit del av ovan nämnda boks innehåll och begärt att JK ska pröva om ett tystnadspliktsbrott har begåtts.
JK konstaterar i sitt beslut den som röjer en uppgift som han eller hon är skyldig att
hemlighålla kan fällas till ansvar för brott mot tystnadsplikt enligt 20 kap. 3 § (1962:700)
brottsbalken. Enligt JK innehåller den aktuella boken uppgifter som ger anledning att anta att
ett brott mot tystnadsplikt har begåtts varför förundersökning ska inledas.



________________________________
Hej Seppo jag vet (också) att ni tittar
__________________
Senast redigerad av The.Whistleblower 2011-11-01 kl. 17:23.
Citera
2011-11-01, 17:26
  #262
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Jag håller tummarna och hoppas det står smaskiga detaljer om Jan Guillou.

Men om nu listan skulle komma ut har säkerligen en del sidor "råkats" komma på vilovägar. Samma sak om Tsunamibanden skulle komma ut.

Tror inte det finns ett land i väst som jämt ska föra folket bakom ljuset i sån omfattning som Sverige.

De lyckades väl inflytelseagenterna, det är här som Sovjetstatens ande lever kvar längst.
Citera
2011-11-01, 17:36
  #263
Medlem
TonyGrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Tror inte det finns ett land i väst som jämt ska föra folket bakom ljuset i sån omfattning som Sverige.
Det är nog snarare så att det görs ett dåligt jobb med att hålla själva skyddandet av information hemligt.
Citera
2011-11-02, 11:11
  #264
Medlem
"I dagens Sverige är det tydligen ett värre brott att peka ut landsförrädare som gått främmande makts ärenden än att ha varit sagda landsförrädare."

http://www.nwt.se/asikter/ledare/art...KzsMU.facebook
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback