Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-05-20, 09:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkeringForbjuden
Det är mycket möjligt! Men upplever att tyget är annorlunda. Tror att man ska gå för så lite tillsatser som möjligt om man vill att de ska hålla. Mina gamla Dressman jeans håller ju, de är i princip 100% bomull.
Har du råd kan du köpa jeans i selvedge denim, alltså rå denim. Ännu bättre om det är Japanskt selvedge denim. Men sådana kostar några tusenlappar per par. Nudie är väl så nära du kommer utan att kosta en arm och ett ben. Men även de kommer nötas ut i skrevet ifall du har breda lår.
Citera
2024-05-21, 17:48
  #26
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Har du råd kan du köpa jeans i selvedge denim, alltså rå denim. Ännu bättre om det är Japanskt selvedge denim. Men sådana kostar några tusenlappar per par. Nudie är väl så nära du kommer utan att kosta en arm och ett ben. Men även de kommer nötas ut i skrevet ifall du har breda lår.

Mina fem senaste jeans har varit selvedge från Nudie. Tycker dom är riktigt prisvärda och snygga. Utöver det har jag såpass stor rotation på mina jeans så det skulle ta extremt lång tid att slita ut ett par…plus att jag inte har feta lår som skaver.
Citera
2024-05-21, 17:55
  #27
Medlem
Galejans avatar
Jag har samma problem som TS, byxorna slits i skrevet. Och jag är definitivt inte fet, tvärtom. Slitaget uppstår oavsett material och alltid precis till höger om ”skrevsömmen” mitt mellan benen. Skadan ser alltid likadan ut, ett fyra-fem cm långt rakt ”snitt” i tyget. Det här är dessutom något relativt nytt, det är först senaste tio åren jag har märkt av det. Tidigare var det inte ett problem. Någonting har hänt med tygkvaliteten. Det verkar som att tyget slits av ”vickandet” som uppstår när man går, alltså att små stretchningar av och av vid rörelse nöter ut området som rör sig.
__________________
Senast redigerad av Galejan 2024-05-21 kl. 17:59.
Citera
2024-05-21, 17:59
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det finns bara ett jeansmärke icke-mode människor använder och det är Wrangler.

+1 på det. 13MWZ håller typ ett år vid daglig användning. Dock inte jättelätta att hitta i Sverige.
Citera
2024-05-21, 22:17
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
+1 på det. 13MWZ håller typ ett år vid daglig användning. Dock inte jättelätta att hitta i Sverige.

Kollade lite
Wranglers klassiska 13mwz tycks finnas här:

Scandinavianwestern.com

Mer jeans för pengarna är nog svårt att hitta. Om du kan leva med gammal hederlig hög midja och den gamla klassiska indigoblå färgen. De känns tjocka och styva i materialet första månaden men sen vänjer man sig och de blir även smidigare efterhand. Har kört nästan bara dessa i 10 års tid nu.
Citera
2024-05-21, 22:18
  #30
Avstängd
Paleoketovors avatar
Fyndlagret, 150 spänn. Släpp prestigen.
Citera
2024-05-21, 22:28
  #31
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag har samma problem som TS, byxorna slits i skrevet. Och jag är definitivt inte fet, tvärtom. Slitaget uppstår oavsett material och alltid precis till höger om ”skrevsömmen” mitt mellan benen. Skadan ser alltid likadan ut, ett fyra-fem cm långt rakt ”snitt” i tyget. Det här är dessutom något relativt nytt, det är först senaste tio åren jag har märkt av det. Tidigare var det inte ett problem. Någonting har hänt med tygkvaliteten. Det verkar som att tyget slits av ”vickandet” som uppstår när man går, alltså att små stretchningar av och av vid rörelse nöter ut området som rör sig.

Något har hänt, de Boss jeans jag köpte före 2016 är fortfarande som ”nya”, de jag har köpt efter 2016 slits sönder (rak ”söm” i grenen). Nej har inte blivit fetare, tvärtom, har köpt; regular, ”stretch” m fl. samtliga dessa går sönder efter ca 6-8 mån. Köper nu endast jeans när t ex Boozt har rea…fan i mig löjligt. Funderat på om man ska gå med nya jeans direkt till skräddaren och be han sy på en ”lapp” i grenen…inte en aning om det är lösningen men kvaliteten är urusel numera (Boss som exempel ovan, men även andra märken har jag fått detta löjliga problem med)
Citera
2024-05-21, 22:43
  #32
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gayloard_Fokker
Något har hänt, de Boss jeans jag köpte före 2016 är fortfarande som ”nya”, de jag har köpt efter 2016 slits sönder (rak ”söm” i grenen). Nej har inte blivit fetare, tvärtom, har köpt; regular, ”stretch” m fl. samtliga dessa går sönder efter ca 6-8 mån. Köper nu endast jeans när t ex Boozt har rea…fan i mig löjligt. Funderat på om man ska gå med nya jeans direkt till skräddaren och be han sy på en ”lapp” i grenen…inte en aning om det är lösningen men kvaliteten är urusel numera (Boss som exempel ovan, men även andra märken har jag fått detta löjliga problem med)
Precis. Det där med lapp i grenen är något jag också tänkt på. Betalar man många hundralappar för ett par byxor så förväntar man sig att tyget ska hålla mer än 6-12 månader innan det är trasigt. Nästa gång jag köper byxor ska jag bannemig sy i en nötlapp på insidan av byxorna i skrevet och så ska vi se om de likväl slits sönder. Sker det så är det en indikation på att det handlar om sämre kvalitet på tyget snarare än att vi allihop skulle vara feta och svettiga.

Också intressant att du verkar få hål på exakt samma ställe vid sömmen i grenen. Då är vi tre som upplever precis samma sak.
Citera
2024-05-22, 06:47
  #33
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
På resande fot, men rätt säker på att ”flärpen” i grenen var tjockare/kraftigare förut, kollar när jag kommer hem, om så fotar och lägger upp.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback