Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-01, 12:17
  #1
Avstängd
Vilken matematisk kunskap har man mest nytta av enligt dig?
Citera
2024-03-01, 12:21
  #2
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Vilken matematisk kunskap har man mest nytta av enligt dig?

I vilka sammanhang?
Citera
2024-03-01, 12:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Vilken matematisk kunskap har man mest nytta av enligt dig?
De fyra räknesätten. Används dagligen, i alla fall hos mig. Mer sällan hos de i Lyxfällan.
Citera
2024-03-01, 12:24
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
I vilka sammanhang?
I verkliga livet.
Citera
2024-03-01, 12:25
  #5
Medlem
Du har nytta av all matematisk kunskap, i olika grad beroende på vad du gör på ditt jobb och din fritid. Kan du tillräckligt mycket matte så använder du den inte själv, utan du lär ut den. Eller så forskar du fram mer kunskap inom matte.

Ta en så enkel sak som sin hushållsekonomi: TV-program som "Lyxfällan" gör det helt klart att vissa människor har inte fått lära sig hålla koll på sin egen ekonomi, och för det behöver du främst addition och subtraktion. Med lite mer avancerad ekonomi kan du behöva tex logaritmer, för att svara på frågan "Hur lång tid tar det innan mina pengar som ger X procent avkastning per år har fördubblats?"
Citera
2024-03-01, 12:25
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
De fyra räknesätten, eftersom oavsett om du vill hålla på med geometri, analys, algebra eller något annat så måste du kunna de fyra räknesätten.
Citera
2024-03-01, 12:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
I verkliga livet.
Du låter som någon som inte riktigt fattat vitsen med kunskap.
Citera
2024-03-01, 12:30
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du låter som någon som inte riktigt fattat vitsen med kunskap.
Vad har du för nytta av att kunna hitta primitiva funktioner t ex?
Citera
2024-03-01, 12:32
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Du har nytta av all matematisk kunskap, i olika grad beroende på vad du gör på ditt jobb och din fritid. Kan du tillräckligt mycket matte så använder du den inte själv, utan du lär ut den. Eller så forskar du fram mer kunskap inom matte.

Ta en så enkel sak som sin hushållsekonomi: TV-program som "Lyxfällan" gör det helt klart att vissa människor har inte fått lära sig hålla koll på sin egen ekonomi, och för det behöver du främst addition och subtraktion. Med lite mer avancerad ekonomi kan du behöva tex logaritmer, för att svara på frågan "Hur lång tid tar det innan mina pengar som ger X procent avkastning per år har fördubblats?"
Ja just att kunna lösa enkla ekvationer mha logaritmer håller jag med om kan vara bra i verkliga livet.
Citera
2024-03-01, 12:34
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
De fyra räknesätten, eftersom oavsett om du vill hålla på med geometri, analys, algebra eller något annat så måste du kunna de fyra räknesätten.
Jepp dom fyra räknesätten och gångertabbelen upp till 10 bör alla lära sig, det tycker jag också.
Citera
2024-03-01, 12:47
  #11
Avstängd
Förslagen hittills skulle ju gå att lära sig på några års grundskola, eller hur. Egentligen borde det vara avklarat redan på lågstadiet.

Så varför är det inte det?
Citera
2024-03-01, 12:48
  #12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Vilken matematisk kunskap har man mest nytta av enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jepp dom fyra räknesätten och gångertabbelen upp till 10 bör alla lära sig, det tycker jag också.
Men inte vänstern och faktiskt många lärare och pedagoger.. De ser ingen anledning till att kunna rabbla multiplikationstabellen. Det är onödigt enligt dem. Men eftersom de inte är så duktiga på räkna ut saker, så förstår de inte vad deras åsikter leder till.

Men desto mer matematik du kan, desto lättare är det är förstå saker som går att beräkna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback