Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-03, 17:40
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Praktiskt arbete?
Är mättekniker.
Citera
2024-03-03, 19:17
  #278
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Är mättekniker.
Ja då antar jag att det blir mycket trigonometri (även om jag inte riktigt vet vad en mättekniker gör).
Jag gissar att många vinklar sitter utantill efter ett tag.
Citera
2024-03-03, 19:41
  #279
Medlem
ZtaffanZtarBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Vilken matematisk kunskap har man mest nytta av enligt dig?

Jag har inte läst genom alla svar så någon kanske nämnt detta redan. Men jag tycker att för få lägger fokus på grundläggande logik som en viktig kunskap. Alltså förstå skillnaden mellan ekvivalens, implikationer osv. Om man vill vara pretentiös så kallas det för satslogik, men man behöver nog inte ens gå så långt. Snarare att bara förstå skillnaden mellan; om A händer så medför det B jämfört med; i och med att B hände så måste A ha hänt. Tror detta är väldigt viktigt för att navigera i den extrema mängd information vi utsätts för dagligen på något sätt, och är en ganska grundläggande kunskap vi nog använder utan att se det som matematik.
Citera
2024-03-03, 21:09
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Ja då antar jag att det blir mycket trigonometri (även om jag inte riktigt vet vad en mättekniker gör).
Jag gissar att många vinklar sitter utantill efter ett tag.
Ett enkelt exempel kan vara att jag har mätt upp ett horisontalt plan och ett vertikalt plan. Det vertikala planet ska vara 90° från det horisontala. Efter mätning visar det att planet har en lutning på 89,9°. Kunden vill att jag skriver avikelsen i mm/m.

Mättekniker är vad det låter, jag mäter saker. Oftast i ett koordinatsystem(xyz) med en tracker.
Citera
2024-03-04, 09:00
  #281
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Ett enkelt exempel kan vara att jag har mätt upp ett horisontalt plan och ett vertikalt plan. Det vertikala planet ska vara 90° från det horisontala. Efter mätning visar det att planet har en lutning på 89,9°. Kunden vill att jag skriver avikelsen i mm/m.

Mättekniker är vad det låter, jag mäter saker. Oftast i ett koordinatsystem(xyz) med en tracker.
Mäter du två avstånd och en vinkel och använder t ex cosinussatsen för att bestämma det tredje?
Eller tre avstånd för att få fram vinklarna?
Citera
2024-03-04, 09:33
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Mäter du två avstånd och en vinkel och använder t ex cosinussatsen för att bestämma det tredje?
Eller tre avstånd för att få fram vinklarna?
I detta fall använder jag en laser som skapar punkter i koordinatsystem.
I detta fall skapar jag de två planen i mätprogrammet över snittet av punkterna jag har uppmätt. Origo läggs där planen korsas och lodas då kan du se i programmet hur många grader det avviker.
Därefter hade jag kört tan(0,1)×1000 och eventuellt ×Längd i M.
Citera
2024-03-04, 09:44
  #283
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
I detta fall använder jag en laser som skapar punkter i koordinatsystem.
I detta fall skapar jag de två planen i mätprogrammet över snittet av punkterna jag har uppmätt. Origo läggs där planen korsas och lodas då kan du se i programmet hur många grader det avviker.
Därefter hade jag kört tan(0,1)×1000 och eventuellt ×Längd i M.
Det är ganska fantastiskt.
Snacka om att matematik är användbart (men jag måste grubbla lite på varför metoden ovan fungerar)
Citera
2024-03-04, 16:14
  #284
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Tycker du som matematiker att matematik 1 och 2 som finns i gymnasiet är bra som det är eller bör göras om och bli mer relevant?
Som jag visat från mitt eget liv så finns ingen "relevant matematik för vardagen" på såpass hög nivå som gymnasiet. Jag tror ärligt inte att Sverige sett ut ett enda dugg annorlunda om 90% av de som gick i gymnasiet aldrig pluggare matte (eller kemi fysik biologi). Det är bara en liten klick som behöver matte t.ex ingenjörer och fysiker.
Citera
2024-03-04, 16:17
  #285
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Sant, utan att faktiskt räkna på det är vi ju urusla på sannolikheter. Som t ex den s k Födelsedagsparadoxen är ett exempel på.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3...edagsparadoxen
Alla som köper lotter, spelar på lotto osv, även på V75 och fotboll, saknar totalt intresse för matematik. Jag har aldrig köpte en lott i hela mitt liv. Varför skulle jag. Där har min kunskap om sannolikhet tjänat mig en del pengar och minskar min exponering mot Förlustdepp.
Citera
2024-03-04, 16:18
  #286
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Som jag visat från mitt eget liv så finns ingen "relevant matematik för vardagen" på såpass hög nivå som gymnasiet. Jag tror ärligt inte att Sverige sett ut ett enda dugg annorlunda om 90% av de som gick i gymnasiet aldrig pluggare matte (eller kemi fysik biologi). Det är bara en liten klick som behöver matte t.ex ingenjörer och fysiker.

Nej precis, tänker samma sak. Men tydligen är det viktigt att memorera massa formler, linjära ekvationer och algebra inför vuxenlivet
Citera
2024-03-04, 16:20
  #287
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Nej precis, tänker samma sak. Men tydligen är det viktigt att memorera massa formler, linjära ekvationer och algebra inför vuxenlivet
Syftet med matematik på högre nivå än klass 9 är att få använda hjärnan, att testa sin kapacitet, pressa sig, kanske att sålla ut den lilla klick 10% som ska bli ingenjörer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback