Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-19, 18:15
  #1
Medlem
Tja!

Funderat på att skaffa en elcykel för att ta mig till plugget. För att ta det snabbt: jag är sugen på att bygga en olaglig elcykel men är lite paranoid över vad som händer om man blir catchad av snuten. Ska jag nöja mig med en klen 250W motor som inte går snabbare än 25km/h?

Tack för mig.
Citera
2023-09-19, 18:22
  #2
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja det är märkligt att inte polisen gör ett par räder en gång för alla och visar att de beslagtar dessa fordon, vilket vore snöpligt för dessa ägare. Under tiden råder osäkerhet på diverse forum. Ett av dem är följande tråd här på Flashback (FB) Elsparkcykel blir man stoppad av polis?
Citera
2023-09-19, 18:22
  #3
Medlem
Damonites avatar
Du kommer garanterat att åka dit för olovlig körning, alternativt för vårdslöshet i trafik och dö är det var att punga ut lite dagsböter eller i värsta fall säga tack och hej till ditt körkort om du har ett.
Citera
2023-09-19, 18:24
  #4
Medlem
Damonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damonite
Du kommer garanterat att åka dit för olovlig körning, alternativt för vårdslöshet i trafik och dö är det var att punga ut lite dagsböter eller i värsta fall säga tack och hej till ditt körkort om du har ett.

Precis som jag uppenbarligen bör bli åtalad för vårdslöshet i grammatik på allmänna forum.
Citera
2023-09-19, 18:25
  #5
Medlem
burialhexs avatar
Hörde i helgen om en bekant som blev tagen. Vårdslöshet i trafik - ska tydligen luta åt att han mister sitt körkort men någon "dom" har inte kommit utan det var det poliserna som stoppade honom sa.
Citera
2023-09-19, 18:25
  #6
Medlem
Varför inte en laglig med borttagen 25 km/tim-spärr, min klarar utan vidare 45 och spärren är tillbaks när man stänger av och slår på igen, spärren tas bort med knappkombination.
https://www.elcykeltrim.se/trimsatser--valj-motor/
Citera
2023-09-19, 18:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damonite
Du kommer garanterat att åka dit för olovlig körning, alternativt för vårdslöshet i trafik och dö är det var att punga ut lite dagsböter eller i värsta fall säga tack och hej till ditt körkort om du har ett.

fyfan tycker det är så jävla fjantigt med regler kring cyklar och allt i den stilen. Men visst, är väl dumt att riskera körtkortet och betala dyra böter för man cyklat lite för fort. Kanske blir att bygga en lagligt istället.
Citera
2023-09-19, 18:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Varför inte en laglig med borttagen 25 km/tim-spärr, min klarar utan vidare 45 och spärren är tillbaks när man stänger av och slår på igen, spärren tas bort med knappkombination.
https://www.elcykeltrim.se/trimsatser--valj-motor/

Jag har ingen elcykel för tillfället, utan tanken är att jag ska konvertera en vanlig cykel med en elmotor från Amazon. Alternativen är att antingen köpa en 1000W- eller en 250W motor.
Citera
2023-09-19, 18:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Elsparkcykel Mopedklass II

Det finns mycket starka elsparcyklar och dessa går under andra regler.

Dessa får max ha en motoreffekt på 1000W och vara konstruerad för att klara hastigheter upp mot 25km/h, Fordonet måste följa EU-gemensamma regler och ha trafikförsäkring, krav på hjälm, förarbevis och åldersgräns på 15år.

Orkar inte hålla på med försäkringar och sånt strunt. Är ute efter en vanlig elcykel, som bara är hoppa på och trampa iväg. Dessutom blir en sådan sparkcykel alldeles för dyr för mig.
Citera
2023-09-19, 18:48
  #10
Medlem
Damonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apkunskap
fyfan tycker det är så jävla fjantigt med regler kring cyklar och allt i den stilen. Men visst, är väl dumt att riskera körtkortet och betala dyra böter för man cyklat lite för fort. Kanske blir att bygga en lagligt istället.

Jag blev påkörd av en elcykel förra året och kan väl tycka att det är bra med lite trafikvett även hos cyklister. Tips: cyklar du på någon med ditt hemmabygge så bör du stanna och säkerställa att den du körde på inte riskerar att drunkna i sitt eget blod. Been there, done that 😁
Citera
2023-09-19, 18:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Den mest uppenbara är väl att en elsparkcykel får gå max 20km/h gentemot den vanliga elcykelns 25km/h.


Nu ville ju han ev bygga en starkare och då gällde de reglar som jag länkade till

Du kan ha en tusenwatt med eller utan trampor om den går i Max 25km
Citera
2023-09-19, 19:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Nu ville ju han ev bygga en starkare och då gällde de reglar som jag länkade till

Du kan ha en tusenwatt med eller utan trampor om den går i Max 25km
Och även där är det skillnader, ja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback