Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-06, 01:13
  #1
Medlem
Spaders avatar
Ifall ni ej vet vem jag talar om så kolla detta:
http://tv.expressen.se/galna klipp/1.2578267/pao-ar-overtygad---hon-ar-en-riktig-katt

Det handlar om någon ung tjej som tror hon är något kattdjur. Hon går till och med runt och "spinner" i mataffären bland folk - och har någon slags "matte" hon umgås med.

Jisses alltså. Vad är fel på henne? Jag tror aldrig jag har sett den här typen av identitetsproblem men det verkar vara rätt vanligt inom den där subkulturen furries.
SID - Specie Identity Disorder, finns ens det?
Hon verkar uppleva dysfori över att vara människa, och visst det är väl inget konstigt i det egentligen (det är väl snarare normalt?), men hon har ju reagerat underligt och fått lustar för att vara ett kattdjur, snarare än att bara bli deprimerad och känna misantropi som oss andra.

Så vad tror ni om detta? Trauma i barndomen? Barndomsfantasier som fasnat permanent pga psykos? Annat? Knäpp eller ej så tycker jag iaf att hennes störning är jävligt intressant.
Citera
2011-10-06, 01:17
  #2
Medlem
Kanske vill hon bsra ha lite uppmärksamhet.

Om hon på fullaste a,övar trodde sig vara katt så skulle livet bli väldigt svårt för henne. Eller tror hon att nästan heöa världen är byggd fär katter? Tror hon också att alla pratar "kattiska", eller hur har hon löst det problemet?

Man kanske får ta och kolla på det avsnittet.
Citera
2011-10-06, 01:26
  #3
Medlem
Hon säger sig ha en hona och en hane.
Jag undrar om det tyder på att hon är bisexuell?
Citera
2011-10-06, 01:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-trunk
Kanske vill hon bsra ha lite uppmärksamhet.

Om hon på fullaste a,övar trodde sig vara katt så skulle livet bli väldigt svårt för henne. Eller tror hon att nästan heöa världen är byggd fär katter? Tror hon också att alla pratar "kattiska", eller hur har hon löst det problemet?

Man kanske får ta och kolla på det avsnittet.

Gör det!

Hon levererar en del skrämmande kommentarer typ den där hon undrar varför det inte finns artöverskridande kosmetisk kirurgi (man får förmoda att hon vill ha en autentisk kattsvans).
Citera
2011-10-06, 01:33
  #5
Medlem
snyggturbans avatar
Kollade på denna dokumentär och de andra furrisarna verkade ju göra det mer som en kul grej men den där tjejen var ju faktiskt inte riktigt hel. Fick aldrig riktigt kläm på hur gammal hon var dock. någon som vet eller?

I övrigt så tror jag att det handlar om någon psykisk störning absolut. Skulle man få bakgrundsinformation om hennes uppväxt hade man förmodligen kunnat förstå ett och annat.
Citera
2011-10-06, 01:37
  #6
Medlem
WellDonePrivates avatar
HAHA jisses!
Ja nått är ju helt klart gälet, men samtidigt kan jag inte låta bli att gilla det här! Världen skulle lätt vara en intressantare (och galnare) plats om det fanns lite mer såna här människor. Tänker även på kattmannen som plastikopererar sig till ett kattdjur. Han har tom morrhår. Så länge de är harmlösa är det lugnt.

Sen vad jag tror det beror på, är lite samma grej som han som vill vara en bebis (vuxen man som leker att han är typ ett år gammal); alltså att man behöver en verklighetsflykt där man kan ta avstånd från all typ av ansvar. Djur och bebisar har inget ansvar, de behöver aldrig ta ställning eller initiativ. Det är väl någon slags trygghet kanske? Vad tror du om den teorin?
Citera
2011-10-06, 11:23
  #7
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-trunk
Kanske vill hon bsra ha lite uppmärksamhet.

...

Man kanske får ta och kolla på det avsnittet.
Om det är ett allvarligt fall av Histrionisk personlighetsstörning (HPD) så är det extremt.
Jag tror mer på en identitetsstörning eller det som WellDonePrivate säger: att det rör sig om ett allvarligt fall verklighetsflykt
Citera
2011-10-06, 22:55
  #8
Medlem
ChromeStars avatar
Jag kollade igenom avsnittet, noterade som sagt att de andra verkade se det som en hobby med events, pälsdräkter och ett genuint intresse vid sidan av jobbet. Medan denna tjej verkade tro att hon var såpass lik en katt att enbart öron och en svans samt kurrande var övertygande nog. Jag är också ganska säker på att hon vet att hon är en människa innerst inne, hon har bara tagit an en tragisk social låsning för att "finna sin plats". Hade hon lidit av en grav psykisk störning hade hon garanterat uppträtt mer stört som t.ex enbart framföra jamande och kurrande. Jag gissar på att något gick fel i tonårsstadiet - identitet och splittring.

1. Varför äter hon inte köttet rått?

2. Varför bor hon i en lägenhet? Hon kan gott leva på råttor och fåglar i skogen.

Det passar tydligen bara att vara katt när det är bekvämt..

Mina 2 kronor!
Citera
2011-10-09, 11:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggturban
Kollade på denna dokumentär och de andra furrisarna verkade ju göra det mer som en kul grej men den där tjejen var ju faktiskt inte riktigt hel. Fick aldrig riktigt kläm på hur gammal hon var dock. någon som vet eller?

I övrigt så tror jag att det handlar om någon psykisk störning absolut. Skulle man få bakgrundsinformation om hennes uppväxt hade man förmodligen kunnat förstå ett och annat.


Hon är 25 år.
Citera
2011-10-09, 12:44
  #10
Medlem
Hon har draget det där med "kvinna född i mans kropp" eller "man född i kvinnokropp" alltså homosexualitet lite längre och påstår hon är en "katt född i människokropp".

Så om vi ska acceptera att man kan födas i "fel" kropp så är det ju inte så konstigt att man kan födas i fel art

Därför anser jag man INTE ska acceptera att man kan födas i fel kropp utan det är just en psykisk störning som gör att man tror det!
Citera
2011-10-09, 12:45
  #11
Medlem
Detta är bland det knasigaste, sjukaste, konstigaste, efterblivna... adjektiven räcker inte till för att beskriva detta, hursomhelst så hittade jag detta.

http://evangelinescorner.blogg.se/20...ober/mjau.html

Någon som bloggar om denna "Pao" och får sedan många svar från "Pao" själv i kommentarerna, nedanstående quote är min favorit... det är humor.

Citat:
Till Anders och Fredrik:
Jag har kontakt med psykolog. Hon tycker att jag är en väldigt vettig och sund individ, med bra värderingar och stor intelligens. Jag lär henne väldigt mycket, och vi diskuterar moral väldigt mycket, vad som är rätt och fel. Jag har inte kontakt med henne för det här, utan för andra saker. Hon tycker inte alls att det är fel med min kattighet.

Jag tror inte att jag är helt katt. Det är därför jag inte kallar mig katt, utan panterdjur. Jag är ett panterdjur, och en liten del av det hela är en bit mänsklighet.

Till anonym: "Och nej det är inget Spex, hon har även en gång i tiden varit T-rex dinosarie."

Hej där. Jag tycker att det är roligt att någon minns det där. Det där med T-rex var en identitetskris jag hade i mellanstadiet. Jag hade känt mig som katt så långt tillbaka jag kunde minnas, men sedan tänkte jag; "Men katter går ju inte på två bel och håller sina ben mot buken, så jag är nog en T-rex istället!" Men efter ett tag insåg jag att man faktiskt kan vara katt inombords trots hur man ser ut, och så accepterade jag vad jag var igen. Som "T-rex" låg jag fortfarande och sov i träd och så, jag bara försökte komma på ett bättre sätt att förklara det.

Jag önskar er alla en trevlig dag. Om någon undrar mer så har kan man skriva till min email: pao@panterdjuret.nu . Detta erbjudande gäller även dig, Helen, om du vill veta mer. :3

/Pao

Hon har även en blog: http://blog.panterdjuret.nu
Citera
2011-10-09, 12:56
  #12
Medlem
Jensofswedens avatar
Aspergers, med stor sannolikhet.

Högfungerande autism

Eller så det bara ett jävligt lustigt särdrag hon besitter, men med all sannolikhet AS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback