Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-14, 11:15
  #1
Medlem
orkarNs avatar
Splittar investment banker-tråden i två delar - diskussioner om jobbet i sig och M&A i allmänhet hålls i den gamla tråden, medan diskussioner om vilka utbildningar som kan leda till jobb inom sektorn förs i den här tråden. Jag kommer foga in utbildningsrelaterade inlägg från den andra tråden varefter, men det kommer ta en stund att få över allt.

/mod
__________________
Senast redigerad av orkarN 2010-01-20 kl. 21:00.
Citera
2009-12-11, 21:52
  #2
Avstängd
krippa9s avatar
Har man med en jur kand inriktning ekonomi, från något av de mer renommerade svenska universiteten, möjlighet att få jobb inom investment banking?

Inga dumma kommentarer tack, jag är bara nyfiken.
Citera
2009-12-19, 22:42
  #3
Medlem
Vad finns det för rekommendation för vad man kan göra om man redan är klar och inte har möjlighet att försöka komma in på handels längre?

Vad finns det för vägar för en ekonom som är utbildad på Stockholms Universitet, har en swedsec och har ett vanligt ekonomiassistentgig?

Ska man försöka skaffa jobb på revisionsbyrå? Ska man skaffa en sån där CFA licens(har den ens någon legitimitet i Sverige)?
Citera
2009-12-20, 04:35
  #4
Medlem
Aekeis avatar
snujji,

Det är svårt, har du inte lyckats komma in efter studierna finns det ingen enkel väg att bara byta jobb om du inte har kontakter eller ett namn i branschen.

CFA är ingen licens utan certifikat och det är mer eftertraktat inom kapitalförvaltning och research, skulle inte rekommendera att göra det för att försöka få ett IB-jobb.
Citera
2009-12-22, 03:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snujji
Vad finns det för rekommendation för vad man kan göra om man redan är klar och inte har möjlighet att försöka komma in på handels längre?

Vad finns det för vägar för en ekonom som är utbildad på Stockholms Universitet, har en swedsec och har ett vanligt ekonomiassistentgig?

Ska man försöka skaffa jobb på revisionsbyrå? Ska man skaffa en sån där CFA licens(har den ens någon legitimitet i Sverige)?

Talar tyvärr inte av egen erfarenhet men kan, av vad jag hört att döma, säga att man borde ha en relativt god insyn i vilka möjligheter man har att tillgå i Sverige om man är redan är klar, speciellt om det är från SU.
Citera
2009-12-22, 10:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
IBD är inte riktigt min grej, jag har sökt andra internships inom trading och research men det har varit väldigt tyst så jag har inte alltför stora förhoppningar. Det är galet svårt att i huvudtaget få komma på en AC om man söker från Lund och att jag just nu befinner mig i USA gör inte saken bättre.


Tyvärr så känns det igen att det kan vara galet svårt att bara få till en telefonintervju för internship på IB-avdelning om man söker från Sverige och inte kommer från handels. Ansökningarna hamnar först hos personalavdelningen med risk att de går direkt i papperskorgen och skulle ansökan överleva så hamnar den hos någon svensk och den kommer säkerligen från handels, dvs rekryterar från den egna skolan.
Själv så läste jag ett år utomlands på en target school (ej London) med toppbetyg både där och hemma, men sökte sedan internship hemifrån vilket gjorde att de man ändå hamnade i samma fack. Visst finns chansen och det känns som det förändrats till det bättre de senaste åren, men det är bra märkligt att det skall vara så svårt. Personligen tycker jag att de personer som läst civing+ ekonomi (I eller F+ ekonomi) som jag kommit i kontakt med har lämnat minst lika bra om inte bättre avtryck.
Citera
2009-12-22, 10:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
snujji,

Det är svårt, har du inte lyckats komma in efter studierna finns det ingen enkel väg att bara byta jobb om du inte har kontakter eller ett namn i branschen.

CFA är ingen licens utan certifikat och det är mer eftertraktat inom kapitalförvaltning och research, skulle inte rekommendera att göra det för att försöka få ett IB-jobb.

Jag håller helt med eftersom det är stor sannolikhet att den som rekryterar i Sverige inte kan skilja på en CFA och någon halvdassig weekendkurs eftersom denna auktorisering inte är så känd här.

Jag har suttit på tillräckligt många intervjuer där personen mitt över bordet inte ens känner till toppskolor utomlands, vilket gör det lätt att dra slutsatsatsen att en CFA nog inte skulle göra någon stor skillnad vid rekrytering. En CFA kräver både en rejäl kapitalinsats och mycket tid. För jobb i USA kan det nog vara en mycket bra investering och där anses den ibland vara ett litet substitut för en MBA. Jag har själv funderat att för nöjes skull ta en auktorisering, men kostnaden avskräcker.
__________________
Senast redigerad av sacramento 2009-12-22 kl. 10:22.
Citera
2010-01-16, 10:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Lite blandat. Mest haft 1st rounds, men nu i veckan är det en final round som kommer bl. a. Blivit rejected efter en final round och efter en first round, men de andra väntar jag fortf. på beslut från. Pluggar på Warwick.

Aha lycka till hoppas du sätter final round ..

Pluggar du din undergrad på Warwick? För håller på att söka till masters in finance i Warwick. Är skolan något du rekommenderar? Mitt första val för Masters är ju självklart HHS Sthlm men tänkte smatidigt att jag söker till lite andra skoler med. Är man attraktiv inom investmentbanking och konsulting branschen om man läst sin masters där?
Citera
2010-01-16, 12:47
  #9
Medlem
Mercais avatar
Tack.

Jodå, jag trivs sjukt bra här, och det är ju definitivt en av de skolor som är främsta target för bankerna. Masters-programmet är väldigt väl ansedda och högt rankade, även om jag har fått uppfattningen om att det är undergrad som är lite av "flagskeppet". I princip alla mina vänner som läst MSc Finance här och sökt bankjobb har fått det.

Det enda man får tänka egentligen är väl att man hamnar här utanför London, det är mysigt men lite off.

Nu är det Rothschild måndag, Macquaire tisdag, Credit Suisse onsdag och Goldman Sachs fredag. Fingers crossed.
Citera
2010-01-16, 16:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Tack.

Jodå, jag trivs sjukt bra här, och det är ju definitivt en av de skolor som är främsta target för bankerna. Masters-programmet är väldigt väl ansedda och högt rankade, även om jag har fått uppfattningen om att det är undergrad som är lite av "flagskeppet". I princip alla mina vänner som läst MSc Finance här och sökt bankjobb har fått det.

Det enda man får tänka egentligen är väl att man hamnar här utanför London, det är mysigt men lite off.

Nu är det Rothschild måndag, Macquaire tisdag, Credit Suisse onsdag och Goldman Sachs fredag. Fingers crossed.

OK fingers crossed för dig.

Men saker är att jag inte riktigt har någon finans erfarenhet än när det gäller jobb. SÅ hur skulle man stå ut då efter läst sin masters pa Warwick? Plus tution feen verkar vara enormt saftig. Hur lätt är det att få ngt stipendie?
Citera
2010-01-16, 22:40
  #11
Medlem
Mercais avatar
De flesta här saknar erfarenhet av finansjobb, däremot så söker de flesta IB-jobb direkt efter sin BSc. Har tyvärr för dålig koll på MSc för att kunna hjälpa dig känns det som.
Citera
2010-01-17, 09:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
De flesta här saknar erfarenhet av finansjobb, däremot så söker de flesta IB-jobb direkt efter sin BSc. Har tyvärr för dålig koll på MSc för att kunna hjälpa dig känns det som.

OK i see. Började du plugga direkt efter gymnasiet? Eller hade du ngt sabbats år? Jobbat ngt inom finansbranschen under din studie tid (typ part-time och internships?).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback