Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-19, 10:28
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macko
En sak till jag undrar. Om jag nu läst på SU, finns det då chans att läsa sin master på HHS efteråt om jag gör alla test som GMAT och dyl.?

Självklart kan du göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av Spaniard
Han kommer att få en lucka på ett år i CV:t, har man överseende med det inom IB?

Det tror jag inte ska vara någon större fara faktiskt, särskilt om man nu pluggat under det året.

Citat:
Ursprungligen postat av pla
För det första är IB i sverige en helt annan sak än IB i london, vilket ofta är målet för HHS-elever exempelvis. För det andra är det väl typ totalt 300 pers eller nått som jobbar med det (IBD) på dom svenska storbankerna? (rätta mig om jag har fel). Säkert är typ 180 från handels, sen lite matematiker och ingenjörer (eventuellt har några av dessa dubblat med ekonomi på SU) och folk från lund och lanthandels, då återstår kanske 2 pers som gått endast ekonomi på SU.

Notera: Jag kan va helt ute och cycklar här, men det är uppfattningen jag har fått, en samlad uppfattning från olika källor d.v.s.

Får ta och hålla med om det, har pratat med en del representanter från svenska banker som säger att de nästan uteslutande rekryterar ingenjörer och från Handels.

Citat:
Ursprungligen postat av macko
Som jag ser det nu är jag inte säker på i vilket land jag kommer befinna mig senare i arbetslivet, men om jag någon gång vill flytta till London och göra karriär där så kommer ett uppvisande av examen på SU + en master (möjligtvis utomlands) samt erfarenhet inom svenska banker inte vara värt något i jämförelse med en elev som gått HHS?

Det är klart det kommer att vara värt något, men tänk då på att om du nu jobbat i Sverige i ett antal år kanske du inte är så sugen på att börja i London som analyst, och ska du söka jobb på en högre position blir mig veterligen konkurrensen betydligt tuffare då det finns färre platser. Det kommer alltid vara väldigt mycket lättare att ta sig in i branschen om man gått på Handels, så vore jag du skulle jag satsa helhjärtat på det.
Citera
2010-03-19, 10:48
  #122
Medlem
Ska läsa master HT11, undrar nu redan om ni kan hjälpa mig med valet. Vill jobba inom bank i london eller stockholm, inte på m&a utan sales&trading eller debt capital markets.

Valen står mellan
Lund Finance - kommer komma in
CBS - kommer komma in

sen har jag kollat på imperial och warwick vad brukar krävas för att komma in på deras master?
Även lite intresserad utav manchester, hur står sig den skolan mot de ovannämda?
Har ni några tips på andra skolor i kanske holland, tyskland eller annat land i västeuropa?
Citera
2010-03-19, 11:51
  #123
Medlem
pernil90s avatar
macko: Sitter i ungefär samma sits som dig.

Har lagt upp det såhär:
Har börjat plugga i Lund nu på ekonomie kandidat, ska försöka få VG i allt (75 % är vad Handels rekommenderar att man ska ha i betyg har jag hört från obekräftade källor). Försöka klämma in en termin utomlands, börja plugga GMAT så man kan sätta 600+ och 4,5 på analys-delen. Sedan försöka göra någonting relevant på sommaren också, i ditt fall skulle du ju kunna utnyttja dina kontakter inom bankväsendet så du kan få sommarjobb där. Alternativt volontärarbete.

Om man uppnår detta kommer man förhoppningsvis residera på Sveavägen två år framöver...

Och jag ber om ursäkt om det blev för mycket OffTopic.
Citera
2010-03-19, 13:02
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bab0000n
Ska läsa master HT11, undrar nu redan om ni kan hjälpa mig med valet. Vill jobba inom bank i london eller stockholm, inte på m&a utan sales&trading eller debt capital markets.

Valen står mellan
Lund Finance - kommer komma in
CBS - kommer komma in

sen har jag kollat på imperial och warwick vad brukar krävas för att komma in på deras master?
Även lite intresserad utav manchester, hur står sig den skolan mot de ovannämda?
Har ni några tips på andra skolor i kanske holland, tyskland eller annat land i västeuropa?

Hur kan du vara säker på att du kommer komma in på Lund och CBS? Har nämligen sökt till CBS i år med en first från england inom Business accountancy an economics och känner mig faktiskt osäker på om jag kommer in. En av anledningarna till denna osäkerhet är att jag blev rejectad från Finance mastern hos warwick till hösten.
Citera
2010-03-19, 13:06
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
macko: Sitter i ungefär samma sits som dig.

Har lagt upp det såhär:
Har börjat plugga i Lund nu på ekonomie kandidat, ska försöka få VG i allt (75 % är vad Handels rekommenderar att man ska ha i betyg har jag hört från obekräftade källor). Försöka klämma in en termin utomlands, börja plugga GMAT så man kan sätta 600+ och 4,5 på analys-delen. Sedan försöka göra någonting relevant på sommaren också, i ditt fall skulle du ju kunna utnyttja dina kontakter inom bankväsendet så du kan få sommarjobb där. Alternativt volontärarbete.

Om man uppnår detta kommer man förhoppningsvis residera på Sveavägen två år framöver...

Och jag ber om ursäkt om det blev för mycket OffTopic.

Låter som en bra plan. Försök fixa jobb inom någon bank under sommaren om möjligt? Min polare lyckades med detta i Lund i år och detta ser även bra ut på CV:et även om du bara börjar som kundtjänstmedarbetare lr inom telefonbanken.
Citera
2010-03-19, 13:14
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
Hur kan du vara säker på att du kommer komma in på Lund och CBS? Har nämligen sökt till CBS i år med en first från england inom Business accountancy an economics och känner mig faktiskt osäker på om jag kommer in. En av anledningarna till denna osäkerhet är att jag blev rejectad från Finance mastern hos warwick till hösten.

CBS har tre masterprogram inom finans. Två stycken med många platser där många kommer in om man har varit på utbytestermin och 2:1 i betyg. De har en utbildning som är elite, den har jag iaf ingen chans på. Detta grundas på kompisar som har studerat/studerar där. Antagningen på alla masterprogram inom ekonomi är 41% av alla sökande. Sen så tycker danskar om svenskar inom arbete och utbildning
Citera
2010-03-19, 14:05
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bab0000n
CBS har tre masterprogram inom finans. Två stycken med många platser där många kommer in om man har varit på utbytestermin och 2:1 i betyg. De har en utbildning som är elite, den har jag iaf ingen chans på. Detta grundas på kompisar som har studerat/studerar där. Antagningen på alla masterprogram inom ekonomi är 41% av alla sökande. Sen så tycker danskar om svenskar inom arbete och utbildning

AHa låter positivt. Vad tänkte du söka till? Jag har sökt till MSc finance och applied economics i första hand. Hoppas de gillar att jag tagit hela min bachelor i UK och fått en first.
Citera
2010-03-19, 14:51
  #128
Medlem
mackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
macko: Sitter i ungefär samma sits som dig.

Har lagt upp det såhär:
Har börjat plugga i Lund nu på ekonomie kandidat, ska försöka få VG i allt (75 % är vad Handels rekommenderar att man ska ha i betyg har jag hört från obekräftade källor). Försöka klämma in en termin utomlands, börja plugga GMAT så man kan sätta 600+ och 4,5 på analys-delen. Sedan försöka göra någonting relevant på sommaren också, i ditt fall skulle du ju kunna utnyttja dina kontakter inom bankväsendet så du kan få sommarjobb där. Alternativt volontärarbete.

Om man uppnår detta kommer man förhoppningsvis residera på Sveavägen två år framöver...

Och jag ber om ursäkt om det blev för mycket OffTopic.

Skönt att man inte är ensam i världen.

Jo, ska ju försöka sätta VG i så mycket man bara kan, sen hoppas jag på ett deltidsarbete inom bankväsendet under min studietid. Enligt min kontakt så är det också väldigt meriterande med att plugga något/några år utomlands, därför ska jag väl också försöka klämma in utomlandsstudier här någonstans också, vet dock inte när. Fråga på det: Är det mer meriterande att ha läst en master på HHS än exempelvis i London?

En till fråga, hur stora är skillnaderna mellan lönekuverten som IB i Sverige och i London?
Citera
2010-03-19, 15:11
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macko
Skönt att man inte är ensam i världen.

Jo, ska ju försöka sätta VG i så mycket man bara kan, sen hoppas jag på ett deltidsarbete inom bankväsendet under min studietid. Enligt min kontakt så är det också väldigt meriterande med att plugga något/några år utomlands, därför ska jag väl också försöka klämma in utomlandsstudier här någonstans också, vet dock inte när. Fråga på det: Är det mer meriterande att ha läst en master på HHS än exempelvis i London?

En till fråga, hur stora är skillnaderna mellan lönekuverten som IB i Sverige och i London?

Ja, det är mycket mer meriterande att ha läst sin masters på HHS än exempelvis LSE. Handelsstudenter på detta forum kan bekräfta detta.
Citera
2010-03-19, 15:34
  #130
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermezxo
Ja, det är mycket mer meriterande att ha läst sin masters på HHS än exempelvis LSE. Handelsstudenter på detta forum kan bekräfta detta.

Det här inlägget är som alla säkert förstår rent trams.
Hursomhaver så har HHS mycket bra rykte som är i paritet med eller bättre än skolor i London. I London finns dock många skolor.
Citera
2010-03-19, 16:46
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
AHa låter positivt. Vad tänkte du söka till? Jag har sökt till MSc finance och applied economics i första hand. Hoppas de gillar att jag tagit hela min bachelor i UK och fått en first.

Kommer nog också att söka den. Önskar dig all lycka till och att du blir nöjd om du kommer in
Citera
2010-03-19, 17:14
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bab0000n
Kommer nog också att söka den. Önskar dig all lycka till och att du blir nöjd om du kommer in

YEs håller forumet uppdaterat om jag kommer in lr ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback