Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Syftet med forumet var bl.a. att slippa alla diskussioner om judar i de övriga forumen. För oavsett vad vissa anser, så är de flesta ganska ointresserade av ifall någon är jude eller inte. Å andra sidan så är frågan tabubelagd, där judarna tillsammans med vissa andra folkgrupper etc genom lagen hets mot folkgrupp tilldelats juridiska fördelar där man inte får skriva vad man vill om dem. Dvs. de behandlas annorlunda än andra grupper i samhället. Syftet må vara gott (förhindra nya folkmord etc), men konsekvenserna blir de motsatta.

Så vi hamnade i en märklig situation. Där vi å ena sidan inte ville tvingas lyssna på tjatet om judar i tid och otid, samtidigt som vi inte ville förbjuda dem att debattera frågan. Det har redan så många andra lyckats framgångsrikt med.

Så vår lösning blev att starta ett forum specifikt för dessa forum. Frågorna om judarna skulle bara diskuteras där nu. Vissa var glada, men många var fortfarande missnöjda. Dels så var det ett subforum till Konspirationer, och judekritikerna ville inte vara i samma forum som diskussionerna om rymdödlor och annat som de ansågs dela forumet med.

Så vi löste det genom att lyfta ut forumet från Konspirationer, och det blev ett eget forum. Men även nu var många missnöjda. De menade att "judeforumet" var en avstjälpningsplats, och många ville att judarna skulle diskuteras i alla forum. Vilket man gjorde. Och då föll hela idén till forumet.

Så vi stängde forumet, och förklarade att judarna skulle behandlas som vilken fråga som helst. De kunde diskuteras i andra forum, förutsatt att inläggen höll tillräckligt hög nivå. Många judekritiker var glada, men andra var missnöjda.

För de flesta är det tröttsamt att höra tjatet om judar. Men eftersom flertalet av länderna i västvärlden hanterar frågan som något man inte bör diskutera, och slänger folk i fängelse som har fel åsikter, så lär vi tvingas fortsätta stå ut med deras klagosång.

Det finns både för- och nackdelar med ett judekritiskt forum. Vi har prövat båda alternativen. Vi har i dagsläget komit fram till att ämnet bör diskututeras som vilket ämne som helst. Det ställer krav på judektritikerna, men det ger dem samtidigt en möjlighet att debattera frågan. Vilket är mer än de kan göra på andra håll.

admin

Det ställer krav på judekritikerna absolut, men dessa hamnar då i en beroendeställning till aktuell moderator i berörda subfora som helt sonika kan välja att klippa av diskussionen för att denne inte anser att parallellerna/kopplingarna är tillräckligt tillfredsställande för berörda topic.

Ta bara mod "skunkensune" som exempel i den här tråden där han dumförklarar medlemmar vilka diskuterar ett ämne de brinner för och gör selektiva urval av kommentarer för att passa sin egen mall av judekritiker och basunerar ut den, men framförallt han har rätten att avgöra vad som är tillräckligt topic och inte. (Och kan dessutom bestraffa användare i sitt ämbete som mod.)

Är det vettigt att någon ska behöva bekymra sig över om moderatorn kommer vara välvillig och tillräckligt engagerad i en diskussion som angränsar till judar och särskilda maktförhållanden i aktuell tråd på ett forum som ska vara yttrandefrihetens fackla i mörkret?

Jag är personligen starkt för ett återinförande av Judiska maktförhållanden på Flashback. Eftersom det uppenbart underlättar för alla berörda parter, mindre subjektivt borderline-oftopic och framförallt mindre distraktioner för de diskuterande parter.

Flashback är utan tvivel bland det bästa som frambragts i internet väg, tätt efter Piratebay. Öppenheten för diskussioner och det odödliga offerviljan för yttrandefriheten är vad som fått tiotusentals anonyma människor att sluta medlemskap och diskutera sina intressen och livet i allmänhet.

Så länge det finns ett intresse för ämnet (vilket det uppenbarligen gör) och forat används, så finns det inga skäl att stänga ner det eller förtiga ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror därför att det skulle behövas tydligare direktiv uppifrån om att det är OK att kasta trådar som inte handlar om utrikespolitik, och att moderatorerna har större frihet att bedöma vad som är utrikespolitik. Samma för andra forum, förstås, men det är ju främst i PU som problemet är akut.

Alternativt skulle man kunna skapa ett särskilt underforum för judetrådar i PU, så att dessa frågor kan diskuteras där utan att störa debatten om utrikespolitik. Hur ser du på den möjligheten?

1. Eller så återupprättar man "jmf" och tillsätter tillräckligt intresserade moderatorer att hantera ett ämne dessa faktiskt valt att moderera i. Annars blir det som du säger kaos för alla inblandade parter.

2. Det är i praktiken att återinsätta "jmf" fast under fler olika fora, vilket bara blir löjligt. Det skulle kräva åtminstone ett subfora i pu, pi, kultursektionen, vissa samhällsfora...
Citera
2014-06-25, 17:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.E
1. Eller så återupprättar man "jmf" och tillsätter tillräckligt intresserade moderatorer att hantera ett ämne dessa faktiskt valt att moderera i. Annars blir det som du säger kaos för alla inblandade parter.

Det är den lösning som jag också förespråkat i första hand. Det finns tillräckligt många antisemiter på Flashback för att det ska finnas underlag för ett sådant forum. Vill man att även antisemiter ska få komma till tals - vilket ju är Flashbacks officiella policy - så måste man bereda plats för dem på ett sätt som inte stör de användare som vill diskutera andra frågor än just judar.

Det är egentligen inte konstigare än att Flashback har ett särskilt nazistforum där nazisterna kan diskutera Hitler och annat som de är intresserade av utan att störa dem som inte vill älta just dessa ämnen.

Man kan göra tankeexperimentet att ledningen stängde fotbollsforumet och sa att "fotboll diskuteras nu med framgång i Flashbacks övriga fora". Sedan blir man förvånad över att folk i "Godis, frukt och snacks" klagar över alla fotbollstrådar som plötsligt dykt upp där.

Citat:
2. Det är i praktiken att återinsätta "jmf" fast under fler olika fora, vilket bara blir löjligt. Det skulle kräva åtminstone ett subfora i pu, pi, kultursektionen, vissa samhällsfora...

Fast det har ju redan hänt. I nazistforumet - som också översvämmades av judetråder efter den antisemitiska diasporan - har man nu samlat alla inlägg om judar i en monstertråd om "judefrågan":

http://www.flashback.org/t2200702

Det är ju en ganska snarlik lösning som också rensar forumet från judetrådar så att de som vill diskutera andra frågor kan göra det. Kanske något man kunde pröva i PU om man inte vill skapa ett särskilt underforum för judetrådar?
Citera
2014-06-25, 17:43
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Det är ju en ganska snarlik lösning som också rensar forumet från judetrådar så att de som vill diskutera andra frågor kan göra det. Kanske något man kunde pröva i PU om man inte vill skapa ett särskilt underforum för judetrådar?

Jag skulle ställa mig försiktigt positiv till en sådan lösning, men det behöver tänkas igenom en hel del först. Hur förhåller vi oss till Israel vs. "världsjudenheten", till exempel? Man måste ju kunna diskutera Israel från nya aspekter när skeenden kring landet dyker upp.
Citera
2014-06-25, 18:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag skulle ställa mig försiktigt positiv till en sådan lösning, men det behöver tänkas igenom en hel del först. Hur förhåller vi oss till Israel vs. "världsjudenheten", till exempel? Man måste ju kunna diskutera Israel från nya aspekter när skeenden kring landet dyker upp.

Det tror jag iofs att moderatorerna skulle kunna hantera. Antalet trådar om Israel minskades och konsoliderades ju nyligen.

Håller annars med om att trådar om Israel - som faktiskt är utrikespolitik - inte borde bakas in i en mega-judetråd eller placeras i ett subforum för judetrådar. Kan också finnas andra gränsfall som förtjänar en egen tråd i PU.

Det är främst trådarna som handlar mer om judar än om utrikespolitik som är problemet.
Citera
2014-06-25, 21:21
Medlem
Rakiis avatar
(FB) Gary Oldman "flippar ur"

Ett ypperligt exempel där TS klargör vad han vill diskutera men som dragit till sig hela forumets nazistelit som skräpar ned tråden med sina foliehattsteorier och länkar till David Duke. Filmforumet har varit hittills väldigt besparat ifrån denna typen av inlägg, men nu blev det direkt pannkaka med tråden trots riktlinjerna som trådskaparen villa ha och eftersträva i diskussionen. Judiska maktförhållande-forumet behövs verkligen, all skit hamnar i andra forum där de flesta av oss önskar att de diskussionerna hölls på annat håll.
Citera
2014-06-26, 01:03
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Ett ypperligt exempel där TS klargör vad han vill diskutera men som dragit till sig hela forumets nazistelit som skräpar ned tråden med sina foliehattsteorier och länkar till David Duke. Filmforumet har varit hittills väldigt besparat ifrån denna typen av inlägg, men nu blev det direkt pannkaka med tråden trots riktlinjerna som trådskaparen villa ha och eftersträva i diskussionen. Judiska maktförhållande-forumet behövs verkligen, all skit hamnar i andra forum där de flesta av oss önskar att de diskussionerna hölls på annat håll.

Verkligen en skitnödig emotionell reaktion över att ett ämne berörande judiska maktförhållanden inom filmbranschen och Gary Oldmans uttalande. Borde snarare reagera på vissa andra användare som drar till med att Mel Gibson skulle vara psyksjuk, alkoholist och Gary Oldman skulle vara galen helt plötsligt. Det är ju självklart värre än lite teorier och länkar till David Duke.
Citera
2014-06-26, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Fast det där är ett fall där man kan argumentera för att Oldman har rätt och vilka påföljder det skulle få på hans karriär, trots ursäkten. Oldman "flippade" ur på det judarna och bad sedan om ursäkt, vilket genererar en diskussion om ursäkten är genuin eller inte och vilka påföljder det blir för honom.

Man behöver inte alltid vara bokstavstrogen för att hålla sig till topic.

Citat:
Det är den lösning som jag också förespråkat i första hand. Det finns tillräckligt många antisemiter på Flashback för att det ska finnas underlag för ett sådant forum. Vill man att även antisemiter ska få komma till tals - vilket ju är Flashbacks officiella policy - så måste man bereda plats för dem på ett sätt som inte stör de användare som vill diskutera andra frågor än just judar.

Det är egentligen inte konstigare än att Flashback har ett särskilt nazistforum där nazisterna kan diskutera Hitler och annat som de är intresserade av utan att störa dem som inte vill älta just dessa ämnen.

Man kan göra tankeexperimentet att ledningen stängde fotbollsforumet och sa att "fotboll diskuteras nu med framgång i Flashbacks övriga fora". Sedan blir man förvånad över att folk i "Godis, frukt och snacks" klagar över alla fotbollstrådar som plötsligt dykt upp där.

Fast det har ju redan hänt. I nazistforumet - som också översvämmades av judetråder efter den antisemitiska diasporan - har man nu samlat alla inlägg om judar i en monstertråd om "judefrågan":

http://www.flashback.org/t2200702

Titta runt lite i monstertråden om judefrågan, så ser du hur den sköts. Det är omöjligt att etablera ett ordentligt ämne, utan det drunknar i mängden andra ämnen och känslomässiga utfall på vardera sida. I bästa fall kan ett diskussions ämne som är tillräckligt färskt få 3-5 inlägg som respons innan det drunknar som allt annat.

Jag har full förståelse för att moderatorerna i ns/f/n mer eller mindre lämnat den åt sitt öde, det är helt enkelt inte möjligt att begära att en sådan tråd ska skötas det blir övermäktigt.
Citera
2014-06-26, 17:28
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Faktum är att nämna judar borde inte vara några problem. Problemet ligger hos läsaren som inte klarar av att vissa inlägg behandlar ett visst ämne. För att undvika att hamna i hycklar-facket är det bäst att tillåta inläggen och diskussionerna eftersom annars skulle man även behöva skapa forum för andra teorier kring vem som tjänar på vad och vilka agendor som kan tänkas finnas.

Att det tyder på en viss dumhet eller inskränkthet att köra fingrarna i öronen och vägra lyssna på judiska maktförhållanden är en annan femma. Hade det varit Sossar/nazister/moderater/ryssar/muslimer etc som hade haft de makttillgångarna som den judiska folkgruppen har så hade det varit ett annat liv i luckan.
Problemet är inte att frågan debatteras utan den överväldigande mängden trådar med snarlikt innehåll som skapas om frågan. Eftersom de sprid över hela forumet är det även svårt för moderatorerna att överblicka dem och vi hamnar i en "kvantitet framför kvalitet"-situation.

Dessutom blir det ju faktiskt enklare för den som intresserar sig för judefrågan att finna informationen personen behöver ifall allt är samlat på samma plats. Ungefär som den funktion revisionist- och rasbiologi-forumet fyller alltså.

Givetvis tycker jag det är acceptabelt att vissa ämnen som anknyter till judar ibland kan innehålla inlägg om judiska maktförhållanden, annars hade ju trådarna ej uppfyllt yttrandefrihetskravet. De trådar jag tycker ska hamna i judiska maktförhållanden är sådana trådar där trådskaparen valt judiska maktförhållanden som utgångspunkt för hela trådstarten. Israeltrådar bör givetvis behållas i politik utrikes, men möjligen slås ihop ifall de blir för många.
Senast redigerad av Hegernataren 2014-06-26 kl. 17:37.
Citera
2014-06-29, 16:13
Medlem
Fjodorovs avatar
[quote=Hegernataren|49356278]Problemet är inte att frågan debatteras utan den överväldigande mängden trådar med snarlikt innehåll som skapas om frågan. Eftersom de sprid över hela forumet är det även svårt för moderatorerna att överblicka dem och vi hamnar i en "kvantitet framför kvalitet"-situation.[/qoute]

Fast Gary Oldman-ämnet var ju bara ett ämne som inte var snarlikt något annat ämne eftersom det inte verkar existera en judar och Hollywood-tråd i filmforumet, vilket kan vara lite märkligt med tanke på ägarförhållandena i Hollywood. Vad jag uppfattar är snarare en emotionell reaktion utifrån att vissa användare anser sig vara för fina eller att ämnet smutsar ned deras favoritforum och då kan man ju snarare fråga sig varför reaktion blir så?

För jag har skrivit om negrer och liknande i samma forum utan någon liknande respons, så varför skiljer det sig åt?
Citat:
Dessutom blir det ju faktiskt enklare för den som intresserar sig för judefrågan att finna informationen personen behöver ifall allt är samlat på samma plats. Ungefär som den funktion revisionist- och rasbiologi-forumet fyller alltså.

Jag håller med om att judiska maktförhållanden-forumet var bra, allt var samlat och ibland stötte man på något ämne man inte visste om och det var hela tiden ny information och pålästa debattörer. Problemet nu är att det är för spritt det håller jag absolut med om.

Det jag tycker är illa är hur vissa motiverar det, att jude-snack skulle vara något man egentligen inte vill ha, det är något smutsigt men eftersom man står för yttrandefrihet så får man dras med det. Så låt oss bara stoppa undan det någonstans där de kan diskutera så slipper vi se det.

Citat:
Givetvis tycker jag det är acceptabelt att vissa ämnen som anknyter till judar ibland kan innehålla inlägg om judiska maktförhållanden, annars hade ju trådarna ej uppfyllt yttrandefrihetskravet. De trådar jag tycker ska hamna i judiska maktförhållanden är sådana trådar där trådskaparen valt judiska maktförhållanden som utgångspunkt för hela trådstarten. Israeltrådar bör givetvis behållas i politik utrikes, men möjligen slås ihop ifall de blir för många.

Det är en rimlig ståndpunkt. Judiska maktförhållanden kan diskuteras i ett sådant forum. Samt att det finns en viss relevans att nämna de judiska maktförhållandena när Gary Oldman uttalar sig om Mel Gibsons uttalande om judar, ADL-s reaktion m.m. det har med judar att göra och därmed finns det en viss relevans att ta upp ämnet än att bara låtsas som att det inte finns en stor elefant mitt i vardagsrummet.
Citera
2014-06-29, 20:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Titta runt lite i monstertråden om judefrågan, så ser du hur den sköts. Det är omöjligt att etablera ett ordentligt ämne, utan det drunknar i mängden andra ämnen och känslomässiga utfall på vardera sida. I bästa fall kan ett diskussions ämne som är tillräckligt färskt få 3-5 inlägg som respons innan det drunknar som allt annat.

Jag har full förståelse för att moderatorerna i ns/f/n mer eller mindre lämnat den åt sitt öde, det är helt enkelt inte möjligt att begära att en sådan tråd ska skötas det blir övermäktigt.

Visst blir debatten fragmentarisk i en monstertråd, men det är den ju i alla fall, med alla dessa snuttrådar om judar. Jag tror inte att det skulle bli värre om de samlades i en tråd.

En fördel för antisemiterna skulle dessutom bli att de slipper ådra sig varningar för att de byter ämne och går off topic, vilket förekommer ganska ofta i snuttrådarna. I en monstertråd skulle ju allt som handlar om judar och utrikespolitik i någon bemärkelse vara on topic.

Som jag ser det skulle alla vinna på en sådan uppdelning: antisemiterna kan diskutera judar i ordnade former, vi andra slipper dränkas i judetrådar, och arbetsbördan minskar för moderatorerna.
Citera
2014-06-30, 19:52
Medlem
Citat:
Visst blir debatten fragmentarisk i en monstertråd, men det är den ju i alla fall, med alla dessa snuttrådar om judar. Jag tror inte att det skulle bli värre om de samlades i en tråd.

En fördel för antisemiterna skulle dessutom bli att de slipper ådra sig varningar för att de byter ämne och går off topic, vilket förekommer ganska ofta i snuttrådarna. I en monstertråd skulle ju allt som handlar om judar och utrikespolitik i någon bemärkelse vara on topic.

Som jag ser det skulle alla vinna på en sådan uppdelning: antisemiterna kan diskutera judar i ordnade former, vi andra slipper dränkas i judetrådar, och arbetsbördan minskar för moderatorerna.

Nej, då skulle det finnas riktlinjer att följa som vilken vanlig tråd som helst. Att debatten blir fragmentarisk är ett resultat av att ett fora blivit låst. Anledningen till att varningar tvingas utges är pga att judekritikerna saknar ett eget fora och 'vanliga' moderatorer tvingas således avgöra huruvida det är aktuellt med en 'jk-analys'.

Det är som vi redan tagit upp inte mer eller mindre ordnade former bara ihop bakat i en monstertråd. Arbetsbördan blir tvärtom större för de seriösa mods, även monstertråden ska skötas som vilken annan tråd som helst. Då själva trådens ämne är för vidd, blir det svårare att avgöra om det gränsar till topic eller är offtopic.
Citera
2014-06-30, 20:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej, då skulle det finnas riktlinjer att följa som vilken vanlig tråd som helst. Att debatten blir fragmentarisk är ett resultat av att ett fora blivit låst. Anledningen till att varningar tvingas utges är pga att judekritikerna saknar ett eget fora och 'vanliga' moderatorer tvingas således avgöra huruvida det är aktuellt med en 'jk-analys'.

Det är som vi redan tagit upp inte mer eller mindre ordnade former bara ihop bakat i en monstertråd. Arbetsbördan blir tvärtom större för de seriösa mods, även monstertråden ska skötas som vilken annan tråd som helst. Då själva trådens ämne är för vidd, blir det svårare att avgöra om det gränsar till topic eller är offtopic.

Först, så håller jag alltså med om att den bästa lösningen vore att återigen öppna antisemitismforumet. Flashback fungerade bra när dessa trådar hade en naturlig hemvist, och som man säger: If it ain't broken, don't fix it.

Nu bestämde dock ledningen att antisemitismforumet skulle stängas. Någon egentlig motivering har vi aldrig fått, och just därför tror jag att det är ett orubbligt beslut som vi inte kan påverka.

Då är frågan vad som är den näst bästa lösningen. Fortsätter vi som nu kommer en massa nya judetrådar att genereras varje vecka som gör forumet svårnavigerat för den som inte är intresserad av judar. Folk som är intresserade av utrikespolitik kommer att lämna forumet. De antisemiter som genererar dessa trådar kommer att rapporteras av andra användare, varnas i de fall det är befogat, och tidvis bli avstängda. Någon varaktig lösning på problemet är det dock inte, och alla blir missnöjda av olika skäl.

Alternativet är antingen ett underforum för utrikespolitiska judetrådar, eller en samlingstråd för "judefrågan". Jag föreslog båda lösningarna, och en mod tyckte att en samlingstråd kanske kunde vara värt att titta på. Då säger jag: låt oss pröva det!

Argumentet att det skulle bli svårare att avgränsa en samlingstråd köper jag inte. Alla inlägg som handlar om judar och på något sätt berör utrikespolitik skulle ju kvala in. Självfallet är det lättare att avgöra om ett inlägg handlar om judar än om det handlar om judar i något särskilt sammanhang. Och lika självfallet är det mindre arbete att moderera en tråd än 100 trådar.

Om du tittar på vad folk varnas för så är det ofta OT. Ett exempel är granntråden, där en av forumets antisemiter klagar över att han varnades för ett inlägg om Roman Polanski (ett av hans favoritämnen) i en tråd som handlade om judiskt inflytande på vapenlobbyn i USA:

http://www.flashback.org/t2401370

I en samlingstråd om judar hade det nog inte blivit någon varning för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in